A PETERKA & PARTNERS különleges lefedettséget és integrált szolgáltatásokat kínál ügyfeleinek a közép-kelet-európai térségben. Dr. Csehó Andrással, a PETERKA & PARTNERS budapesti irodájának irodavezető partnerével beszélgettünk karrierútjáról, az iroda múltjáról, jelenéről és jövőjéről.
Kérlek, mesélj a karriered kezdetéről és arról, hogyan vezetett az utad a PETERKA & PARTNERS budapesti irodájának irodavezetői pozíciójáig!
Szegeden kezdődött minden, ahol 2007-ben végeztem jogászként, majd Hódmezővásárhelyen, szülővárosomban, egy helyi irodában voltam ügyvédjelölt. Egyetemi éveim alatt az angol és német jogi szakfordítói képzést is elvégeztem, és szerettem volna ezeket a nyelveket a mindennapi munkám során is használni. Így kerültem Budapestre, a Bogsch és Társai Ügyvédi Irodába.
A PETERKA & PARTNERS-hez szenior ügyvédként csatlakoztam 2018-ban, a cseh tulajdonosok és kollégák pedig hamar bizalmat szavaztak nekem: egy évvel később engem bíztak meg az irodavezetői feladatokkal. Teljes támogatásukat a mai napig élvezem. Nem sokkal utánam Rendeki-Kovács Gergely, majd Juhász Gábor kollégám is csatlakozott a PETERKA csapatához, akikkel korábban hét évig együtt dolgoztunk. Nagyon jó emberi és munkakapcsolat alakult ki közöttünk az együtt töltött évek alatt, ami sokat segít az irodavezetői munkámban is. Teljes mértékben tudtam rájuk támaszkodni a kezdetektől fogva, meg tudtuk beszélni a napi adminisztratív feladatokat és jogi kérdéseket is közösen. A jogász csapatunk Fehér Milán Botond, Darák Péter János és Könyves Gréta érkezésével lett teljes, a fiatal kollégák remekül kiegészítik az összeszokott hármasunkat. Úgy gondolom, hogy a magyar PETERKA & PARTNERS Iroda felfelé ívelő pályája annak is köszönhető, hogy jól ismerjük és kedveljük is egymást. Ez a bizalom és csapatmunka az iroda 2018 óta folyamatosan növekvő eredményein is látszik.
Ahogy a mottótok is mutatja – “Your CEE law firm” – a PETERKA & PARTNERS széleskörű lefedettséggel rendelkezik a kelet-közép-európai térségben. Sokszor hangsúlyozzátok, hogy nem egy franchise hálózat, hanem egy integrált iroda vagytok. Hogy néz ki ez a mindennapokban, hogyan épülnek fel és működnek együtt a régió irodái?
A PETERKA & PARTNERS több mint húsz éve szintén egy baráti társaság munkájából és bizalmából jött létre. Ondrej Peterka névadó partner 2000-ben alapította az első, prágai irodát egyetemista korából ismert barátaival összefogva. Már a kezdetek kezdetén felismerte a régió lehetőségeit, és az akkor még csak prágai iroda ügyfélkörének igényét az integrált jogi szolgáltatásokra. Számos nyugati multinacionális vállalat volt az ügyfeleik között, akiknek nemcsak Csehországban, hanem a régió több országában is voltak leányvállalataik. Ebből a felismerésből következett, hogy irodát nyissunk Szlovákiában, Ukrajnában és Lengyelországban, majd ezeket követte Románia, Magyarország és Bulgária is. Tavaly Horvátországgal, idén pedig Szlovéniával is bővül a PETERKA hálózata.
Az integrált működésünk lényege, hogy egy kapcsolattartón keresztül az egész régiót le tudjuk fedni. Ez azt jelenti, hogy ha egy ügyfelünknek jogi igénye merül fel bármelyik országban, mindig ugyanahhoz a kapcsolattartóhoz fordulhat, így nem kell minden egyes országban külön jogászt keresnie. Ez a megközelítés nem csak a kommunikációban, hanem a számlázásban is megjelenik, megkönnyítve ezzel az ügyfelek dolgát. Bár más irodák is kínálhatnak hasonló adminisztratív könnyítéseket, nálunk ez a működés alapvető része, nem extra szolgáltatás. További előny, hogy a PETERKA & PARTNERS irodái között valóban szoros együttműködés van, ugyanis napi szinten dolgozunk együtt külföldi kollégáinkkal. A mi irodánk egységes szervezetként funkcionál; nem franchise rendszerben működünk, hanem minden irodában Ondrej Peterka és cseh alapító ügyvéd kollégái a tulajdonosok. Ennek köszönhetően nincs rivalizálás az irodák között, nem a helyi eredmények és érdekek számítanak, hanem egy regionális, valamennyiországunkra kiterjedő szemléletet képviselünk. Vagyis valóban egy hajóban evezünk.
