„Az ügyvédi munka nemhogy maraton, hanem ultrafutás”

Ha van hivatás, amit ritkán azonosítanak a kreativitással, az a jogászi pálya. A Havas–Sághy és Társai Ügyvédi Irodánál azonban máshogy gondolkodnak: számukra a jogi munka nem csupán paragrafusok követése, hanem kreatív megoldások, stratégiai gondolkodás és szoros együttműködés eredménye. Egy sokszínű, mégis egységes közösséget építettek, ahol a szakmai tudás és az emberi értékek kéz a kézben járnak. Ebben az interjúban bepillantást nyerhetünk abba, hogyan áll össze csapatuk egy élő mozaikká – és miért hiszik, hogy egy sikeres ügyvéd nemcsak szabályokat követ, hanem új utakat is teremt. Interjú Dr. Havas-Sághy Gábor irodavezető ügyvéddel és az iroda partnereivel.

Az elmúlt 15 évben egy kis létszámú, de annál erősebb csapatot építettetek fel. Ma már az iroda a jog számos területén egyedülállóan komplex tudással rendelkezik. Meséljetek kicsit arról, hogyan alakult ki ez a sokszínű szakmai háttér! Tudatos stratégia volt ez az elejétől kezdve, vagy inkább organikusan fejlődött így?

Az iroda profilját tudatosan úgy alakítottuk, hogy a polgári jog legtöbb területén ki tudjuk szolgálni megbízóinkat. Rengeteg üzletemberrel, cégvezetővel ápolunk személyesen is jó kapcsolatot, és az ő visszajelzéseik egyértelműen arra mutattak, hogy komoly igény van a magyar piacon az ’egyablakos’ jogi ügyintézésre: a gazdasági élet szereplőinek szükségük van olyan ügyvédekre, akik szinte minden jogi feladatban helyt tudnak állni, így nem szükséges az ügyfélnek egyszerre több jogi csapattal kapcsolatot tartania, vagy őket koordinálnia.

Emellett persze arra is odafigyeltünk, hogy a szakmai hátterünkhöz – és szívünkhöz – legközelebb álló területekre, mint például az IT, IP, cégjog, ingatlanjog, munkajog kereskedelem stb. kiemelt figyelmet fordítsunk, így specializált tudásra és tapasztalatra is szert tegyünk. Mivel cégek mellett magánszemélyeknek is nyújtunk szolgáltatásokat, így a családjog, munkajog és ingatlanjog mellett az öröklés, mint jogterület is szép ívű gyakorlattá vált irodánkban. A kezdeti időkben ezek rendkívül emberpróbáló feladatok voltak, hiszen kevés embernek kellett több jogterületet lefedni. Ma már, lényegesen könnyebb a kiváló feladatmegosztásnak köszönhetően.

Gyakran mondjátok, hogy az iroda egy élő puzzleként épül fel, ahol mindenki a saját darabját teszi hozzá. Mit jelent ez a mindennapokban? Hogyan működik ez a szinergia, különösen akkor, amikor összetett, több területet érintő jogi problémával találkoztok?

A mindennapi munkánk során minden megbízásnak van egy felelőse, aki az adott ügyben az ügyféllel kapcsolatot tart, és aki koordinálja a feladatok elvégzésével kapcsolatos folyamatokat. Egyszerűbb ügyeknél ez a kolléga egyedül is elvégzi az adott üggyel kapcsolatos teendőket. A gyakorlatban azonban viszonylag ritkán fordulnak elő igazán egyszerű ügyek. A legtöbb esetben az egysíkúnak tűnő jogi munkákról is hamar kiderül, hogy több területet is érintenek, így nem elég egyetlen szempontból vizsgálni a tényállást. Fontosnak tartjuk, hogy több jogterületet is érintő ügyekben az adott területeken kiemelkedő tudással rendelkező kollégák mind áttekintsék az ügyet, így alaposabb jogi munkát adunk ki a kezeink közül. Az összetett ügyekben tehát gyakran tartunk konzíliumot, mely során az ügy felelőse ismerteti az adott jogi problémát, és a csapattal együttesen dolgozzuk ki a legjobb stratégiát. Minden területnek legalább két szakértője van, így minden ügyben több meglátás is behozható, adott esetben egy szabadságon lévő kolléga pótolható. A lényeg, hogy az ügyfelek soha ne érezzék azt, hogy akadályozva van az ügyintézés.

Az iroda egyik meghatározó területe az informatika joga, ami sok más szakterületet is átsző. Mit jelent ez a gyakorlatban? Milyen új típusú együttműködések vagy kapcsolódások születnek ebből a fókuszból?

