Online vásárlási kisokos – mit érdemes tudni, amikor rendelünk az internetről!

A szerződéskötés szó hallatán legtöbbünknek papír alapú, tollal való aláírás jut eszünkbe, egy irodában. Azonban nyilvánvalóan az interneten való vásárlás esetében ez nem kivitelezhető és nem is lenne életszerű. Napjainkban egyáltalán nem újdonság, vagy különlegesség az online vásárlás. Gondoljunk a nemrég berobbant Temu, Shein oldalakra vagy akár csak a méltán híres Amazonra. A könnyed, kanapénk kényelméből vagy adott esetben munkába vagy valamilyen programra menet a buszon, online intézet vásárlások mögött elektronikus szerződések állnak, ezekről hoztam pár érdekességet és magyarázatot!

Az online vásárlások során a leggyakrabban megtett szerződéses jognyilatkozat az ÁSZF elfogadása, amellyel kapcsolatban a legtöbben gyorsan bepipálunk egy négyzetet, annak elolvasása nélkül.

  1. Mi is az az ÁSZF?

Az ÁSZF mozaikszó Általános Szerződési Feltételeket jelent, ezeket a cégek használják olyan szerződések megkötésére, amikből a cég többet köt meg, és azt egyoldalúan, tehát a másik féllel való egyeztetés nélkül határoznak meg. A cégek az ÁSZF elfogadásától teszik függővé a szolgáltatásuk igénybevételét, azaz valamely terméküket csak akkor tudjuk megrendelni, ha ezt elfogadjuk. Az ÁSZF-ek tartalma általában a használati feltételek elfogadása, a tulajdonjog kérdésének rendezése, elállási vagy felmondási határidők, panaszkezelés, a szerzői jogok védelmével kapcsolatos tájékoztatás, illetve a cégek felelősségének kizárása az esetleges káresemények bekövetkezése esetére.

  1. Beraktam kosárba, kifizettem, most mi is történt?

Ebben az esetben mi, felhasználók és az adott cég között egy fogyasztói szerződés jött létre, pontosabban egy adásvételi szerződés. Felmerül azonban, hogy mikor is történt meg a szerződéskötés. A Polgári Törvénykönyv szerint az elektronikus úton kötött szerződés esetén a jognyilatkozat a másik fél számára való hozzáférhetőséggel lesz hatályos, azonban emellett az adott webáruháznak kötelessége egy visszaigazolást küldeni a jognyilatkozatunk megérkezéséről. Tehát mi, mint vásárlók a visszaigazoló e-mail megérkeztével bizonyosodhatunk meg arról, hogy a tranzakció, és a szerződés megkötése megtörtént.

  1. Vártam és várok, de nem jött meg a csomagom!

Sajnos ez a szituáció sem kivételes egyáltalán, nagyobb és híresebb weboldalakról való rendelésünk esetén annyiban egyszerűbb a helyzetünk, hogy a cég talán könnyebben elérhető és felelősségre vonható.

Ebben az esetben azzal, hogy a terméket átadja a vállalkozás, csomagkiszállítási céllal a futárszolgálatnak, a tulajdonjog átszáll a megrendelőre, azonban a sérülések miatt még továbbra is fennáll felelőssége. Itt fontos megemlíteni, a kárveszély a futárszolgálatnak való átadással szintén átszáll a megrendelőre. A kárveszély pedig azt jelenti, hogy a tulajdonos viseli a dologban beállott azon kárt, amelyre senkit sem lehet kötelezni.

Abban az esetben, ha a webáruház és csomagkiszállító cég által meghatározott kiszállítási határidő lejárt, megkereshetjük az adott cégek ügyintézőit, akik a fogyasztóvédelmi törvény előírásai alapján kötelesek érdemben válaszolni panaszunkra legkésőbb 30 napon belül írásban. Emellett elállási jogosultságunkat is gyakorolhatjuk.

  1. Mit jelent az elállás és mikor gyakorolhatom?

Az elállás azt jelenti, hogy a szerződést megszüntetjük egyoldalúan a szerződéskötés pillanatáig visszamenőleg (latinul „ex tunc” hatállyal). Ha gyakorolni szeretnénk elállási jogunkat, azt a szerződésmegkötésétől számított 14 naptári napon belül megtehetjük indokolási kötelezettség nélkül, ami jelenti azt is, hogy akkor is élhetünk ezzel a jogunkkal, ha a vásárlás után meggondoltuk magunkat. Annyiban változik az elállás gyakorlása, ha megjön a termék, hogy a 14 naptári napot a termék kézhezvételétől kell számítanunk. Ha a termék megjött, de nem vagyunk vele megelégedve és nem szavatossági jogainkat gyakoroljuk, szintént élhetünk elállással, viszont az elállás bejelentésétől számított 14 napon belül a terméket vissza kell küldenünk, aminek költségei minket terhelnek, kivéve, ha a vállalkozás a fuvarozás költségeit kifejezetten vállalta.