Hogyan biztosítjátok a különböző országokban található irodák közötti hatékony együttműködést, különösen több országot érintő projektek esetén?
Mint említettem, a PETERKA & PARTNERS nem ügyvédi irodák hálózata, hanem egy integrált ügyvédi iroda, amelynek működését egyetlen globális vezetőség irányítja az „egy utasítási lánc” elvét alkalmazva. Működésünket a szimmetria jellemzi az ügyfélkapcsolatok és az ügyfelek számára végzett munka irányítása szempontjából: ez azt jelenti, hogy minden irodánk egyenrangú; a munkamegosztás többirányú (az összes irodánk között), míg az ügyfélportfólió az egész csoport által végzett munka eredménye, és az ügyfelek a PETERKA & PARTNERS csoport egészéhez tartoznak, nem egyetlen irodához vagy egyes ügyvédekhez. Az irodáink közötti kapcsolat a teljes átláthatóságon alapul, így lehetőség sincs gate-keeping-re.
Az együttműködésünk egyik kulcseleme a practice groupok működése minden fontosabb jogterületen, amelyek nemzetközi eszmecserét tesznek lehetővé. Ez különösen fontos az uniós jogalkotás kapcsán, mivel a szabályozás egységes ugyan, de a helyi hatóságok hozzáállása eltérő lehet. A csoportokon belül gyakran tartunk közös, egyeztető hívásokat, ilyenkor sokat tanulunk a többi iroda tapasztalataiból, új szempontokat ismerünk meg, amit aztán Magyarországon is alkalmazni tudunk. Bár az iroda rendelkezik központi marketing stratégiával, a practice groupok saját területükön külön brosúrákkal és rendezvényekkel is igyekeznek előmozdítani a PETERKA & PARTNERS szakmai tevékenységét.
A practice groupok minden irodából delegálnak valakit, függetlenül az iroda méretétől. Például a cseh irodánkban harmincöt jogász dolgozik, míg a frissen alakult horvát irodában három. Ennek ellenére minden irodának megvan a maga szerepe még akkor is, ha a specializáció mértéke az egyes irodák között a létszámnak megfelelően eltérő mértékű. Az E-Commerce Practice Group vezetője én vagyok, és mint ilyen, felelős vagyok a regionális tevékenységekért. A budapesti irodában dolgozó kollégáim közül továbbá többen is a German Desk csapatát erősítik. Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy minden jogterületen biztosítsuk a megfelelő szakértelmet, és az ügyek házon belül maradhassanak, fenntartva ezzel a PETERKA & PARTNERS minőségi szolgáltatási színvonalát.
Miért előnyös az ügyfeleitek számára ez a struktúra? Hogyan valósul meg az integrált működés a gyakorlatban?
Amikor egy ügyfél több országot lefedő projekttel keres meg bennünket, kijelölünk egy kapcsolattartót, aki a teljes projektet koordinálja. Ez több szempont alapján történhet. Például, ha a kapcsolattartó az ügyféllel azonos nemzetiségű, akkor igény szerint anyanyelvükön könnyen meg tudják beszélni a kérdéseket és elvárásokat. Másrészt, ha az egyik kollégánk már jól ismeri az adott cégcsoportot, mert sokat dolgozott nekik, akkor ő kerül kijelölésre.
A kiválasztott kapcsolattartó végzi az egyeztetéseket a jogász kollégákkal a többi PETERKA & PARTNERS irodából. Ez az integrált szolgáltatás előnye, hiszen innentől kezdve elindul egy belső egyeztetési folyamat. Első lépésként tartunk egy kickoff megbeszélést az érintett országok kollégáival, ahol átbeszéljük, hogy milyen meglátásaink vannak és látunk-e helyi szintű problémát az ügyben. Ezután indul el az érdemi kommunikáció az ügyféllel már az igényeinek megfelelő információk ismeretében.