Manapság szinte minden területen felbukkannak informatikával kapcsolatos jogi kérdések. A modern gazdaság mindennapos működése során erősen támaszkodik különböző informatikai rendszerekre. Ha például egy egyszerű online rendelést bonyolítunk le, annak során többször is találkozunk informatikai tárgyú jogi kérdésekkel: a megrendelést általában weboldalon vagy e-mail küldésével adjuk le. Ennek során el kell fogadjuk az általános szerződési feltételeket, egyet kell értsünk az adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakkal, hozzá kell járuljunk ahhoz, hogy az oldal átirányítson a fizetést lehetővé tevő banki felületre – ezzel a banki felhasználási feltételeket is elfogadjuk. Pár perc alatt potenciálisan több száz oldalnyi jogi megállapodást fogadunk el úgy, hogy a legtöbb ember el sem olvassa őket. Fogyasztói oldalról is kockázatos, de a szolgáltatók részéről is hatalmas felelősség a tömeges kiszolgálás. Ügyvédként mi abban segítünk, hogy ezek a folyamatok jogilag kiegyensúlyozottak, letisztultak, és üzletileg jövedelmezők legyenek. A digitális kereskedelem mellett egyéb informatikai joggal kapcsolatos megbízásokkal is foglalkozunk. Ezekre néhány példa: szoftverfejlesztési szerződések, végfelhasználói licencszerződések, kriptovalutákkal kapcsolatos megállapodások, robotikai fejlesztésekre vonatkozó vállalkozási szerződések, kiberbiztonsági és adatvédelmi compliance, applikációk különböző áruházak jogi feltételeinek való megfeleltetése stb. Több ügyfelünk van, aki IT tudásunk miatt bízott meg minket, de ma már teljeskörű képviseletet látunk el. Mint említettem, egy ablakos ügyintézésben hiszünk. Ha kell, külön szakértőt (pl. adójoggal foglalkozó kollégát, illetve más szakembert, pl. etikus hackert) hozunk be.

Tudatos döntés volt évekkel ezelőtt, hogy ilyen hangsúlyt kapjon az IT jog, vagy vagy a piac változásai hozták ezt a hangsúlyt?

Tudatos döntés volt, amit a piac változásai utólag szerencsére igazoltak. Mindig is érdekelt az informatikai, így adta magát, hogy az azzal kapcsolatos jogi folyamatokból is kiképezzem magam, valamint csapat tagjai közül azokat, akik erre affinitást mutattak. Lassan persze mindenki belefolyt egy-egy informatikai tárgyú projektbe. Hiszen az IT jog minden más jogterületen megjelenhet.

Miközben a jogi piacon sokan küzdenek a fluktuációval, nálatok évek óta stabil a csapat. Mi a titka ennek a közösségnek? Mi motiválja a kollégákat, és hogyan sikerült egy ilyen támogató munkakörnyezetet kialakítani?

A csapat tagjainak toborzásakor mindig is hangsúlyt fektettünk a hosszú távú célok letisztázására. A legtöbb kolléga eleve azért jelentkezett hozzánk, mert stabil, megbecsült munkakörnyezetre vágyott. Irodánk működésében ezt a kiszámítható hátteret biztosítjuk. Emellett odafigyelünk arra, hogy a csapat tagjai elégedettek legyenek a munkakörnyezettel. Munkavállalóként nem csak a fizetés számít, de nyilván átlag fölötti fizetést kap mindenki. Tapasztalatom alapján ugyanolyan fontos a tiszteletteljes és támogató közeg, az élhető munkakörnyezet, és az önmegvalósításra biztosított lehetőség. Senkire nem bízunk monoton, gyári szalagon futó ügyeket, és törekszünk arra, hogy – különösen az ügyvédjelöltek – a lehető legtöbb területben elmélyedhessenek. Így közvetett módon a szakvizsgára való felkészülésüket is segítjük.

Az iroda sok energiát fordít a csapat fejlesztésére, legyen szó kompetenciafelmérésről vagy önismereti eszközökről. Miért tartjátok ezt ennyire fontosnak? Hogyan épül be ez a szemlélet a napi működésetekbe?

A jog fejlődése, folyamatos változása miatt nem pusztán lehetőség, hanem elvárás is, hogy az ügyvéd folyamatosan képezze magát. Egy ügy – sikeres, vagy nehézkesebb – egyben fejlődési lehetőség is. Az ügyvédi munka nemhogy maraton, hanem ultra futás…. És mi hosszú távon dolgozunk. 

A gyakorlatban – a kamara által is szervezett képzéseken való részvétel mellett – ezt úgy szoktuk csinálni, hogy olyan esetben ha fontos jogszabály változásról értesül, gyakorlati tapasztalattal  szembesül valamely kollégánk, akkor erről az egész csapatnak tartunk egy rövid képzést, kiküldünk egy kör emailt. Így ha legközelebb ilyen feladattal találkozunk, akkor már tudjuk mire kell külön figyelni. Amúgy is alapszabály nálunk, hogy nem szabad rutinból dolgozni – a korábbi minták, tapasztalat hasznosak, de mindig ellenőrizni kell az aktuális jogi környezetet.  

