Az ügyvédtől egyszerű, gyors, konkrét válaszokat és megoldásokat várunk – de mindig lehetséges ez?

A vállalatok jogi ügyei sajnos a legritkább esetben oldódnak meg maguktól, a
megoldáshoz pedig elengedhetetlen a jogi és az üzleti oldal hatékony
együttműködése. De hogyan illeszthető össze az egyszerű, gyors és konkrét
megoldásokat igénylő üzleti oldal és a mindenre kiterjedő, alapos válaszokra és
teljes jogi megfelelésre törekvő ügyvédi szolgáltatás a mindennapokban?

A kérdés ma már ügyvédként érint, a válaszban pedig a mai napig eligazítanak azok
visszajelzések, amelyeket vállalati jogi vezetőként a leggyakrabban kezelnem kellett,
vagy akár amelyeket én is megtapasztaltam, ha külső jogi szolgáltatást vettem
igénybe.

“Sok időre von el az üzlettől.” – Amikor a megoldás túl sok erőfeszítésébe kerül a megbízónak.

A jogi munka az üzleti oldal inputjára épül. Akár egy adatvédelmi audit, akár egy
szabályzat- vagy szerződésírás a feladat, az üzleti folyamat és az üzleti modell
mélyreható ismerete szükséges ahhoz, hogy megfelelő választ adjunk a felmerülő
jogi kérdésekre. Bármennyire is jó lenne, ha működne az „egy xy szerződést
szeretnék” instrukció, de ez még akkor is ritkán elég, ha ügyvédként úgy ismerjük a
vállalkozást, mint a tenyerünket.

A jogi munka briefelésére tehát a vállalkozásnak is időt kell szánni. A megfelelő
információk beszerzésének a strukturálása azonban már az ügyvéd/jogi vezető
feladata. Ebben hasznos eszköz lehet egy briefekhez rendszeresített űrlap vagy
strukturált interjú-technika. Minél jobban ismerjük az adott szektort, a vállalkozás
folyamatait és korábbi gyakorlatát, valamint a vonatkozó szabályozást, annál
olajozottabban fog menni. A kockázatarányos megközelítés azonban mindig fontos.
Az üzleti oldal számára dealbreaker, ha a jogi munka túl sok időre vonja el az
üzlettől! Pláne, ha a végén többe kerül a leves, mint a hús.

“Nem beszéltünk egy nyelvet.” – Amikor nem hogy a válasz, de már a
kérdés sem könnyen érthető.

Bár ez a probléma szorosan összefügg a fentivel (gyakran ez a valódi ok), de
önállóan is tud jelentkezni. Ha az ügyvéd túl sok szakzsargont használ, nem fordít
gondot a jogi kérdések megértésére, a felek elbeszélnek egymás mellett. Megértés
hiányában pedig szinte biztosan nem lehet az üzleti élet mindennapjaiban valóban
használható jogi dokumentumokat készíteni. Ráadásul ilyenkor egy elkerülési
effektus is meg szokott jelenni: ha az ügyvéd nem beszél érthető nyelven, akkor a
megbízó kényelmetlenül fogja magát érezni a megbeszélések során, és kerülni kezdi azokat. Annak pedig sosincs jó vége. Ennek a kommunikációs szakadéknak az
áthidalásában bizony a mienk a nagyobb felelősség.

Képesnek kell lennünk arra,
hogy megértessük a jogi szempontokat és választási lehetőségeket az ügyféllel,
méghozzá emberi nyelven.

“Nem kaptam egyértelmű választ.” – Amikor a válasz nem egyértelmű.

Amikor az ügyfél csak egy igent vagy egy nemet akar, ehelyett egy hosszas elemzést
kap a vonatkozó szabályokról és kockázatokról, gyakran éri csalódás. Teljesen
életszerű azonban, hogy az ügyvéd megfelelő szakértelme és tapasztata ellenére
sem tud egyértelmű választ adni a kérdésre, mert például

  • nem egyértelmű a jogszabály, és a szakmai anyagokban is eltérő értelmezések
    lelhetőek fel,
  • az ügy megítélése végső soron egy hatóság vagy bíróság dolga lesz, amit
    valószínűsíteni lehet, de jósolni sajnos nem (gondoljunk csak bele, azért vannak a
    különböző fórumok, hogy a korábbi helytelen döntést egy magasabb szinten
    korrigálhassák),
  • ritkán az is előfordulhat, hogy nem találtunk sem egyértelmű szabályozást, sem
    joggyakorlatot a kérdésre.

Természetesen amennyire lehet, törekedni kell a praktikusan alkalmazható, egyszerű
válaszra, az egyértelműség hiányának az okát pedig érdemes megjelölni. Az „igen –
nem” válasz mellett a szakmai igényesség és az ügyvédi felelősség is szükségessé
tesz legalább egy rövid indoklást, jogszabályi hivatkozással.
Az ok nélküli hátsóvédős, használhatatlan és terjengős válaszokat azonban teljes
joggal nem szereti az ügyfél.

“Elhúzódtak a szerződéskötések.”

Sajnos több alkalommal is találkoztam olyan esettel, amikor az üzleti oldalon a
szerződés felelőse kifejezetten elkerülni kérte bizonyos ügyvédek bevonását attól
tartva, hogy a korábbiakhoz hasonlóan az a szerződéskötés (és így a deal)
elhúzódását eredményezné. A vállalkozások közötti tartós stratégiai
együttműködések, vagy a vállalkozás üzleti modelljének alapját képező nagy
szerződések esetén 10-nél nagyobb verziószám is sokszor teljesen normális. Ha
azonban az üzleti tartalom többszöri változása vagy az üzleti modell
újdonsága/összetettsége nem indokolja, bizony hiba, ha a jogi előkészítés során a
szerződést túlbonyolódik, és végeláthatatlan egyeztetési körökbe torkollik az
előkészítés. Az adott szektor üzleti gyakorlatát és jogi szabályozását ismerő
szakembernek biztos kézzel kell vezetnie a szerződéselőkészítés folyamatát, jól kell
strukturálni a még nyitva álló kérdéseket, és a lehető leghatékonyabb megoldást kell
azokra adni. Önmagában az a tény is képes rontani a megbízó tárgyalási pozícióját,
ha az együttműködést az írásbeli szerződés hiányában kezdik meg a felek.

A jó szerződés tehát nem csak alapos, de időben is érkezik!

Az üzleti oldal elvárásait edukációval lehet és kell is a realitásokhoz közelíteni,
azonban azok figyelmen kívül hagyása biztosan hiba a jogi szolgáltatásban.
Ezeknek a hibáknak az elkerülése folyamatos kihívást jelent az ügyvédi munka
során. A legnagyobb igyekezettel arra kell törekedni, hogy az adott ügy és ügyfél
egyediségéhez és a kockázatokhoz mérten a lehető legjobb arányokat találjuk meg a
pontosság, a gyorsaság, a közérthetőség és a hatékonyság tekintetében.
Ebben kifejezetten segít, hogy jogi vezetőként voltam a másik oldalon, amikor én
vettem igénybe ügyvédi szolgáltatásokat a vállalat számára.
A sorvezetőm egyszerű: olyan szolgáltatást nyújtani, amivel magam is elégedett
lettem volna.

A cikket Dr. Szalai Anita (Szalai Legal) egyéni ügyvéd írta.

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.