  1. A termékem hibás vagy nem az jött meg amit rendeltem!

Ebben az esetben is megillet minket a fentebb tárgyalt elállás jogosultsága. Viszont érvényesíthetjük a garanciális és kellékszavatossági igényeinket is.

A termékszavatosság törvényi szabályozása szerint a hiba felfedezése után késedelem nélkül vagyunk kötelesek a hibát a gyártóval közölni (ilyen igények esetén gyártónak minősül a termék előállítója és forgalmazója is), azonban a felfedezéstől számított két hónapon belüli bejelentés is jogszerű, és határidőn belülinek kell tekinteni. Fontos, hogy a vállalkozót a termékszavatosság, ha nem vállalt hosszabb határidőt, két évig terheli. Ha pedig határidőn belül cselekszünk követelhetjük a hiba kijavítását, illetve, ha ennek nem tud eleget tenni a vállalkozás megfelelő határidőn belül, a termék kicserélését.

Fontos megjegyezni, hogy a termékszavatosság alól a vállalkozás mentesülhet, ha tudja bizonyítani, hogy

    1. a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta vagy forgalmazta,
    2. a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és technika állása szerint nem volt felismerhető, vagy
    3. a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.

Emellett azonban meg kell említeni a kellékszavatosságot is. Ennek a jogintézménynek a szerkezete kétlépcsős, az első lépcső a kijavítás vagy kicserélés igénylése, míg a második az ár arányos leszállítása vagy az elállás. Az egyik lépcsőről a másikra pedig akkor térhetünk, ha a vállalkozás a kijavítást vagy kicserélést nem vállalta, nem tudja megfelelő határidőn belül és/vagy az érdekeinket kímélve elvégezni, vagy nekünk valamilyen okból kifolyólag (pl. meghatározott időpontban lett volna szükségünk a termékre és később már nem akarjuk használni) a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdekünk megszűnt. Emellett mi is kérhetjük az egyikről a másikra való áttérést, ezzel viszont mi viseljük a vállalkozás ezzel kapcsolatos terhét, kivéve ha pont a vállalkozás miatt kellett áttérnünk.

Szintén egy lehetőség ilyenkor a jótállási igényünk érvényesítése, amennyiben a kötelezett maga ilyen jellegű vállalást tett, vagy jogszabály kötelezi jótállásra. Ezt az igényünket a kötelezett által vállalt, vagy törvényileg megadott jótállási határidőn belül érvényesíthetjük. Ha ezt megfelelő határidőben megtesszük azonban a cég nem tesz ennek eleget, a határidőhöz képest még 3 hónapig érvényre juttathatjuk követelésünket bíróság előtt. Egyebekben a jótállás megegyezik a kellékszavatossággal. Az pedig, rajtunk áll, hogy kellék- vagy termékszavatossági jogainkkal követeljük a hibás termékkel kapcsolatos igényünket.

Jogvita esetén békéltető testületet is igénybe vehetünk, aminek előnye, hogy kevesebb költséggel jár, mint egy rendes bíróság előtti per, és arra hivatott, hogy a vitában álló felek egyezséget hozzanak létre. Az online vásárlás sosem volt és sosem lesz teljesen tökéletes, hiszen fennakadások, a jog félre értelmezése, illetve emberi hibák mindig is lesznek, azonban ahogy a cikkben leírtak alapján láthatjuk, mi fogyasztók több jogvédelmi garanciával is biztosítva vagyunk, hogy biztonságban tudjunk vásárolni.

Ez a cikk az Arsboni 2024. tavaszi gyakornoki programjának keretében készült.

Források

Temu ÁSZF: https://www.temu.com/hu/terms-of-use.html

Dr. Krausz Miklós: Mikor jön létre a szerződés internetes vásárlás esetén? Netjog.hu, 2018 – https://net-jog.hu/2018/06/19/mikor-jon-letre-a-szerzodes-internetes-vasarlas-eseten/

Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete: Tudástár, Internetes vásárlás: https://www.fome.hu/kategoria/4/internetes-vasarlas

Európai Fogyasztói Központ Magyarország: Jogaink érvényesítése: https://www.magyarefk.hu/hu/hasznos-tudnivalok/internetes-vasarlas/jogaink-ervenyesitese.html

Darázs Lénárd: Kárveszélyviselés és érvénytelen szerződés. Szakcikk Adatbázis, 2017, 2017/10. szám., 622-631.o. –  https://szakcikkadatbazis.hu/doc/2850196

45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól

2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.