Amikor ügyfeleink több országból kérnek jogvéleményt bizonyos kérdésekkel kapcsolatban, akkor ezek azonos metódus szerint készülnek, és folyamatosan egyeztetjük őket a kollégák között. Mindennek a követhetőségét és hatékonyságát a közös DMS rendszerünk biztosítja. Ez egy felhő alapú tárhely, ahol mindenki láthatja, hogy a másik ország éppen hol tart a munkával. Így könnyen követhető és jól szervezhető az időzítés, mivel a projektvezető naprakész információval rendelkezik arról, hogy a partnerországok kollégái hol tartanak.
Az egységes árazás szintén könnyebbséget jelent az ügyfeleknek, hiszen így nemcsak kedvezőbb feltételeket is biztosítunk számukra, de a budgetelés folyamatát is egyszerűsítjük.
Az online konferenciák és a DMS rendszer használata izgalmas lépés a digitalizáció irányába. Milyen egyéb formákban van jelen a digitalizáció a munkafolyamatokban, és hogyan látjátok ennek jövőjét?
Számunkra a napi működés alapfeltétele egy jól működő informatikai rendszer. Ez különösen fontos a jogvélemények készítése és a jogi dokumentumok hozzáférése szempontjából, hiszen a különböző országokban dolgozó kollégáinknak hozzá kell férniük mind a jelenlegi, mind a múltbeli dokumentumokhoz.
Saját fejlesztésű vállalatirányítási rendszerünk lehetővé teszi, hogy mind a valamennyi ország irodái lássák egymás valós idejű tevékenységét. Saját, kifejezetten erre a célra tervezett és kifejlesztett vállalatirányítási rendszerünk van Pentex néven, amely lehetővé teszi számunkra, hogy megosszunk és tároljunk minden releváns adatot, amelyre a folyamataink követéséhez szükségünk van. Megtekinthető például, hogy egy projekten Lengyelországban a múlt héten hány órát dolgoztak. Nem szükséges külön e-maileket küldeni, hiszen szabad hozzáférés van ezekhez az adatokhoz, legyen szó számlázásról, bevételek ellenőrzéséről vagy szabadságokról. Rengeteg e-mailezést és időt takarítunk meg így mind magunknak, mind külföldi kollégáinknak, ezzel is elősegítve azt, hogy ügyvédeink valóban arra tudjanak fókuszálni, ami az ügyfeleink legfőbb érdeke: a minőségi jogi tanácsadásra.
Jelenleg vizsgálat alatt áll, hogy a húsz év alatt felépült hatalmas adatbázisunkat hogyan tudjuk tovább hasznosítani potenciális ügyfeleink azonosítása és elérése érdekében. Egy mesterséges intelligencia alapú analízist készítünk, amelynek célja megállapítani, hogy mi működik az ügyvédi irodai marketingben, honnan jönnek az ügyfeleink, és ezt a tudást hogyan tudjuk tovább hasznosítani a jövőben. Egyre nagyobb az igény a távazonosítás alkalmazására is, amely lehetővé teszi ügyfeleink számára, hogy anélkül tudjanak üzleti feladatokat ellátni, hogy személyesen jelen legyenek. Kapcsolataink révén bizonyos bankok lehetővé teszik, hogy az ügyfél külföldön a saját bankfiókjában intézze el ügyeit, és így Magyarországon is megnyitható a bankszámla. Ez is nagyban egyszerűsíti az ügymenetet.
Napjaink digitalizált környezetében rendkívül hatékonyan tudjuk ügyfeleink igényeit kiszolgálni, és az ügyfélkommunikáció nagy része online zajlik, ugyanakkor változatlanul hiszünk a személyes kapcsolatokban is.
Mik a PETERKA & PARTNERS legfontosabb tanulságai az elmúlt évekből, különösen a globális kihívások, mint a pandémia és geopolitikai változások tükrében?
