Újdonságok az új Pp.-ben

A törvényjavaslat általános indokolása alapján bemutatjuk az új Polgári Perrendtartás legfontosabb újdonságait.

Mivel a hatályos Pp.-t még az 50-es évek egyszerű magánjogi jogvitáira modellezték, melyek mögöttes szabályait egy kodifikálatlan magyar magánjog adta, így a jogalkotó szerint mára, a gyökeresen megváltozott társadalmi, gazdasági viszonyok között nem képes kellő hatékonysággal rendezni azokat a bonyolult jogvitákat, melyek hátterében egy rendkívül differenciált, és kodifikált magánjogi szabályozás, az új Ptk. áll. A törvényjavaslat általános indokolása kiemeli, hogy ahhoz, hogy az eljárásjogi szabályok megfelelő szabályozási kereteket tudjanak biztosítani a XXI. századi differenciált jogviták eldöntéséhez, szükségessé vált egy új kódex megalkotása. Egy olyan kódexé, amely biztosítja az anyagi jogok hatékony érvényesítését, és amely a jogtudomány és a joggyakorlat eredményeire támaszkodva áttekinthetően, koherensen, a technika vívmányaira is figyelemmel szabályozza a perjogi viszonyokat, megkönnyítve ezzel a jogkereső állampolgárok és a szakmai közönség helyzetét.

pp_1

A polgári perrendtartásról szóló törvény évente 200-230 ezer polgári per szabályozásának kereteit adja, és évi több mint egymillió nemperes eljárás háttérjogszabályául szolgál; a jogrendszer vezető jogforrása.

A törvényjavaslat főbb szabályozási céljai között a perhatékonyság rendszerszintű megvalósítását, a perelterelést, a felek közötti egyeztetést előmozdító eljárási szabályok kiépítését, az osztott perszerkezet bevezetését, a perkoncentrációt biztosító eljárási szabályok megteremtését, a törvényszéken induló perekben a professzionális pervitel garanciájaként a kötelező jogi képviselet előírását, a csoportper hazai szabályainak megalkotását és az ésszerű elektronizáció szerepének erősítését találhatjuk.

A javaslat az alkotmányos előírások hatékony előmozdítása érdekében szintén célul tűzte ki a polgári igazságszolgáltatás időszerűségét, a jogviták ésszerű időn belül történő elbírálását, a tisztességes eljárás követelményét, a bírósági út igénybevételének hatékony biztosítását, a négyszintű bírósági szervezetnek megfelelő szabályozás kialakítását, a társasbíráskodás követelményét, a jogorvoslathoz való jog hatékony érvényre juttatását, valamint a bírósági igényérvényesítés terén a felek felelősségére építő szabályozás kialakítását

  1. Az új Pp. alapelvei

A javaslat a perhatékonyság rendszerszintű biztosítása érdekében olyan új alapelveket fogalmaz meg, amelyek a per teljes életciklusa alatt érvényesülnek. A korábbi szabályozáshoz képest jelentősen csökken az alapelvek száma, és azok tömören, koncentráltan, tételszerűen kerülnek megfogalmazásra.

Az új kódex alapelvei között az alábbiak találhatóak:

  • A rendelkezési elv
  • A perkoncentráció elve (vagyis hogy a bíróságnak és a feleknek törekedniük kell arra, hogy az ítélet meghozatalához szükséges valamennyi tény és bizonyíték olyan időpontban álljon rendelkezésre, hogy a jogvita lehetőleg egy tárgyaláson elbírálható legyen)
  • A felek eljárás-támogatási és igazmondási kötelezettsége
  • A jóhiszeműség elve
  • A bíróság közrehatási tevékenysége.

Fontos kiemelni, hogy a javaslatban nem jelennek meg azok az igazságszolgáltatási alapelvek, amelyeket nemzetközi jogi dokumentumokban (például az Emberi Jogok Európai Egyezménye), az Alaptörvényben, a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló törvényben vagy a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvényben kerültek rögzítésre, mivel azoknak az új polgári perrendtartásban való megismétlését szükségtelennek találta a jogalkotó.

  1. Az osztott perszerkezet

A javaslat az elsőfokú eljárást mind funkciójában, mind időben egymástól elkülönülő, két szakra osztja, áttérve ezzel az osztott tárgyalási rendszer ún. főtárgyalási modelljére. Az eljárás két szakasza a perfelvételi szak és érdemi tárgyalási szak. Az osztott perszerkezet lehetőséget ad arra, hogy a perfelvételi szakra koncentrálódjon a jogvita tartalmának, kereteinek meghatározása, amelyben mind az írásbeliség, mind a szóbeliség szerepet kap.

A perfelvételi szakot a „pontos menetrend” mellett a rugalmasság is jellemzi majd, annak egyes lépéseiről a bíróság dönt, ami lehetővé teszi, hogy a bíróság a konkrét ügy sajátosságaihoz igazodóan határozzon az előkészítés módjáról és menetéről.

