Itt az ideje egy digitális jogi piactérnek

A jog az egyetlen, amely ellenáll a digitalizációnak. Miért? Jogos kérdés, figyelembe véve, hogy egyes becslések szerint a jogi szolgáltatások egy billió dollárt tesznek ki éves szinten a globális piacon. Nem csak a jogi szolgáltatások piaca hatalmas, hanem a hagyományos szolgáltatási modellé is, amely eltér a piaci szükséglettől és kereslettől. Derek Bok, a Harvard Egyetem korábbi vezetője, és a jogi kar dékánjának álláspontja szerint: Túl sok törvény van azok számára, akik megengedhetik maguknak, míg túl kevés azok számára, akik pedig nem.

Az amerikaiak 85%-a, beleértve a kivállalkozások többségét, nem engedheti meg magának a jogi képviseletet a jelenlegi árakon. Ezt gyakran a joghoz való hozzáférés válságának is szokták nevezni. Emellett – kissé paradox módon – alulfizetett, illetve munkanélküli ügyvédek tízezrei keresnek állást. Másrészt az ügyvédi szolgáltatásra a piac társasági szegmensében is jóval kisebb az érdeklődés. Egyedül az általános tanácsadás esetén ajánlatos ügyvédi irodába menni. Amennyiben a jogi piacon felgyülemlett kereslet és a kihasználatlan kapacitást áttekintjük – a vevők frusztrációja mellett – jogosnak tűnik az igény egy Uber, Airbnb vagy más technikai modell létrehozására, amely az eladókat közvetlenül összekapcsolja a vásárlókkal, azaz, itt az ideje egy digitális jogi piactérnek.

A GE digitalizált belső piaca, mely az eladókat az ajánlott vásárlókkal köti össze, előrevetíti a jelenleginél egy jóval nagyobb piac létrehozásának lehetőségét. A piacteret különböző szegmensekre lehet felosztani, mint például eltérő szolgáltatások, vagy éppen a földrajzi elhelyezkedés. Külön előny, hogy a digitális piacok megkönnyítenék a joghoz való hozzáférést, emellett lehetővé teszik az eladók számára, hogy jobban megkülönböztessék magukat a versenytársaktól, közvetlen adat alapú összehasonlítás által, így a “jogi fogyasztóknak” lehetőségük nyílna, hogy jogi szolgáltatásokat és termékeket szerezzenek be nagyobb könnyebbséggel, hatékonysággal, választékkal és átláthatósággal, mindezt alacsonyabb költségek mellett. Ha ez mind erőltetetten hangzik, gondoljuk át az Amazon példáján keresztül.

Amazon a jogi szolgáltatások számára, miért is ne?

Az Amazon a digitális piacok nagyapja. Teljes mértékben újragondolta a kereskedelmet a technológia használatával, amellyel megteremtett egy hatalmas, többrétegű digitális piacteret az eladók és vásárlók számára. Azáltal, hogy a közvetítő eltávolításra került, egyszerűbbé, hatékonyabbá és olcsóbbá vált az áruk vásárlása és értékesítése, mint a hagyományos modellben, így az Amazon új vásárlókat hozott a gyorsan növekvő piacára. Az Amazon többszintű e-kereskedelmi stratégiája számos csatornát teremtett a vállalkozások és a fogyasztók számára, hogy különböző módon működjenek együtt, amely mind kiterjed a piac méretére, szélességére és élénkítésére. Az Amazonon történő eladások 40%-a harmadik féltől származó termék, amely nem nullszaldós játék az eladók számára. A piactér, ahol a termékek és szolgáltatások könnyebben elérhetők, összehasoníthatók, áttekinthetők, megvásárolhatók és értékesíthetők, számtalan előnyt hordoz mindenki számára.  Miért ne lehetne ezt a szolgáltató-agnosztikus megközelítést a jogi szolgáltatásokra is alkalmazni?

Legal Fest 2019 - Megnyílt a Priority Line

Állj be még ma a Legal Fest Priority Line-ba, és nem csak első kézből fogod megkapni az infókat, hanem meglepetéssel is várunk majd a helyszínen!

A technológia nem jobb megoldás, azonban az informatika lehetővé teheti egy olyan piac kialakulását, amely lebontja a hagyományos hozzáférési korlátokat; előmozdítja a versenyt; nagyobb választékot biztosít a fogyasztóknak, és lehetővé teszi a szolgáltatók számára, hogy megkülönböztessék magukat releváns adatok alapján. A legfontosabb, hogy a digitális jogi piacon több millió új ügyfelet/fogyasztót hozzanak a piacra, és ezek közül sokat elérhető/megfizethető jogi képviselettel lássanak el. Ezáltal pedig a piac segíteni fogja az ügyvédek, az ügyfelek és a társadalom érdekeit is, hiszen megőrzi a jogállamiságot, azáltal, hogy nagymértékben javítja a jogi képviselethez való hozzáférést, és elősegíti az ügyvédekbe vetett bizalom erősítését.

Konklúzió

A jogi szolgáltatások rendszere továbbra is nagyrészt töredezett, elavult és alacsony hatásfokú. Digitális jogi piacra van szükség. A kritikusok azt mondják, hogy egy ilyen piactér aláássa a jogi szakmát. Nem így van. A digitális piac nem változtatja meg a jog alkalmazását, de jelentősen javítja és bővíti a jogi szolgáltatások nyújtásának a lehetőségét. Ugyanis a digitális piactér lehetővé teszi az ügyvédek, informatikusok és folyamat-szakértők számára, hogy jobban kihasználhassák képességeiket a szolgáltatások esetén és a termékeket hatékonyabbá, költséghatékonyabbá és átláthatóbbá tegyék az ügyfelek/fogyasztók számára. Ez biztosítja a fogyasztók számára a nagyobb hozzáférést jelen termékekhez és szolgáltatásokhoz, amely lehetővé teszi számukra, hogy tájékozottabb vásárlási döntéseket hozzanak, mindezt versenyképesebb feltételek mellett. Itt az ideje, hogy a jogi szolgáltatásokhoz digitális piacon férjünk hozzá, nem pedig bazáron keresztül.

A cikk eredeti, fordítás előtti formájában ezen a linken olvasható.

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Ars Bonit a facebookon.

Kép forrása
Itt.

*** Wulters Kluwer logo A Jog és Innováció rovat támogatója a Wolters Kluwer

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Ars Bonit a facebookon.