A Covid járvány előtt is volt lehetőség nálunk a home office-ra, de ez ritkán fordult elő, és csak néhány kolléga élt vele alkalmanként. A járvány alatt viszont egyik napról a másikra kellett teljesen átállni az otthoni munkavégzésre, ami nagy kihívást jelentett. Szerencsére már akkor is rendelkezésünkre állt a digitalizált rendszerünk, így a technikai feltételek adottak voltak. Az új helyzetben a számonkérés és az adminisztráció új módszereket igényelt, ám a kollégák kiváló hozzáállásának köszönhetően gördülékenyen vettük az akadályokat. Bár sok szempontból nehéz időszak volt a Covid, számos új jogi kérdést is generált, és új feladatok adódtak a leállított projektek helyett.
Hasonlóképpen, az orosz-ukrán háború is rengeteg szervezeti és jogi kérdést vetett fel. Az ukrán irodánk a háború alatt is működik, a teljes irodahálózat gyorsan, egységes fellépéssel reagált: az ukrán iroda napokon belül áthelyezte működése egy részét a partnerországokba. Az integráltság és a kollégák közötti szoros kapcsolat is kulcsszerepet játszott. Amikor a háború kitört, a kollégák azonnal kapcsolatba léptek egymással, és segítették egymást. Például egy kollégánk az otthonába fogadta több ukrán munkatársunkat, akik Magyarországra érkeztek. A közvetlen és támogató kapcsolat irodáink között egyedülálló, és biztosítja, hogy bárhol is legyen szükség segítségre, mindig van valaki, aki támogatja a kollégákat. Ez az összetartás és támogatás különlegessé teszi a PETERKA & PARTNERS működését.
Ukrajnában hatványozottan jelentkezett a jogi kérdések megválaszolása iránti igény, különösen a vis major kérdéskörében és a szerződések teljesítésében. A nyugati vállalatok is számos kérdéssel fordultak hozzánk, például a munkavállalók helyzetével kapcsolatban. Ezek a krízisek olyan helyzetek elé állítottak minket, amelyekre pár éve még nem számítottunk volna. Azonban a digitalizáció és a kollégák hozzáállása lehetővé tette, hogy sikeresen kezeljük ezeket.
A PETERKA & PARTNERS 24 éve van jelen a piacon és folyamatosan növekszik: tavaly nyáron horvát irodával és hamarosan egy szlovén lábbal is bővültök. Mi alapján határozzátok meg a közös célokat? Milyen változásokat hoznak ezek az új irodák a cég struktúrájában? Milyen előnyöket és kihívásokat látsz az új piacok integrálásával?
A cég stratégiai céljait a cseh tulajdonosi kör határozza meg. Jelenleg a magyar iroda egyik fő célkitűzése, hogy tovább növelje a magyar irodánk méretét és bevételét. A magyar iroda 2013 óta van jelen a piacon, ugyanakkor 2018-ban gyakorlatilag teljesen kicserélődött a budapesti iroda személyi állománya, ami után újra kellett építeni az ügyfélkört az új kollégákkal. Azóta évről-évre növekedtünk, és igyekszünk ezen az eredményes nyomon tovább haladni.
A munkánk során azt tapasztaljuk, hogy inkább cseh, lengyel, szlovák vagy román cégek jönnek Magyarországra, mint fordítva. Ennek ellenére vannak magyar cégek, amelyek regionálisan is terjeszkedni szeretnének. A mi feladatunk, hogy ezeket a magyar KKV-kat is támogassuk határon átnyúló tevékenységükben vagy külföldi letelepedésükben, pl. az e-kereskedelem területén. Intenzív sales tevékenységgel azonosítjuk és vesszük fel a kapcsolatot ezekkel a cégekkel, hogy támogathassuk régiós szintű növekedésüket. Meggyőződésem, hogy a jövő a regionális fókuszban rejlik: mivel az egyes országok túl kicsik ahhoz, hogy önmagukban jelentős eredményeket érjenek el, ezért érdemesebb a regionális együttműködésre összpontosítani.
A horvát iroda már megnyílt, és a következő lépés a szlovén iroda nyitása, amelynek előkészítése már folyamatban van, és hamarosan megnyílik. Ezek az új irodák éppúgy részesei a nemzetközi vérkeringésnek, mint az elsők között megalapított irodáink. A horvát iroda a megnyitása óta sok munkát hozott nekünk, és mi is tudtunk oda munkát küldeni, így az új piacokra való belépés új horizontokat nyit. A következő lépcsőfok egyszer Ausztria lehet.