A javaslat értelmében a perfelvételi szak lezárását követően főszabály szerint nincs lehetőség a kereset- és az ellenkérelem megváltoztatására, további bizonyítékok és indítványok előterjesztése kizárásra kerül. Ennek célja az általános indokolás szerint az, hogy egy bizonyos ponton a bíróság és az ellenérdekű fél is véglegesen rögzültnek tekinthesse a jogvita keretét és tartalmát, ezt követően a rögzült állítások alapján már csak a bizonyítási eljárás és az érdemi döntés meghozatala történjen. A korlátozás másik indoka a per elhúzódásának megakadályozása. A keresetváltoztatás a percezúrát követően kizárólag akkor lehet megengedett, ha az a fél önhibáján kívüli okhoz kapcsolódik.

Változik a korábbiakhoz képest az érdemi tárgyalási szak szerepe is. Célja, hogy a perfelvételi szakban azonosított jogvita vonatkozásában a bizonyítás lefolytatásra kerüljön, ami az előkészítés következtében sokkal célirányosabbá válhat, és az általános indokolás szerint így a per érdemében korábban születhet döntés.

  1. A törvényszékek kiemelt szerepe

A javaslat a négyszintű bírósági szervezethez igazítja a hatásköri szabályozást, általános hatáskörrel pedig a törvényszéket ruházza fel. A törvényszék hatáskörébe tartoznak majd mindazok a perek, amelyek elbírálását törvény nem utalja a járásbíróság hatáskörébe.

A járásbíróság hatáskörébe tartozó ügyeket a javaslat átfogó, keretjellegű fogalmak alkalmazásával határozza meg. Ennek alapján A járásbíróság hatáskörébe tartoznak majd:

  1. a) azok a vagyonjogi perek, amelyek tárgyának értéke a harmincmillió forintot nem haladja meg vagy amelyekben a vagyoni jogon alapuló igény értéke nem meghatározható, kivéve
  2. aa) a szerzői jogi, a szomszédos jogi és az iparjogvédelmi perek,
  3. ab) a közhatalom gyakorlásával kapcsolatos kártérítés, illetve sérelemdíj megfizetése iránt indított perek,
  4. ac) a közérdekből indított perek,
  5. ad) a jogi személyek alapításával és törvényes működésével kapcsolatos perek,
  6. ae) a jogi személyek és tagjaik, volt tagjaik közötti, illetve a tagok, volt tagok egymás közötti, a tagsági jogviszonyon alapuló perek,
  7. b) a személyi állapotot érintő perek,
  8. c) a végrehajtási perek.

A javaslat az egységes eljárási szabályokat az általános hatáskörrel felruházott törvényszékre modellezi, ahol mindkét fél számára kötelező a jogi képviselet, ez biztosítja az indokolás szerint a bonyolult, speciális szakértelmet igénylő perekben a professzionális pervitelt.

Járásbírósági szinten, ha a fél nem rendelkezik jogi képviselővel, számos, a jogérvényesítését segítő szabály kerül bevezetésre, pl. formanyomtatványok alkalmazása, a beadványokkal szemben támasztott alacsonyabb elvárások, és a felet szélesebb körű bírói anyagi pervezetés is segíti.

  1. A bizonyítás

A javaslatban a szabad bizonyítás elvét felváltja a tényállás szabad megállapításának elve, a bizonyítási kötelezettség fogalmát a bizonyítási érdek, valamint új jogintézményként szabályozásra kerül a bizonyítási szükséghelyzet, a jogsértő bizonyítási eszközök perbeli felhasználhatósága, és a más eljárásokban keletkezett bizonyítékok bizonyító ereje a polgári perben. A bizonyítási szükséghelyzetet azokra a kirívóan információ-aszimmetrikus helyzetekre ad szabályozási megoldást, amikor a bizonyító fél ellenfele rendelkezik a releváns bizonyítékok felett, és ezáltal képes a bizonyítás eredményességét megnehezíteni, esetleg ellehetetleníteni. Az új szabályozás szerint tehát akkor van a fél bizonyítási szükséghelyzetben, ha valószínűsíti, hogy

  1. a bizonyítási indítványához nélkülözhetetlen adatokkal kizárólag az ellenérdekű fél rendelkezik, és igazolja, hogy az ezek megszerzéséhez szükséges intézkedéseket megtette,
  2. a tényállítás bizonyítása számára nem lehetséges, de az ellenérdekű féltől elvárható az állított tények fenn nem állásának a bizonyítása, vagy
  3. a bizonyítás sikerességét az ellenérdekű fél neki felróhatóan hiúsította meg,

és az ellenérdekű fél nem valószínűsíti az 1-3. pontban foglaltak ellenkezőjét.

