Ismerik azt a sztorit, hogy leül két könyvelő, egy ügyvéd és létrejön az Airon?

Jogi munkaadókat bemutató sorozatunk legújabb részében ezúttal egy innovatív vállalkozást, az Airont mutatjuk be nektek, akik a klasszikus jogi szolgáltatások mellett, könyveléssel, adótanácsadással, a corporate finance-szel és bizalmi vagyonkezeléssel is foglalkoznak.

Kérem Önöket, mutatkozzanak be pár mondatban, és mondják el, mi az, ami motiválja Önöket a munkájuk során?

Danku Tamás: Mérlegképes könyvelő végzettséggel rendelkezem, így elsősorban könyveléssel foglalkozom és az ehhez kapcsolódó corporate szolgáltatásokkal. A könyvelő szakmában 22 éve dolgozom, a saját cégünket 15 éve alapítottuk feleségemmel. Abban az időben jöttem el egy nemzetközi vállalattól, ahol főkönyvelő voltam és elkezdtük felépíteni a saját ügyfélkört. Több, mint 1500 cég alapításában vettünk részt, valamint 1000 fölötti cégnek végeztük a könyvelését. Jelen pillanatban is több száz ügyfelünk van, magyar és külföldi ügyfelek egyaránt. A könyveléshez kapcsolódó feladatok mellett a tanácsadás, a jogi feladatok megszervezése, valamint különböző adminisztratív szolgáltatások teszik ki a munkánk nagy részét.

Célom, hogy olyan céget hozzunk létre, amely olyan értékekkel rendelkezik, amiket mind a munkavállalók, mind pedig a piac is elismer. Az értékek közvetítése mellett szakmailag is olyan csapat felépítését tartjuk szem előtt, amelynek meghatározó jelentősége van ezen a területen.

Danku Tamás Regisztrált Mérlegképes Könyvelő | Trust & Estate Practicioner

Társasági jogi ügyvédjelölt a Bakernél!

Ha érdekelnek a nyolcszámjegyű vállalatfelvásárlások, a Baker társasági jogi csapatában a legjobbaktól tanulhatod el a szakma csínyját-bínyját.

Katona Tamás: Végzettségeimet tekintve a komplexitásra törekedtem, így okleveles forgalmiadó-szakértő, mérlegképes könyvelő és adótanácsadó vagyok. Vállalkozásszerűen 26 éve foglalkozom klasszikus könyveléssel és körülbelül 15 éve adótanácsadással. Mindig is önállóan, vállalkozóként képzeltem el az életemet, az első munkahelyem – ahol alkalmazott voltam – 3 napig tartott. A következő állomás a szabadabb üzletkötés volt és emellett kezdtem el foglalkozni a könyveléssel is. Mind külföldi, mind belföldi ügyfelekkel foglalkozunk és Szlovákiában is van irodánk.

A célokat illetően alapvetően azt gondolom, hogy lehetőséget kell biztosítani az embereknek arra, hogy legálisan a legalacsonyabb adóteherrel működjön a vállalkozásuk.

Tornyi Róbert: Az ügyvédi irodámat 2004-ben alapítottam, mellyel először nagyobb ügyvédi irodákkal dolgoztam szoros együttműködésben, majd 2016-ban önállósodtam. Az ügyfélköröm felépül a kereskedelmi bankokból, a projektfinanszírozás területéről, valamint pénzügyi részről minden jogi feladat. Mindkét Tamással sok-sok éve dolgozunk együtt és 2016 óta már egy helyszínen is. Én foglalkozom azzal, ami jogi vonatkozású rész, például: tőkebefektetés előtti due diligence, szindikátusi szerződések készítése, közös befektetések megtervezése és kivitelezése, gyakorlatilag bármi, ami ebben az üzletágban felmerül.

dr. Tornyi Róbert, Ügyvéd

Hogyan találkoztak, honnan jött az együttműködés ötlete?

Danku Tamás: A közös barátainkon keresztül ismerkedtünk meg és kezdtünk el szakmai dolgokról beszélgetni, illetve közös projekteken dolgozni. Az üzleti felfogása Tamásnak és Robinak hasonló az enyémhez, és véleményem szerint a piacon nagyon nehéz növekedni megfelelő partnerek nélkül. Egy ilyen jellegű együttműködés minőségi szempontból hatalmas értéket ad a munkához, mivel több szakember is rendelkezésre áll a feladatok ellátása során.

Mi az az Airon? Melyek azok az értékek, amiket nyújtani tud az embereknek?