A budapesti irodában egy összeszokott csapattal dolgoztok közösen. Hogyan segíti ez a mindennapi munkavégzést és az ügyfelek elégedettségét? Mi az iroda legnagyobb erőssége?
A jogi szakértelem mellett az egymásba vetett bizalmat és a csapatmunkát emelném ki. A kollégák között abszolút bizalmi viszony van, mindenki ismeri a másik erősségeit, és pontosan tudjuk, ki miben a legjobb. Ez nem csak a jogi szakterületeken, hanem a mindennapi munkavégzés során is megnyilvánul. Hasonlóképp működik a feladatok delegálása is, így nincsenek felesleges duplikátumok. Minden kolléga teljes mértékben megbízik a másik munkájában, nincs szükség arra, hogy ugyanazt a feladatot többen is elvégezzék. A szakmai elismerés minden szinten jelen van, az ügyvédjelöltektől egészen a partnerekig.
A munkahelyi kultúra is kiemelkedő, amelyben a határidők betartása elsődleges prioritás. Az ügyfelek értékelik, hogy nálunk nincs határidő tologatás vagy késés. Minden kolléga tisztában van a saját képességeivel és korlátaival, és ennek megfelelően vállal feladatokat. Ha valakinél túl sok feladat van, nyíltan jelezheti, és közösen keresünk megoldást. Ez a transzparens munkaszervezés hozzájárul a munka-magánélet egyensúlyának fenntartásához is. Nem várjuk el, hogy kollégáink túlórázzanak, inkább arra törekszünk, hogy mindenki jól érezze magát, és a szakmai kihívások mellett elegendő idő jusson a magánéletre is.
A jó munkahelyi hangulat is fontos erősségünk. A csapatban régi ismerősök dolgoznak együtt, ami egy alapvetően jó légkört teremt. Új kollégáink is gyorsan beilleszkednek ebbe a barátságos, fesztelen közegbe. Amikor új munkatársakat keresünk, nemcsak a jogi tudásra, hanem a személyiségre is figyelünk, hogy az új kolléga jól illeszkedjen a csapatba. Csapatépítő tevékenységeket is rendszeresen szervezünk, amelyek tovább erősítik a csapatszellemet. Ezek az események nemcsak a helyi kollégákra korlátozódnak, hanem az egész PETERKA & PARTNERS hálózatra kiterjednek. Kétévente megrendezett összpeterkás találkozóinkon valamennyi ország kollégái összegyűlnek, hogy személyesen is építsék a kapcsolatokat és közösen vegyenek részt különböző programokon. Ezek az élmények hosszú távon motivációt és inspirációt adnak mindannyiunknak.
Milyen kihívásokkal néz szembe a budapesti iroda jelenleg, és mik a jövőbeli céljaitok?
Jelenleg a legnagyobb kihívásunk a közelmúltban bevezetett európai uniós jogszabályoknak való megfelelés. A folyamatosan korszerűsödő joganyagok, mint például a NIS2 és a GDPR, valamint számos, a digitális világgal kapcsolatos új szabályozás folyamatosan és nagy mennyiségben jelenik meg, ami megnehezíti a mindennapi munkát. A fókuszunk most azon van, hogy ügyfeleink számára naprakész jogi szolgáltatást nyújtsunk ezeken a területeken is. Ennek érdekében kollégáink folyamatos továbbképzéseken vesznek részt, legyen szó akár a kriptovalutákról, akár a mesterséges intelligenciáról.
A következő évek szakmai szempontból ezeknek az új jogszabályoknak az alkalmazásáról fognak szólni. Eddig egy elméleti felkészülési szakasz zajlott, most azonban a gyakorlati alkalmazásra kell koncentrálnunk. Ez különösen nehéz, mivel a magyar átültető jogszabályok gyakran késve kerülnek kiadásra, vagy teljesen hiányoznak, ami megnehezíti a jogalkalmazók munkáját. Más országokban több hónapos felkészülési idő áll rendelkezésre, nálunk azonban gyakran gyorsabban kell alkalmazkodni a körülményekhez.
Mind a budapesti, mind a többi PETERKA Iroda alapvető célja a további növekedés a regionális szinergiák és hatékonyság erősítése révén. Ezt a célt egyre komplexebb jogi környezetben és egyre nagyobb piaci versenyben kell megvalósítanunk. Ezért dolgozunk tehát minden nap.
***
Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.