A javaslat szerint a bizonyítási szükséghelyzet következménye, hogy annak fennállása esetén a szükséghelyzetben lévő fél által bizonyítandó tényt a bíróság valósnak fogadhatja el, ha annak tekintetében kételye nem merül fel.

Koncepcionális megújulást hoz a javaslat a szakértői bizonyítás terén. A javaslat a szakértőt továbbra is bizonyítási eszköznek tekinti, és a peranyag szolgáltatásának felet terhelő kötelezettségét kiterjeszti a szakértői bizonyításra is, ugyanakkor a magánszakértői véleményt is megfelelően a rendszerbe illeszti. A javaslat szerint a fél három úton szolgáltathatja a szakvéleményt: a megbízott magánszakértője, más eljárásban kirendelt szakértő, vagy a perben kirendelt szakértő útján. A három út egyszerre nem vehető igénybe, azok között a bizonyító félnek kell választania. Választását saját anyagi körülményei, a pervitelben való jártassága, vagy az adott szakkérdés jellege illetve az ügy körülményei befolyásolhatják. A magánszakértői bizonyítás intézményesítése megszünteti azt a hatályos, perelhúzó gyakorlatot, amely szerint a magánszakvéleményt nem a főbizonyításra, hanem a kirendelt szakértő szakmai hozzáértésének a megingatására, cáfolatára alkalmazzák. Megbízott szakértő csakis olyan személy lehet, akit a bíróság egyébként kirendelhet.

  1. Perorvoslatok

A Javaslat a perek elhúzódásának megakadályozása érdekében a kötelező hatályon kívül helyezési okok körén kívül eső eljárási szabálysértéseket a másodfokú bíróság csak a fellebbező fél kérelmére veszi figyelembe, hivatalból nem. Lehetővé teszi továbbá, hogy a fellebbező fél az ítélet megváltoztatásra irányuló kérelem nélkül kizárólag hatályon kívül helyezést kérjen.

A felülvizsgálat szabályai körében ún. vegyes rendszer kerül bevezetésre, amelyben objektív, kizáró feltételek keretei között megmarad a felülvizsgálathoz való jog, de egyes, kizáró feltételekkel érintett határozatok esetében a Kúria jogegységi szempontokat is figyelembe véve engedélyezheti a felülvizsgálatot.

  1. Kollektív igényérvényesítés: közérdekből indított perek és a társult perlés

A társult per szabályai szélesebb körben engedik meg az egyedi igények összevont, kollektív érvényesítését, akkor, amikor a közérdek nem indokolja a közhatalom (pl. ügyész, hatóságok) beavatkozását, viszont az igények nagy száma és hasonlósága miatt a kollektív elbírálás hatékonysági előnyöket nyújt.

Nem válik azonban lehetővé bármely érvényesített jog tekintetében a társult perlés, csak a fogyasztói szerződésekkel kapcsolatos jogvitákban, illetve a munkaügyi perekben van erre lehetőség. Ezek ugyanis azon területek, amelyekben a kollektív jogérvényesítés által biztosított hatékonysági előnyök nélkül a jogvédelem meghiúsulhatna, mivel egyéni perindításra valószínűleg nem kerülne sor.

A javaslat a közérdekű pert törvényszéki határkörbe emeli, míg a társult per pertárgyérték alapján, vagy a per tárgya alapján egyaránt tartozhat járásbíróság, törvényszék, vagy közigazgatási és munkaügyi bíróság hatáskörébe, ha az igényérvényesítés a munkaügyi bíráskodás körébe tartozik.

Ajánljuk figyelmébe a 2016. október 26-án az új polgári perrendtartásról és november 15-16-án a Polgári törvénykönyv változásairól tartandó három napos előadássorozatunkat. Október 26-án a Pp. Expo keretében többek között bemutatjuk az új polgári perrendtartás alapelveit, általános rendelkezéseit, a perorvoslatok szabályainak változásait mind a jogalkotók, mind a jogalkalmazók szemszögéből. Bővebb információt az előadásról a www.ppexpo.hu weboldalon olvashat.

Az írás megjelentetését a Wolters Kluwer Kft. támogatta.

Cheap NHL Jerseys Free Shipping

jagged edged and somewhat random in placement. It improves the strength of blood vessels and keeps them clear from obstructions. citing legal advice. Step 1 Eat an antioxidant rich diet.
and the seal is released, In a serviced apartment, I successfully avoided them, If Greenbrier (and competitors) can help a customer with their cheap jerseys china own capital expenditure timing needs. 30. Just 15 goals have been scored at Old Trafford this season. after being shot in the back of head. but I save that for another post. The first attack hit the Babylon Warwick Hotel, she says sincerely.
and some lime bushes” “Now put down the chart, Brian, Not a single town dots the map on that wilderness road.

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.