Önvezető autók a közúti forgalomban

Az önvezető járművek közúti tesztelése már gőzerővel zajlik. Világszerte 66 nagyvárosban találkozhatunk vezető nélküli autókkal az utakon és további 33 város tervezi az önvezető járműveket a közúti forgalomba engedni. Ezek a városok nagyrészt az Egyesült Államokban találhatóak, mint például San Francisco, Las Vegas vagy Miami, de megtalálhatók még olyan európai városokban mint Berlin, és Cambridge, vagy Ázsiában Tajpej-ben. [1]

Ahogy arról az Uber önvezető autója által okozott sajnálatos haláleset kapcsán [2] nemrégiben értesülhettünk

AZ ÖNVEZETŐ JÁRMŰVEK TESZTELÉSE RENGETEG VESZÉLLYEL ÉS FELELŐSSÉGGEL JÁR.

Ennek kapcsán az alábbiakban röviden megvizsgáljuk, hogy az USA-ban milyen szabályoknak, illetve engedélyeztetésnek kell megfelelni, ha egy vállalat a közúton is tesztelni szeretné a saját önvezető járművét.

Szövetségi szabályozás hiányában az önvezető autók közúti tesztelésének jogi kereteit eleinte az egyes államok határozták meg, amelynek eredményeképp egymástól teljesen eltérő követelmények alakultak ki az Államokban és más-más kritériumoknak kellett megfeleltetni az egyes járműveket. Ennek következményeként az önvezető autóknak

AZ ÁLLAMOK KÖZÖTTI KÖZLEKEDÉSE TELJES JOGI RÉMÁLOM VOLT.

Cikkíró Pályázat

Van egy érdekes témád?

Ez most nem egy évfolyamdolgozat, hanem az Arsboni ötödik alkalommal megrendezésre kerülő Cikkíró Pályázata!

A heterogén szabályozás harmonizálása érdekében, az Amerikai Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal („NHTSA”) lépett közbe és 2016 szeptemberében létrehozta a Federal Automated Vehicles Policy nevű szövetségi szintű iránymutatást. Az NHTSA később ezt átdolgozta és megalkotta az „Automated Driving Systems: A Vision for Safety 2.0 elnevezésű dokumentumot. Ez az útmutató két nagyobb részből áll. Az első a vállalatok számára nyújt iránymutatást az önvezető járművek közúti forgalomban való részvételének követelményeivel kapcsolatban, a második pedig az államok számára ad tanácsokat a helyi jogalkotási feladatok ellátásával összefüggésben. [3]

Az NHTSA ezen felül, mintegy soft law jelleggel, rendezi a szövetségi és az állami hatáskörök kapcsán felmerült kérdéseket is. Az NHTSA iránymutatása alapján állami hatáskörbe tartozik a vezetői engedélyek kiadása, a törvényi előírások betartatása, és a tesztelési engedélyek kiadása, míg a biztonsági standardok, és a nyilvános képzések szabályozása szövetségi hatáskör marad.

A vállalatok által fejlesztett önvezető járművek közúti tesztelésére kizárólag az NHTSA által meghatározott 12 pontos követelményrendszernek való megfelelést követően kerülhet sor. Az említett követelményrendszer olyan területeket fed le, mint a működés közbeni folyamatos dokumentáció, kiberbiztonság, tárgy és esemény felismerés vagy az önvezető rendszer biztonsága. [4]

Amennyiben az adott vállalat önvezető járműve minden követelménynek eleget tesz, úgy már csak az adott államban, illetve államokban történő engedélyeztetés van hátra. Megfelelés esetén az engedélyt az adott állam állítja ki.

Az NHTSA iránymutatásában vállalta, hogy időről-időre frissíteni fogja a dokumentumot, így kíváncsian várjuk, hogy az Uberrel kapcsolatos halálos baleset után tesz-e szigorításokat, vagy pontosításokat a szövetségi szerv.

Többek között azért is fontos az önvezető járművek közúti forgalomban való részvételének szabályozása, mivel az ilyen technológiai fejlesztésekkel foglalkozó cégeket is az adott államba lehet csalogatni a megfelelő szabályozási körülmények biztosításával.

Az önvezető járművekre irányuló fokozódó figyelemből, továbbá közúti forgalomban való egyre nagyobb arányú részvételéből világosan látszik, hogy a jogalkotókra nagy nyomás helyeződik a megfelelő körülmények biztosításának, az egységes szabályozási környezet kialakításának, valamint az állampolgárok önvezető járművekkel szembeni bizalmának kialakítása érdekében.

Támogatónk

Ez a cikk az Arsboni Gyakornoki Programjának keretében készült, melyet a Sárhegyi és Társai Ügyvédi Iroda támogat.

Jegyzetek

A képek forrása itt.

[1] https://avsincities.bloomberg.org/

[2] https://www.washingtonpost.com/local/trafficandcommuting/after-driverless-uber-hits-and-kills-pedestrianprobe-looks-for-broader-safety-insights/2018/03/20/2fe3af6e-2c5e-11e8-b0b0-f706877db618_story.html?utm_term=.cf032f1f2f0c

[3] https://www.nhtsa.gov/manufacturers/automated-driving-systems

[4] https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.dot.gov/files/documents/13069a-ads2.0_090617_v9a_tag.pdf

 

*** Wulters Kluwer logo A Jog és Innováció rovat támogatója a Wolters Kluwer

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Ars Bonit a facebookon.