Online vásárolni egyszerű és praktikus, ráadásul legtöbbször még olcsóbb is, mint a boltokban. Webáruházainak, alkalmazásainak használatát rengeteg cég előszeretettel ösztönzi különböző kedvezmények, kuponok, külön szolgáltatások széles kínálatával. De nem mindenkinek! Egy vagy két hetes külföldi nyaralás során talán fel sem tűnik, hogy rengeteg otthon megszokott szolgáltatást, mint a Burger King App, a Foodora vagy a Notino külföldön nem tudsz használni. És ne is álmodj arról, hogy a helyi kereskedők alkalmazásain keresztül kuponnal tudsz majd vásárolni! Ezek ugyanis a külföldiek számára szinte elérhetetlenek. A platformokat működtető cégek olyan rejtett technikai akadályokat gördítenek eléd, amelyek a felületes szemlélő számára szinte észrevehetetlenek. Lássuk hogyan!
Jogszabályi háttér
Az EUMSZ II. és IV. cikke alapján Európai Unió közös piaca a négy szabadság elvére épül. Országhatárokra tekintet nélkül áramolhatnak területén keresztül az áruk, szolgáltatások, személyek és a tőke.
Az Európai Unió Alapjogi Chartája tilt mindenfajta megkülönböztetést, különös tekintettel néhány a 21. cikkben felsorolt tulajdonságokra. Az állampolgárságra való tekintettel történő megkülönböztetés a cikken belül külön külön pontban lett kiemelve. Az EUMSZ 18. cikke szó szerint megismétli a Chartában leírtakat, és megtiltja az állampolgársági alapon való megkülönböztetést. Számos Európai Uniós Bírósági döntés is alátámasztja a rendelkezést, többek közt a C-184/99-es számú, 1999-es Grzelczyk-ügy, ahol a belga állam megtagadta a szociális alapú támogatások kifizetését egy francia egyetemi hallgató számára, mivel nem volt belga állampolgár. A Bíróság az akkor még EK szerződésre hivatkozva elmarasztalta Belgiumot.
A fogyasztóvédelem és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok visszaszorítása iránti törekvése körében az Unió kifejezetten tiltja, hogy magasabb árat számítsanak fel pusztán a fogyasztó állampolgársága vagy letelepedési helye alapján. Ez ugyanis a 2005/29/EK irányelv értelmezését elősegítő Bizottság közlemény 4.2.8. Árképzési gyakorlatok szakaszában nevesített árdiszkrimináció tilalmába ütközik. A kereskedők, szolgáltatók által felkínált ajánlatoknak minden uniós polgár számára elérhetőnek kell lenniük. Továbbá fontos megjegyezni, hogy az országspecifikus webhelyek látogatását minden fogyasztó számára saját választása szerint lehetővé kell tenni.
Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2018/302 rendelete foglalkozik az indokolatlan területi alapú tartalomkorlátozással, azaz geo-blockinggal. Tilos akadályozni a hozzáférést az ügyféltől különböző országban létesített weboldalon kínált termékekhez vagy szolgáltatásokhoz. Ez ugyanis az állampolgárság, lakóhely vagy letelepedési hely szerinti diszkriminációhoz vezet. Például a 2017-es Coty Germany GmbH kontra Parfümerie Akzente GmbH ügyben a luxuscikk gyártó vállalkozó korlátozta a termékei értékesítését, hogy megőrizze azok presztízsét. Az Európai Unió Bírósága C-230/16-os ítéletében a gyártó eljárását indokolatlan korlátozásnak minősítette.
A következő példák alapján láthatjuk, hogyan szegik meg egyes kereskedők és szolgáltatók ezeket az alapvető uniós előírásokat szinte láthatatlan módon, mikro-szinten.
Burger King
Néhány éve már, hogy a Burger King étteremlánc bevezette Magyarországon új alkalmazását, amely fejlesztése és a reklámkampánya elsősorban a gyors kiszolgálást megkönnyítő funkciókra irányult, azonban bizonyos termékeiket és azok kombinációit kuponokkal, árkedvezménnyel lehet megvásárolni, ha az applikáción keresztül rendeljük meg azokat. Ez a szolgáltatás az unió több országában is elérhető.
A bökkenő azonban, hogy nem ugyanazon az alkalmazáson keresztül. A gyorsétteremlánc minden országra különböző, az adott országban elérhető szolgáltatásokhoz igazodó alkalmazást fejlesztett ki, azonban ezeket csak olyan google fiókokon keresztül lehet letölteni, amelyekhez az adott ország van beállítva. A Google Play áruház látszólag lehetővé teszi az ország évente egyszeri megváltoztatását, azonban ez a funkció a gyakorlatban egyszerűen nem létezik. Hiába navigál el az ember a megfelelő felületre, az szó szerint nem reagál az érintésre.
Mivel a természetes személyek érthető módon általában a saját szokásos tartózkodási helyük, legtöbbször állampolgárságuk vagy letelepedési helyük szerinti országot állítják be alapértelmezettnek, számukra a Burger King kedvezményes árai és meggyorsított szolgáltatásai külföldön nem érhetőek el.