Danku Tamás: A cégnév megismertetését illetően még az elején járunk. Főleg a külföldi partnerek ismernek minket, velük kezdtük el bemutatni az Airont. Célunk egy olyan brand, cégcsoport létrehozása, amely megmutatja, hogy az általunk nyújtott szolgáltatások milyen széles skálán mozognak.

Katona Tamás: Amikor partnerségről beszélünk, akkor szeretnénk tényleg ezt nyújtani az ügyfélnek. A komplex szolgáltatások révén, szeretnénk partnerek lenni az ő munkájában, sikerében. Ennek köszönhetően az ügyfél nem fogja azt érezni, hogy minden órával a pénze megy.

Mik tartoznak ebbe a komplex szolgáltatásba? Mi az az újdonság, ami az Airont jellemzi?

Danku Tamás: A jogi szolgáltatásokat illetően, a jogi feladatok megkezdése előtt nálunk van egy tanácsadás, amelynek köszönhetően fel tudjuk építeni az ügyfél számára legmegfelelőbb struktúrát, legyen az akár a székhellyel, irodabérléssel, bankszámlanyitással, illetve finanszírozással kapcsolatos igények. Ezzel gyakorlatilag történik egy igényfelmérés, amely nagyban hozzájárul ahhoz, hogy teljes mértékben az ügyfélre tudjuk szabni a szolgáltatásokat. A jogi mellett, további szolgáltatásaink a könyvelés, adótanácsadás, a corporate finance, végül pedig a bizalmi vagyonkezelés. Utóbbi esetében a Magyar Nemzeti Bank engedélyével rendelkezünk, melynek keretében főleg magánszemélyeknek kezeljük a vagyonát.

Tehát, ha valaki igénybe szeretné venni az Airon valamely szolgáltatását, gyakorlatilag mindent megcsinálnak neki egy helyen az adótanácsadástól, a jogi feladatokon át a könyvelésig?

Danku Tamás: Lényegében igen, az ügyfelet mindenről tudjuk tájékoztatni egy helyen. Elképzelhető, hogy van egy olyan szint, ahonnan már mi sem tudunk továbblépni, de ekkor összekötjük a megfelelő partnereinkkel.

Mit jelent a bizalmi vagyonkezelés, újdonságnak számít Magyarországon?

Danku Tamás: Magyarországon 4 és fél éve lehet ilyen szerződéseket kötni, az angol trust magyar megfelelője, habár nem ugyanaz teljesen, nagyon hasonló szabályokat hoztak létre az új Polgári Törvénykönyvben. Ez egy olyan szerződéstípus, melynek révén egy olyan önálló vagyonelemet lehet létrehozni, amely elkülönül a hagyatéktól, magánvagyontól és ehhez különböző célokat tudunk rendelni, például, hogyan használják fel, illetve kedvezményezetteket is tudunk jelölni, akik majd megkaphatják. A bizalmi vagyonkezelés lehet egyrészt privát, bárkit jelölhetünk a családból, vagy akár céget is és ezzel átszáll a vagyon tulajdonjoga arra a magán-, vagy jogi személyre. Másrészt létezik az ún. professzionális bizalmi vagyonkezelés, amit törvény alapján engedélyezett körülmények között lehet folytatni, ennek nagyobb a pénzügyi követelménye.

Az országban egyelőre csak ismerkednek ezzel az intézménnyel.

A trust magyarok számára is elérhető volt, de nem kapcsolódtak hozzá olyan kedvezmények, mint most a bizalmi vagyonkezeléshez. A rendszerváltozást követően kialakult a valódi piacgazdaság, és jelentős vagyonok jöttek létre, melynek azért van jelentősége például az öröklés szempontjából, mivel ezzel az intézménnyel jobban lehet irányítani egyes vagyonelemek átadását.

Milyen módon ellenőrzik az ügyfeleket? Ezzel a tevékenységgel a compliance területe foglalkozik, tudnának erről néhány gondolatot mondani?

Danku Tamás: Már tíz évvel ezelőtt szembesültünk azzal, hogy sokkal szigorúbb az átvilágítás külföldön, és mi is elkezdtünk kiépíteni egy olyan átvilágítási mechanizmust, ami nem feltétlenül előírás, azonban ahhoz, hogy megfelelő minőségű ügyélkörrel rendelkezzünk, elengedhetetlen. Egy nemzetközi adatbázisban ellenőrizzük, hogy a lehetséges ügyfél elkövetett-e bűncselekményt, érvényes-e az útlevele, van-e bármilyen negatív információ róla, szankciólistákon szerepel-e. Továbbá információt kérünk a vállalkozás hátteréről (business CV) is, ezzel azt szeretnénk biztosítani, hogy segítsünk átlátni a cég felépítését, működését azoknak a partnereknek, akiknek tovább ajánljuk. A compliance egy folyamatos monitoring is, ebben szeretnénk lépéseket tenni a tökéletes működés érdekében. Magyarország nem jár ezen az élen, Anglia és Hollandia nagyon erősek, utóbbi olyannyira, hogy Hollandia körülbelül 10 évvel előttünk jár. Nekünk is abba az irányba kellene fejlődni.