A jogi szakmát sokan nem feltétlenül társítják a kreativitással, nálatok viszont épp egy ilyen teszt mutatta ki, hogy kimagaslóan kreatív csapatként dolgoztok együtt. Hogyan jelenik meg ez a kreativitás a mindennapi jogi munkában? Tudtok olyan konkrét példát mondani, amikor ez különösen jól jött?

A kreativitásra legtöbbször az összetettebb szerződések, általános szerződési feltételek szerkesztése során van szükség. Az ügyféllel történő igényfelmérést követően a mi dolgunk kitalálni, hogy az elvárásokat milyen struktúrában és milyen megfogalmazással tudjuk a leginkább áttekinthető és hatékony formába önteni.

A másik kifejezetten kreatív terület a bírósági perek, vitás ügyek. A tárgyalásokra való felkészüléskor minden alkalommal külön kitérünk arra, hogy a másik fél jogi képviseletében milyen érveket tudnánk felhozni magunk ellen. Ezt követően kidolgozzuk a legjobb válaszokat, perstratégiát. A megközelítés lényege, hogy előre tudjuk azt, hogy a másik fél mit léphet. Ez természetesen több munkával is jár, de hatékonyabb képviseletet tesz lehetővé.

Konkrét példát a megbízóink azonosíthatóságának sérelme nélkül nehezen tudok felhozni. Mindazonáltal gyakran előfordul, hogy miután az ügyfelünk előadja elvárásait, a konkrétumokat kiértékelve rájövünk, hogy számára teljesen más megoldás lenne az ideális (például ÁSZF alkalmazása helyett szerződéssablonnal egyedileg megtárgyalt szerződések megkötése). Nem esünk neki gondolkodás nélkül a feladatoknak, hanem ténylegesen felmérjük az ügyfél egyedi igényeit, és ha úgy látjuk, hogy tudunk neki jobb megoldást felajánlani, akkor erre teszünk neki javaslatot (akkor is ha ez számunkra pénzügyi szempontból hátrányt jelent – hiszen hosszú távon az elégedett ügyfél a legjobb reklám).

A jogi környezet és az ügyféligények is folyamatosan változnak. Ti hogyan reagáltok ezekre a kihívásokra? Milyen módszereket, megközelítéseket vezettetek be az utóbbi években, hogy mindig naprakészek maradjatok?

Az irodánk egyik alapvető működési elve a proaktivitás. Folyamatosan követjük a jogszabályi változásokat és az üzleti környezet alakulását, hogy ügyfeleinknek ne csak reagálni segítsünk, hanem előre is gondolkodhassanak.

A már említett tudásmegosztási rendszert, a rendszeres szakmai workshopok mellett, saját fejlesztésű management szoftverrel dolgozunk, AI asszisztenseket is igénybe veszünk. A cél hatékonyság, és így a versenyképesség megőrzése.

Hogyan látjátok a jogi szakma jövőjét a digitalizáció és az ügyféligények átalakulása szempontjából? Miért tartjátok fontosnak a régi, elefántcsonttorony-szerű ügyvédi hozzáállás elengedését?

A digitalizációval az ügyfelek gyorsabb, átláthatóbb és személyre szabottabb szolgáltatásokat várnak el. Mi ezt nem kihívásként, hanem lehetőségként kezeljük. A klasszikus ügyvédi szerep egyre inkább stratégiai tanácsadói irányba mozdul, és ehhez elengedhetetlen az együttműködésre, innovációra nyitott hozzáállás. A megközelíthetetlen ügyvéd helyett nálunk a partneri szemlélet dominál: értjük az ügyfél üzletét, és nem csak jogi válaszokat adunk, hanem üzletileg is releváns megoldásokat.

Az IT vonal erősödik, ami nekünk kézre áll. Ahogy 1992-ben Nagyapám bevezette a faxot és ezzel modern megoldással sok-sok órát spórolt meg, mi is kihasználunk minden olyan lehetőséget, ami megbízónk számára időt és pénzt spórol meg.

„Mozaikosan épültök fel.” – Milyen alapelvek mentén válogatjátok össze a csapatot, és mit várhat egy ambiciózus jogász, aki hozzátok csatlakozik? Milyen lehetőségeket kínáltok számára a szakmai fejlődésre?

Számunkra a sokszínűség érték: nemcsak a szakmai területek, hanem a gondolkodásmódok és egyéni ambíciók szintjén is. Tudatosan alakítjuk úgy a csapatot, hogy a különböző háttérrel rendelkező kollégák erősítsék egymást.

Egy új belépő nálunk szakmai szabadságot, erős mentori támogatást és komoly fejlődési lehetőségeket talál: nemcsak ügyfélmunkában, hanem közös fejlődés révén. A hosszú távú karrierépítésre helyezzük a hangsúlyt – de nem egy sablon mentén, hanem az egyéni erősségekre építve. Szakjogászi képzés, nyelvek gyakorlása mind nyitott lehetőség a kollégák számára. Ez közös érdek!

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.