A kocsim megölt valakit, de kié a felelősség?

Régóta foglalkoztatja a jármű- és közlekedésipart a konkrét vezetési tevékenység automatizálása, így az önjáró járművek fejlesztése. A korábban csak a sci-fiből ismert megoldások ma már létező, komoly tesztelési múlttal rendelkező technológiák, amelyek lépésről lépésre hozzák el a jövő közlekedését. Elmondható, hogy itt, ma a holnap határán állunk a jövő pedig kigurult a tervezőasztalról az utakra.

Környei Mátyás a fenti címen előadást tart az Arsboni, Baker McKenzie Jog & Innováció konferencián május 27-én. Ha meghallgatnád, jelentkezz nézőnek ide kattintva!

Az önjáró járművek által hozzáadott érték óriási lehet. A vezetői hibák kiküszöbölésén keresztül kevesebb lehet az autóbalesetek száma, amely életek millióinak megmentésén túl jelentős költségmegtakarítást is jelenthet. További haszonnal járhat az önjáró járművek által véghezvitt forgalom-optimalizálás és üzemanyagfelhasználás-csökkenés.

A Google szerint az általa fejlesztett önjáró autó az elkövetkezendő 5 évben készen áll majd a lakossági szolgálatra, a General Motors pedig az elkövetkezendő évtizedre teszi az önjáró autók forgalomban való elterjedését. Ez a jövő – a többi forradalmi technológiai újításhoz hasonlatosan – azonban számos kockázatot hordoz magában.

Az előadás ezek közül a jogi kockázatokkal, azok közül is az önvezető járművekkel kapcsolatos felelősségi kérdésekre vonatkozó szkenáriókkal, a kockázatok jogalkotó általi elosztásának és kezelésének módjaival foglalkozik.

Az előadás során bemutatásra kerülnek a jelenleg meghatározó felelősségi elméletek, külön kitérünk majd az önvezető járművekkel kapcsolatos felelősség és a klasszikus villamos probléma (trolley problem) kapcsolatára, illetve röviden áttekintésre kerülnek a lehetséges kockázatelosztási megoldások.

Karrier Kávézz velünk!

Alakítsd karriered ingyenes tanácsadásunk során!

Elemzésre kerül az önvezető járművekkel kapcsolatos felelősség a jelenlegi szabályozási keretek között, illetve kitérünk a gyakorlat szempontjából is jelentős kérdésekre (pl.: fejlesztők felelőssége, termékfelelősség a gyártók oldalán).

Végezetül megvizsgáljuk a jelenlegi szabályozási törekvéseket és irányokat annak érdekében, hogy képet kaphassunk az önvezető járművekkel kapcsolatos szabályozás várható megoldásairól és alapvető elveiről.

Az előadás során a résztvevőkkel remélhetőleg átlépjük a holnap határát és olyan gondolatokkal gazdagodhatunk, amelyek mentén a jogot is elindíthatjuk az önjáró járműveink után a jó és méltányos módon működő, hatékony közlekedés megvalósításának útján.

Környei Mátyás

Szakmai gyakorlat és munkatapasztalat:
2016 okt. –Budapesti Ügyvédi Kamara, Ügyvédjelölti Tagozat, testületi tag
2016 szept. –Weil, Gotshal & Manges LLP, Junior Associate
2013 – 2016Ormós Law Firm, gyakornok
Tanulmányok:
2014 – 2016Óriás Nándor Szakkollégium, PTE, Civilisztika Tagozat vezetője
2013 – 2016PTE ÁJK Informatikai- és Kommunikációs Jogi Tanszék, demonstrátor
2014 – 2015Európa Tanács & ELSA, National Researcher
2013 – 2014Translegal – World Law Dictionary projekt
2011 – 2016PTE ÁJK, jogász
Nyelvtudás:angol

Nézőként jönnél? Regisztrálj a konferenciára!

Kép forrása

*** Wulters Kluwer logo A Jog és Innováció rovat támogatója a Wolters Kluwer

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Ars Bonit a facebookon.