A compliance területét illetően nincs konkrétan olyan cég, akik ezzel foglalkoznak, ez egy olyan terület, amely nem annyira ismert, elsősorban bankon, vállalkozáson belül oldják meg. Magyarországon sokkal kisebb a külföldi ügyfélkör, talán ez is lehet az oka, hogy nincs olyan speciális tudásra szükség.

Kikből tevődik össze az ügyfélkör? Mondhatjuk nemzetközinek az Airont?

Danku Tamás: Egyre nemzetközibb az a közeg, amit szeretnénk eredményesen kiszolgálni. Több, mint negyven országban van partnerünk, akikkel közösem dolgozunk. A szolgáltatás, amit értékesítünk nem feltétlenül feltételezi a kontaktot az ügyféllel, általában tanácsadón, ügyvéden keresztül történnek a műveletek.

Tornyi Róbert: A szolgáltatás színvonala nemzetközi. Mások az elvárások a határidőben és a rugalmasság szempontjából is.

Katona Tamás: Külföldi ügyfeleknek általában semmi ismerete sincs az ügyintézést illetően, így azonban egy helyen találja a komplex szolgáltatást.

Katona Tamás, Okleveles Adószakértő | Regisztrált Mérlegképes Könyvelő

Milyen kritériumok mentén választanak kollégákat? Mit jelent valakinek Aironosnak lenni?

Danku Tamás: Sajnos elég nehéz kollégákat választani. Az elmúlt egy, másfél éve lecsökkent a pályázók száma az álláshirdetésekre. Amit elsősorban szeretnénk, hogy megfelelő, modern munkakörnyezetben tudjanak dolgozni, ahol lehetőségük van a fejlődésre. A kollégákat folyamatosan támogatjuk, hogy a munkájukat ne egy szükséges rossznak érezzék, hanem megfelelő stabilitást tudjunk nyújtani nekik. Támogatjuk a távoli és a rugalmas munkavégzést,

lényegében úgy alakítjuk ki a munkafeltételeiket, hogy otthonról is végezhető legyen a munka.

Aironosnak lenni nem tudom mennyire fogalom, de a kollégák nagyobb része több, mint öt éve itt van, és szeretnek itt lenni, dolgozni, fejlődni.

Katona Tamás: Nagyon fontos a folyamatos automatizáció. Az adatbevitel nagyon sok időt és energiát visz el, ezeket próbáljuk minimalizálni azzal, hogy felhasználjuk a modern informatikai eszközöket. A felszabaduló idő kihasználható arra, hogy szakmailag magasabb szintű munkát végezzünk, amely kreatívabb, érdekesebb. Szem előtt tartjuk, hogy a kollégák folyamatosan tovább tudják képezni magukat, most például két kolléga kezdte el az adótanácsadó képzést a cég támogatásával.

Tornyi Róbert: Ami hívószó lehet, hogy olyan színes és komplex feladatok vannak, amelyek elsősorban a nagyobb nemzetközi ügyvédi irodákban vannak, de olyanféle erős kötöttségek nélkül, mint amik ott vannak.

Gyakornokoknak lehetőséget biztosítanak Önöknél dolgozni?

Danku Tamás: Kifejezetten nincs gyakornoki programunk, de nagyon sok kolléga gyakornokként érkezett és kollégaként folytatta munkáját. Azt szeretném, ha olyan emberek lennének itt, akik beleillenek a környezetbe és nem csak ajánlani tudunk karrierutat, de ők is látják bennünk a lehetőséget, hogy fejlődhessenek.

A Budapesti Ügyvédi Kamara Elnöksége elfogadott egy határozatot, miszerint már videótelefonon is elvégezhető a fél azonosítása. Milyen feltételeknek kel megfelelni?

Tornyi Róbert: Az új ügyvédi törvény alapján 2018. január óta az ügyvédek úgy is ellenjegyezhetik az okiratot, ha az okirat aláírása, illetve az aláírás sajátként történő elismerése videotelefon útján történt. Erre azonban csak akkor volt lehetőség, ha az ügyvéd egy korábbi személyes találkozás alkalmával a felet már egy alkalommal azonosította.

