Ingyenes zsebjogász – A világ első robotjogász applikációja

Ki ne szeretne felmerülő jogi kérdéseire interneten böngészés, jogszabálytárban kutatás, vagy ügyvédi segítség nélkül ingyenesen és rögtön választ kapni? És vajon hivatalos formanyomtatvány kitöltésénél a tájékoztatókat olvasnánk szívesebben, vagy egy chatbot hétköznapi kérdéseire válaszolnánk inkább? Mi lenne, ha valaki –vagy jelen esetben valami- ingyenesen tájékoztatna arról, hogy például járatkésés miatt lehetőségem van a légitársaságtól kártérítést követelni, és arról is, hogy ennek mi a pontos útja-módja. Ez csak pár példa azokra a szolgáltatásokra, amelyeket a DoNotPay applikáció a felhasználóinak nyújt.

A mesterséges intelligencia igazságszolgáltatásban való alkalmazásának egyedi esetét képezi Joshua Browder Stanfordi egyetemi hallgató által fejlesztett DoNotPay elnevezésű alkalmazás. Az applikációt Browder 17 évesen eredetileg azzal a céllal hozta létre, hogy a szabálytalan parkolásokért kiszabott bírságokat egyszerűbben vitathassák, akik azt jogtalanul kiszabottnak érzik.  Az alkalmazás népszerűsége miatt hamar elterjedt, és ma már az Egyesült Királyságban és az Amerikai Egyesült Államok valamennyi tagállamában bárki ingyenesen használhatja a mesterséges intelligencia alapú robotjogászt arra, hogy számos jogi problémáját pár kattintással elintézze.

Az internet Robin Hoodjaként elhíresült fiatal vállalkozó felismerte azt a jelenséget, hogy a kisebb súlyú, de gyakran előforduló ügyekkel kapcsolatos igényérvényesítés a legtöbb esetben azért marad el, mert nem érné meg a jogérvényesítéssel (nyomtatványok kitöltésével, az adott jogterület utáni tájékozódással, stb.) járó idő,- illetve pénz (pl.: eljárási díjak, ügyvédi költség) befektetés, így rengeteg potenciálisan megnyerhető jogvita elsikkad. A mobil applikáció segít – a teljesség igénye nélkül- kisebb értékű kártérítési igények érvényesítésében (cégekkel, vagy akár légitársaságokkal szemben), közigazgatási hatóságok határozataival szembeni jogorvoslat érvényesítésében (szabálysértési bírságok), szerződés minták választásában, fogvatartokkal való kapcsolattartásban, vízum és zöldkártya megszerzésében, előfizetések lemondásában.

Ezt úgy kell elképzelni, hogy az alkalmazás letöltését és a regisztrációt követően az feltesz néhány kérdést az üggyel kapcsolatban, majd a válaszok alapján bekategorizálja az ügyet a kínált jogi szolgáltatások egyikébe. A megadott személyes adatok alapján, a felhasználó nevében kitölti az igényérvényesítéshez szükséges valamennyi dokumentumot (pl.: bírósághoz fordulás esetén keresetlevelet, egyéb esetben cégek panaszbejelentőit, vagy közigazgatási szervek különböző formanyomtatványait). Ezután a felhasználónak az így kitöltött nyomtatványokat csak ki kell nyomtatni, és elküldeni az illetékes hatóságnak, bíróságnak vagy cégnek, a DoNotPay pedig a procedúra lehetséges forgatókönyvéről tájékoztatást is ad.

Remek szolgáltatás az is, hogy az applikáció a bankkártya adataink alapján ingyenesen átnézi korábbi vásárlásainkat, és a számlák elemzésével megkeresi azokat a kollektív igényérvényesítési pereket, amelyhez – a népszerű társkeresőhöz hasonlóan – a jogvita jobbra vagy balra húzásával dönthetjük el, hogy kívánunk- e csatlakozni vagy sem.

Browder célja elmondása szerint az volt, hogy az átlagembernek ne kelljen ügyvédhez fordulnia, illetve a költségek minimalizálásával, ingyenes jogi tájékoztatással és az igényérvényesítésben nyújtott segítséggel elérhetővé tegyék az igazságszolgáltatáshoz való hozzáférést a társadalom kiszolgáltatottabb rétegei számára is.

Hasonló alkalmazás hazánkban még nem érhető el, viszont a mesterséges intelligencia alapú chatbot kiaknázatlan lehetőségeket rejt a hatósági, bírósági vagy ügyvédi ügyfélfogadás területén, hiszen a személyes megjelenést a formanyomtatványok kitöltésében való segítségnyújtás vagy az egyszerűbb eljárásjogi tájékoztatás körében akár fel is válthatná.

Természetesen az alkalmazás nem helyettesítheti teljes egészében az ügyvédi tevékenységet, hiszen egyrészt csak kis értékű ügyekben alkalmazható, másrészt általános eljárásjogi tanácsokon túl nem ad pertaktikai vagy egyéb anyagi jogi segítséget. Mindenesetre már az indulását követő egy év alatt az alkalmazás segítségével megtámadott 250.000 szabálytalan parkolásért kiszabott bírságból 160.000 sikeres volt, vagyis a hatóságok a fellebbezést alaposnak találták.

A jól érthető jogi tájékoztatásra, az igazságszolgáltatáshoz való minél könnyebb hozzáférésre -a letöltések számából következtetve- igen nagy igény mutatkozik. Az állampolgárok igazságszolgáltatásba vetett bizalmát is erősítheti, ha az őket ért kisebb értékű károkkal kapcsolatban is reális esélye van a gyors és sikeres ügyintézésnek, akár erőfölényben lévő cégekkel vagy a közigazgatási hatóságokkal szemben is. Végszóként gondolat ébresztésnek szánom azt a kérdést, hogy – figyelemmel a jelenlegi pandémia miatt kialakult helyzet tanulságaira is, – az igazságszolgáltatáshoz és különböző hatósági eljárásokhoz való hozzáférést vajon a minél több ügyintézővel működő ügyfélfogadás, esetleg nyomtatott tájékoztatók, vagy a DoNotPay applikációhoz hasonló korszerű megoldások jelentik-e a modern technológia korszakában?

A cikk a Digitális jogalkalmazás rovat keretében jelent meg. Az eddigi írásokat itt találod.

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.