Az insurtech hazai zászlóshajója

Magyarországra is betört az insurtech, azaz a biztosítási technológia: a 2018-as Wolters Kluwer Jogászdíj pénzügyek és biztosítások kategóriájának győztese az UNIQA nevével fémjelzett CHERRISK biztosítástechnikai modell lett. Virtuális cseresznyék, jótékonykodás, és magas szintű felhasználói élmény – megnéztük, mit tud a CHERRISK.

Ugyan minden bizonnyal akadnak olyan elhivatott jogászok és biztosítási szakemberek, akik szenvedélytől tágra nyílt szemekkel böngészik a különböző biztosítók különböző biztosítási konstrukcióit, a biztosításkötés jellemzően nem a világ legizgalmasabb tevékenysége az egyszeri ember számára. Természetesen nem is az izgalomfaktor, hanem a praktikalitás miatt vált jelentős üzletággá a biztosítási piac: a mindennapok során tucatnyi élethelyzetben merülhet fel egy biztosítás szükségessége. Így új lakás vásárlása esetén dívik a lakásbiztosítás kötése, ha sokat autózik valaki, a kötelező felelősségbiztosítás mellett cascot is szoktak kötni, míg mondjuk egy hegymászós kirándulás vagy müncheni üzleti út eseti baleset- vagy utasbiztosítást tesz indokolttá. Mindazonáltal ahány biztosító, annyiféle konstrukció és annyiféle feltétel, amelyek elvileg éppen az annyiféle fogyasztói igényt kívánják kiszolgálni, esetenként úgy túlbonyolítva a folyamatot, hogy az már inkább elrettentő erővel hat a fogyasztókra.

A 2018-as Wolters Kluwer Jogászdíj pénzügyek és biztosítások kategóriájának győztese, a CherryHUB BSC Kft. és az UNIQA Biztosító Zrt. által fejlesztett CHERRISK biztosítástechnikai modell a biztosítási piac fentebb említett kihívásaira, hiányosságaira kíván megoldást nyújtani.

A CHERRISK egy olyan felhasználóbarát, gyors és okos insurtech platform, amelyen néhány üzenetváltás alatt, automatikusan, bármikor és bárhonnan köthető négy alap biztosítástípus (utas, baleset, lakás és casco).

A cikk írásakor éppen készülődtem a repülőutamra Budapestről Helsinkibe, és kapóra jött, hogy kipróbáljam a CHERRISK-et egy utasbiztosítás erejéig. Felregisztráltam a platformra, kiválasztottam az utasbiztosítás opciót, majd azonnal megjelent egy chatfelület, ahol a CHERRISK „Emma” névre hallgató –  meglepően kedves – mesterséges intelligenciája fogadott. Néhány kérdés után már fel is épült a szerződés, ami fizetés után rövidesen az e-mail fiókomban landolt. Az egész folyamat nagyjából tíz percet vett igénybe, és őszintén lenyűgözött az a szintű felhasználói élmény, amelyben a biztosításkötés alatt részem volt. (A repülőút végül bármiféle probléma nélkül lezajlott, így kárigényt szerencsére nem kellett benyújtanom.)

Ötlettől a termékig – avagy miből lesz az insurtech?

„A CHERRISK-kel a biztosítási szektor alapjaihoz szerettünk volna visszatérni. A kezdetekkor a biztosítás végtelenül egyszerű volt: közösségek szerveződtek arra, hogy egy esetleges káresemény esetén kisegítsék a károsultat. Ez az egyszerű folyamat mára sok esetben bonyolulttá és költségessé vált, pedig a technológia már lehetővé teszi, hogy ezeket a komplex ügymeneteket visszafejtsük.

Ez volt a fő koncepciónk a fejlesztés során: egy gyorsabb, egyszerűbb és költséghatékonyabb biztosítástechnikai modell létrehozása.”

mondta el dr. Turi Petra, a CHERRISK jogi vezetője. A projektcsapat tizenegy alapelvet fogalmazott meg a fejlesztés kezdetén, így fontos érték volt például a közérthető fogalmazás, az átláthatóság vagy a folyamatos fejlődés igénye.