Bár az ügyvédi tv. nem írja elő, hogy a személy azonosítását egy személyes találkozás során kell elvégezni, az új pénzmosás elleni törvény csak akkor teszi lehetővé a személyes megjelenés nélküli azonosítást, ha azt az adott területi kamara megengedi. Elsőként Budapesti Ügyvédi Kamara 2018 október 1-jén határozott arról, hogy a távazonosítást is lehetővé teszi. A távazonosításra meghatározott feltételeknek pl. a videotelefonálásra általánosan használt Skype program újabb asztali verziói megfelelnek, mivel azok már lehetővé teszik a továbbított kép és hang rögzítését is. (Még októberben pl. a Komárom-Esztergom Megyei Ügyvédi Kamara is hasonló határozatott hozott a távazonosításról).

Danku Tamás: A fenti iránymutatással az ügyvédi kamarák álltak a legrugalmasabban ehhez a témához. Az adóhatóság még nem alakított ki semmilyen iránymutatást. A Magyar Nemzeti Bank alakított ki, azonban csak a nagyobb piaci szereplők tudják kiépíteni a videókonferenciához szükséges infrastruktúrát.

A kamara azzal, hogy megengedi a Skype-on való azonosítását az ügyfélnek, komoly hatással lesz a jogi piacra.

Ezt az átvilágítás, vagy azonosítási eljárást felesleges, hogy minden egyes szereplő elvégezze, így érdemes lenne egy olyan rendszer létrehozása, melyben lefolytatják az átvilágítást egy helyen, a többi partner pedig elfogadja azt. Ez hiányzik még a magyar piacról.

Befektetés a jövőbe. Önöknek mit jelent ez a mondat?

Katona Tamás: Azok a vállalkozások, ahol nem építenek a könyvelő által szállított információra és nem fordulnak elég nyíltan a könyvelőhöz – hanem kötelező rossznak tartják -, nem képesek megfelelően működni. Mi, könyvelők, olyan adatokat, tényeket tudunk szolgáltatni, amellyel olyan jövőkép tárul az ügyfél elé, amely reális visszajelzést ad a vállalkozás piacon betöltött szerepéről, ezáltal pedig megfelelő döntéseket tud hozni a cégvezető. A befektetés a jövőbe azt jelenti, hogy ezek az információk elhanyagolható anyagi ráfordítások annak érdekében, hogy később az adott vállalkozás nagyobb, erősebb legyen.

Danku Tamás: Számos esetben lehet látni, hogy nem foglalkoznak a vállalkozás pénzügyi tervezésével az ügyfelek. Azon dolgozunk, hogy például átlátható legyen az ügyfélnek a következő beruházásának hatása, következménye a vállalkozására.

Igen specifikus az a terület, amivel foglalkoznak, akár egyenként, de főleg együtt. Olvasóink jelentős része még hallgató. Milyen tanácsot tudnának megfogalmazni nekik?

Danku Tamás: Kell egy olyan hozzáállás, aminél nem fontos mennyit kell dolgozni, sokkal jelentősebb inkább, hogy mit is akar elérni az életben. Úgy álljon ahhoz a munkához, amit megtalált, hogy a lehető legjobb akarjon benne lenni. Ne kössön olyan kompromisszumokat, amelyek túl sok stresszt fognak jelenteni neki.

Katona Tamás:

Az élet nem 110 gát, hanem egy maratoni futás.

Próbáljanak a hosszútávú futásra felkészülni. Legyen alázat a választott szakmájuk iránt, és ne pillanatok alatt akarjanak mindent megszerezni, mert ezek nem feltétlenül tartósak.

Tornyi Róbert: Van egy generációs szakadék köztünk és a frissen végzett hallgatók között. A fiatalabb generáció most akar és mindent. Az ambíció és a célok kitűzése nagyon fontos, de nem azt kell keresni, hogy hogyan lehet minél kevesebb munkával, minél nagyobb karriert felépíteni.

Az interjú az Airon támogatásával jelent meg.

Hancz Patrik

Jogász, 2016 júliusában végzett a Széchenyi István Egyetem Deák Ferenc Állam- és Jogtudományi Karán. Szakdolgozatát a magyar és nemzetközi korrupcióellenes szabályozás témakörében írta. Jelenleg a győri Jogi Kar Doktori Iskolájának PhD hallgatója, az Alkotmányjogi és Politikatudományi Tanszéken tevékenykedik, témája: Nemzetközi elemek az Alkotmánybíróság döntéshozatalában.

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Ars Bonit a facebookon.