Albert
Ha egy csehországi Albert élelmiszeráruházban járunk, észrevehetjük, hogy kedvezményes kuponos áraikat ők is letölthető alkalmazásuk használatához kötik. Csakhogy a felhasználói fiók létrehozásához telefonszámot is kérnek, méghozzá kizárólag cseh telefonszámot. Ennek beszerzése pedig az elérhető árengedményekhez képest aránytalan terheket ró minden olyan fogyasztójukra, aki nem rendelkezik eredetileg is ilyen telefonszámmal, tehát valószínűleg nem cseh állampolgár, vagy csehországban letelepedett személy. Ezzel megvalósul a diszkrimináció.
Kaufland
Számos európai országban megtalálhatóak már a német eredetű Kaufland áruházak. Az előző kettőhöz hasonlóan a fogyasztók alkalmazásukon keresztül, regisztrációhoz kötött módon érhetik el az egyes kedvezményes áraikat, generálhatnak Kaufland-kártyát, vagy használhatják különösen praktikus, előremutató önkiszolgáló funkciójukat. A Burger Kinghez hasonlóan azonban az alkalmazásaik országspecifikusak, ugyanúgy nem érhetőek el, ha nem olyan ország van beállítva, ahol vannak Kaufland áruházak.
Notino
A Notino szépségápolási termékeket kínáló webáruház szintén különböző webcímeken érhető el a szolgáltatásaik által lefedett országokban, habár a felhasználói felületük minden esetben megegyezik. Minden ország területére csak az adott webes felületen leadott rendelések alapján vállalnak kiszállítást. Egy dolog, hogy szinte lehetetlen nyelvet változtatni a felületeken, azonban ők is elkövetik a fent már említett hibát, hogy a rendelések leadásához az országnak megfelelő telefonszámot is kérnek, holott a szolgáltatással kapcsolatos legtöbb információcsere emailben zajlik, tehát ilyen elérhetőség megkövetelése az esetek többségében teljesen indokolatlan.
Foodora
Vannak persze olyan telefonszámhoz kötött szolgáltatások is, amelyek nyújtói elfogadják más állam hívószámait is, például a foodora készétel szállítási szolgáltatása. Ebben az esetben a telefonos kommunikáció indokolt is az ügyletek gyors lefolyása miatt. Azonban a szintén csak az adott ország nyelvén elérhető weboldalnak meg is kell bizonyosodnia a megadott telefonszám hitelességéről, amelyet egy visszaigazoló sms útján tesz meg. Ennek az üzenetnek pedig cirka hat órába telik megérkeznie a rendelés elindítása előtt az utolsó pillanatban elkért információ alapján egy magyar telefonszámra. Ezalatt az idő alatt pedig ne is álmodjunk róla, hogy elindíthatjuk a megrendelésünket.
McDonald’s
Szerencsére hozhatunk pozitív példát is, a McDonald’s alkalmazásában ugyanis a fogyasztók egyszerűen válthatnak nyelvek és országok között ugyanazon a felhasználói fiókon belül, nincsen szükség külön alkalmazás letöltésére, idegen nyelvű oldal látogatására, több órás várakozásra, vagy az adott tagállamnak megfelelő telefonszám beszerzésére. Ez az alkalmazás bizonyítja, hogy a szakszerűen megtervezett, jogszabályoknak megfelelő felhasználói felület létrehozása nem lehetetlen küldetés.
Következtetés
Az európai unió előírásai kifejezetten tiltják a tagállamok állampolgárai közötti letelepedési hely, lakóhely vagy állampolgársági alapú megkülönböztetést az árdiszkrimináció és a területi alapú korlátozás, azaz a geo-blocking területén. Antonella Zarra, a Hamburgi egyetem phd kutatója 2019-ben részletes értekezést írt a témában “Geo-Blocking and Price Discrimination by Online Marketplaces in the EU” címmel.
Amint ezt azonban a példákból is láthatjuk, ez a típusú diszkrimináció sokszor közel sem olyan egyértelmű, hogy azt bárki is egyszerűen észrevegye. Az egyes esetek külön-külön nem hagynak nagy nyomot maguk után, csupán a példákat egybegyűjtve rajzolódik ki a kellemetlen tendencia.
Az ideiglenesen az állampolgárságuk országától, lakóhelyüktől vagy letelepedési helyüktől különböző tagállamban tartózkodó állampolgárok, illetve az Unióba látogató harmadik államok polgárai rendszeresen rejtett hátrányos megkülönböztetésben részesülnek. Az adott tagállamban lakók számára egyszerűen elérhető kedvezményes ajánlatokhoz, külön szolgáltatásokhoz való hozzáférés számukra ugyanis nehezített, aránytalanul terhes, vagy egyenesen lehetetlen.
Azonban azt is láthattuk, ezen az aggályok egyszerűen orvosolhatóak lennének a kereskedők és a szolgáltatók által a felhasználói felületek egységesítésével. A külön alkalmazások fejlesztésének elhagyásával és a kuponok határok nélküli használhatóságával járó vásárlói kedv serkentésével talán még ők is jobban járnának.
Ez a cikk az Arsboni 2024. tavaszi gyakornoki programjának keretében készült.
***
Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.