“Nem kőbe vésett a 3 év, a teljesítményeden múlik, mikor léptetnek elő…” – interjú dr. Vizler Kittivel, az Andersen menedzserével

Mi a különbség egy ügyvédi iroda és egy tanácsadó cég között adójogászként? Milyen pozíciók vannak egy adótanácsadó cégnél? Dr. Vizler Kittivel, az Andersen Magyarország menedzserével beszélgettünk az egyetemi évekről, pályakezdésről és jelenlegi munkahelyéről, az Andersenről.

dr. Vizler Kitti

Kezdjük az elején, miért pont a jogi egyetemet választottad? 

Humán beállítottságú vagyok, van egy viszonylag jó kommunikációs képességem, úgyhogy a jog kézenfekvő volt, de a közgázon is gondolkodtam. Aztán eljöttem a nyílt napra az ELTE-re, és Prof. Dr. Mezey Barna előadása, illetve az Egyetem tér hangulata magával ragadott. Utána már nem volt kérdés, hogy itt szeretnék továbbtanulni. Így esett a választásom a jogra.

Az egyetemi évek alatt voltak olyan oktatók, akik különösen nagy hatást gyakoroltak rád?

Szerencsém volt, mert több olyan oktatóval is találkoztam, akiknek a tudására és iránymutatására később tudtam támaszkodni. Ilyen volt dr. Somssich Réka, akinek az Európai Unió gazdasági jogáról tartott előadásai keltették fel az érdeklődésemet. Utána pedig dr. Kecső Gábor pénzügyi jog órái érdekeltek kifejezetten. Az ő invitálására részt vettem egy trilaterális csereszemináriumon, amelynek keretében heidelbergi és ferrarai hallgatókkal közösen gondolkodtunk aktuális adójogi kérdésekről.

Hogyan vettél részt az egyetemi életben? Milyen szereped volt a Joghallgatók Önképző Szervezetének létrehozásában?

A legszebb emlékeim a barátaimhoz, illetve a JÖSz-höz kötődnek.

A célunk az volt, hogy tanulhassunk olyan jogi-közéleti kérdésekről is, amelyekre egy szeminárium vagy egy előadás keretebén nem juthat idő.

Ezért szerveztünk például plusz jogtörténet, alkotmányjog és retorika órákat, vitakurzust, illetve magunknak is tartottunk önképzéseket olvasmányélmények alapján. Később az az igény is megfogalmazódott bennünk, hogy valamit visszaadjunk a szűkebb és tágabb közösségünknek, ezért elkezdtünk művelődési, szeretetszolgálati programokat és nagyelőadásokat szervezni. Fun fact, hogy végül én találtam ki a szervezet nevét.

Az egyetem után a PwC-nél majd a Jalsovszkynál kezdtél el dolgozni. Amikor diplomáztál, már tudtad, hogy mindenképpen az adóval szeretnél foglalkozni, vagy mérlegeltél más jogterületeket is?

Mivel érdekelt a versenyjog, az állami támogatási területre vonatkozó álláshirdetés felkeltette az érdeklődésemet. Gyakornokként a PwC-nél nagy beruházások állami támogatásaival és K+F támogatásokkal foglalkoztam. Ez a terület kéz a kézben jár az adózással, ezért több adózási témájú képzésen vettem részt. Amikor diplomáztam, már kifejezetten érdekelt az adózás, de mivel szerettem a csoportomat, maradtam a PwC-nél.

A Big4 tagnak számító PwC-hez kifejezetten azért mentél, mert egy adóval kiemelten foglalkozó nagy cégnél akartál dolgozni, vagy más megfontolásból?

Ki akartam próbálni magam egy nagy tanácsadó cégnél. Én alapvetően egy vidéki lány vagyok, Mátészalkán nőttem fel, úgyhogy számomra elérhetetlen célnak tűnt, hogy valaha egy ilyen cégnél kapjak lehetőséget.

Miért hagytad ott a PwC-t és csatlakoztál a Jalsovszkyhoz?

A PwC-nél alapvetően állami támogatásokkal foglalkozhattam, ezen belül nagyberuházások állami támogatásával. Ez egy nagyon izgalmas terület, de úgy éreztem, hogy szeretnék többféle dologba is belekóstolni, emiatt váltottam.

Mi a különbség egy olyan adótanácsadó között, aki csak adótanácsadó, és egy olyan ügyvéd között, aki adójoggal is foglalkozik ügyvédként?

Egy adótanácsadó cégnél vegyesen dolgozunk, jogászok és közgazdászok együtt, míg egy ügyvédi irodánál csak jogvégzett emberek dolgoznak. A másik nagy különbség a szervezeti felépítés. Egy tanácsadó cégnél alapvetően 3-5 ember dolgozik egy projekten, megvan az advisor, a senior advisor, a manager, a director, a partner feladata, ezzel szemben egy ügyvédi irodában alapvetően 1-2, maximum 3 ember dolgozik együtt. A harmadik különbség az előmenetel, hiszen egy ügyvédi irodában ez attól is függ, hogy megcsinálod-e a szakvizsgát, illetve van-e szabad hely.