„Ennek a folyamatnak azonban alappillére volt egy olyan átfogó piackutatás, amelyből láttuk, hogy jelentős kereslet van egy ilyen gyors, egyszerű és IT-központú megoldásra. Ezt követte a prototípus elkészítése, melyből már közelről tapasztalhattuk, hogy a célközönségünk szereti is használni ezt az innovatív megoldást. A prototípus használata közben sok visszajelzést kaptunk, ami alapján egyes ötleteket kivettünk vagy módosítottunk. Voltak olyan újító kezdeményezéseink is, melyekről végül beláttuk, hogy túl bonyolulttá teszik az eljárást vagy nem hozzák meg azt az eredményt, amit elvártunk.”

A Kurtisz Krisztián által válogatott csapatban kiemelkedő tudású szakemberek dolgoztak mind a fejlesztői, mind a jogászi stábban.

„Az egész projekt egy nagy csapatmunka volt: minden szakembernek voltak ötletei, igényei és elvárásai. Ezen gondolatok összehangolása révén egy egyszerűen és gördülékenyen használható rendszert szerettünk volna létrehozni.

A legnagyobb kihívás: megfelelni a jogszabályi környezetnek úgy, hogy a lehető legegyszerűbb legyen a rendszerünk működése, ráadásul igen magas felhasználói-, ügyfélélményt is tudjunk biztosítani,

ami az UNIQA Biztosító Zrt. stratégiájának egyik alapköve.”  mondta el dr. Kozma Dávid, az UNIQA Biztosító Zrt. jogi igazgatója.

A CHERRISK végül 2018 szeptemberében lépett a piacra hivatalosan, a fejlesztés azonban nem állt meg, sőt: itt kezdődött csak el igazán a munka.

Új fázisba léptünk, hiszen mára a legfontosabb feladatunk, hogy – a visszajelzések alapján – folyamatosan jobbá tegyük a CHERRISK-et. Hisszük, hogy a mai világban ez az agilis, folyamatos fejlesztés a tartós siker kulcsa.

Közösség a kárközösségen felül

            A biztosítás megkötését követően üzenetet kaptam, hogy bizonyos „cseresznyék” lettek jóváírva a CHERRISK felhasználómon. Egy kis utánajárást követően megismertem a cseresznyék funkcióját: azokat 1:1 arányban forintra válthatom, és csökkenthetem vele a következő biztosításom díját, vagy jótékony célra adományozhatom az értéküket.

A CHERRISK egyik megfogalmazott küldetése ugyanis, hogy a kárközösségen felüli közösséget is teremtsen a platform felhasználói között, aminek részeként a felhasználók támogatandó célokat javasolhatnak.

A javaslatok közül kiválasztott célokat pedig cseresznyéik adományozásával támogathatják a felhasználók, legyen szó oktatási, egészségügyi, vagy más területekről. A magam részéről egyáltalán nem számítottam rá, hogy éppen egy biztosítási platform keretein belül fogok jótékonykodni és közösségi élményt megélni, de az adományozási folyamat nagyon gördülékenyen és magától értetődően ment, és valóban jó érzéssel töltött el, hogy hozzájárulhattam – ha kevéssel is – egy nagy közösségi gyűjtéshez. Nem esik nehezemre elképzelni, hogy hosszútávon a CHERRISK ezen közösségi funkciója váljon az egyik legfontosabb előnyévé a versenytársakkal szemben.

„Fontos volt számunkra az is, hogy olyan biztosítástechnikai modellt építsünk, amire nem csak akkor gondolnak az ügyfelei, ha káresemény történt. Ez is egy jelentős különbség a többiekhez képest, mely összefügg a közösségépítési céljainkkal is. Mi egy pozitív közösségi élményt szeretnénk adni, erre kiváló eszköz a – modellbe épített – közös jótékonykodás lehetősége.