Már több éve itt vagy az Andersennél. Miért pont ezt a céget választottad annak idején?

Fokozatosan kristályosodott ki számomra, hogy mit szeretnék és mit nem szeretnék csinálni. Az Andersent azért választottam, mert

egy olyan adótanácsadó cégnél akartam dolgozni, ahol nem kell egy adónemre vagy területre korlátoznom a tudásom.

A számításom beigazolódott.

Az Andersenen belül milyen programokkal tartjátok össze a közösséget, hogyan integráljátok az újakat?

Évi két alkalommal szervezünk ottalvós csapatépítőket, amelyek elég jól szoktak sikerülni. Van karácsonyi bulink és ad hoc összejövetelekre is bőven van példa. Ezek elősegítik azt, hogy utána a munkában is könnyebben tudjunk egymással kommunikálni.

Ami a fiatalok szakmai integrációját illeti, ők belépés után az első 8-10 hétben minden reggelt tréninggel indítanak, ahol végigmegyünk velük a különböző adónemeken. Ennek köszönhető, hogy amikor konkrét feladatot kapnak, már nem a nulláról indulnak.

Hogyan alakul az Andersennél a work-life balance, illetve a munkateher elosztása?

Az adótanácsadásban a november-december és a május számít a legintenzívebb időszaknak. Ilyenkor elég nagy a munkateher, viszont figyelünk arra, hogy mindenki nagyjából egyenlően legyen terhelve.

A work-life balance egészséges kialakításában valószínűleg nagyon sokat segít, hogy a csapat majdnem fele családos ember, akiknek kifejezetten fontos, hogy a munkaidőben minél hatékonyabban és gyorsabban menjen a munka, ezért ehhez a többieknek is alkalmazkodnia kell. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy az adótanácsadásban kiemelten fontos, hogy a projekteket határidőre, jó minőségben fejezzük be. Ez néha megkövetel hosszabb munkanapokat is, de általában azért nem ez a jellemző.

Említetted, hogy milyen szintek vannak egy tanácsadó cégen belül, ezek alapján te most menedzser vagy, szóval már a harmadik szinten jársz. Hogyan képzeljük el a szintek közötti különbségeket?

Nagy különbség egy adótanácsadó cég és egy ügyvédi iroda között, hogy nem kőbe vésett a 3 év az előléptetésnél, hanem elsősorban a teljesítményeden múlik az, hogy feljebb fogsz-e lépni. Amikor valaki belép hozzánk pályakezdőként, akkor advisor pozícióban szokott kezdeni, és itt alapvetően az az elvárás, hogy a feladatokat határidőre és szakmailag jó minőségben teljesítse. Ezen a szinten még nem elvárható, hogy mindent az advisor gondoljon át, ezért van egy supervisor felette, ő a senior advisor, akinek már van pár éves tapasztalata. Ez a szintlépés attól függ, hogy ki mikor érik meg arra, hogy tudjon már delegálni, és el tudjon magyarázni problémákat az advisornak úgy, hogy az megértse és egy jó anyagot tudjon összeállítani.

A menedzser funkciója már egy kicsit eltérő, esetében a munka kezd üzletibb szemléletmódba átfordulni. Itt már figyelned kell arra, hogy felmérd, mit szeretne az ügyfél, és ha vannak olyan problémák, amikre nem gondolt, akkor ezeket is jelezned kell neki.

Ezen a szinten már tudni kell az ügyfél fejével gondolkodni, és a felelősség is sokkal nagyobb, hiszen az elkészült szakmai anyagért te felelsz.

Innentől felfelé még jobban eltolódik a skála az üzleti feladatok irányba. Természetesen a szakmai felkészültség megmarad, hiszen a partnernek van a legnagyobb tapasztalata. Ugyanakkor nem az ő dolga, hogy minden részkérdést kikutasson, minden elírást kijavítson. A feladata inkább az, hogy irányítsa az üzletmenetet és az ügyfélkommunikációt.

Milyen szakmai kihívásokkal nézel szembe jelenleg a munkád során?

A legnagyobb újdonság a nemzetközi adózás területén a globális minimumadó, úgyhogy annak a szabályrendszerével ismerkedünk jelenleg. Emellett július 1-jén élesedik az új rendszer a hulladékfinanszírozás területén, ez az EPR (Extended Producers Responsibility), azaz a kiterjesztett gyártói felelősség, és új szabályok várhatóak a bizalmi vagyonkezelés kapcsán is.

Ezért is szeretem az adózást: rendkívül színes és izgalmas, emellett pedig komplex szemléletmódot igényel. Az adózási szabályokon kívül minden esetben meg kell értenem az ügyfél folyamatait, az iparága kihívásait, hiszen csak így tudok életképes tanácsot adni. Számomra ez kiemelten fontos, már csak azért is, mert vállalkozó család sarja vagyok.

Mik a terveid a jövőre nézve?

Az előléptetés előtt elkezdtem a szakvizsgákat, de mivel a menedzseri szint számomra egy nagy szerepváltás volt a senior advisori feladatkörhöz képest, ezt kicsit parkolópályára tettem. A közeljövőben viszont szeretném befejezni a vizsgákat.

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.