Emellett igyekszünk tanítani és arra biztatni ügyfeleinket, hogy minél biztonságosabban éljenek, hiszen ez egyfajta közösségi érdek.

Minél biztonságosabban él egy ügyfelünk, annál több „cseresznyével” jutalmazzuk, melyekkel csökkentheti díjait és/vagy jótékonykodhat.”

Digitális vérfrissítés a biztosítási piacon

A globális trendeket tekintve nem meglepő, hogy előbb-utóbb itthon is elkezdtek berobbanni a nagyobb pénzügyi szolgáltatók nevével fémjelzett fintech és insurtech technológiák. Az Accenture felmérése szerint a biztosítók 96%-a gondolja úgy, hogy a digitális ökoszisztéma hatással van a biztosítási piacra; 86%-uk szerint pedig fel kell gyorsítani az innovációs folyamatokat a versenyelőny megőrzéséhez. A CHERRISK szakértője az automatizáció fontosságát emelte ki ennek a folyamatnak a kapcsán.

Az automatizálható területeken IT-megoldások segítségével egyszerűsíthető folyamatok vannak, így jelentős fejlődés várható.

Ez azért különösen fontos, mert egyre nagyobb az igény arra, hogy az ügyfél önmaga intézhesse a pénzügyeit, mindezt gyorsan, átláthatóan és egyszerűen.

A fogyasztók ráadásul sok esetben könnyebben váltanak a szolgáltatások között, ha az megéri nekik. Ezekre az igényekre reagálniuk kell majd a pénzügyi szolgáltatóknak, és ha ki akarják elégíteni a fogyasztók igényeit, akkor ennek megfelelő irányba kell elmozdulniuk. Mindez kiegészül továbbá azzal, hogy a mobileszközök lettek a legfontosabbak az emberek életében, megelőzve a klasszikus számítógépeket, mely szintén kihívást jelenthet.” – egészítette ki dr. Turi Petra, akinek PhD kutatása szintén a pénzügyi fogyasztóvédelemre fókuszál.

A CHERRISK ma kétségkívül az egyik legegyszerűbb, leggyorsabb és leginkább ügyfélbarát megoldás a biztosítási piacon, ráadásul a biztosításközvetítői és alkuszi jutalékok kikerülésével a termékek díja is kedvezőbben alakulhat a hagyományos biztosítási szolgáltatók díjainál.

Úgy gondoljuk, hogy erre a többi piaci szereplő is reagálni fog valahogy (sőt, már láttunk is reakciót, ami kísértetiesen hasonlított a mi egyik megoldásunkra).

A technológiai fejlesztés tőlünk függetlenül is elkerülhetetlen lett volna, mi azonban időben – a többiek előtt – léptünk,

tehát vélelmezhető, hogy a CHERRISK miatt felgyorsul a verseny.”

A modell tehát működik, a kérdés a „hogyan tovább?”. A folyamatos innováció és szolgáltatásfejlesztés mellett a közép- és hosszútávú célok között a CHERRISK európai exportálása is szóba került.

„Az egyik legfontosabb feladatunk, hogy egyre jobb szolgáltatást nyújtsunk az ügyfeleinknek. Ezen kívül új megoldásokkal szeretnénk előállni, amelyekről egyelőre keveset mondhatunk. Vannak komoly fejlesztési terveink, amik még jobbá tehetik az emberek életét; emellett pedig külföldi terjeszkedésben is gondolkodunk. A CHERRISK felépítésekor ugyanis fontos szempont volt, hogy olyan rendszert alakítsunk ki, amely minimális átalakításokkal Európában bárhol működőképesen tudja biztosítani a kiemelkedő ügyfélélményt a biztosítási szektorban.” – fűzte hozzá dr. Kozma Dávid adójogi és biztosítási szakjogász.

Schmidt Péter

*** Wulters Kluwer logo A Jog és Innováció rovat támogatója a Wolters Kluwer

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.

MEGOSZTÁS