Smart city – Élet az okos városban (2.rész)

E cikk a Bird & Bird és az Arsboni által meghirdetett 2019. évi Cikkíró Pályázat keretében született.
Szerző: Fekete Krisztina

Bíróságok a digitalizáció útján, avagy hogyan pereskedünk „okosan”?

A cikksorozat 1. részében láthattuk, hogy a digitalizáció, az elektronikus rendszerek, eszközök, és a különböző smart megoldások átszövik életünk minden szegmensét. Miért lenne ez másképp az igazságszolgáltatásban?

„Nem pereskedek. Nincs értelme, mert sokba kerül, időigényes, nincs időm erre”– halljuk a hétköznapokban.

A bíróságok előtt megindított ügyek az ügyfelek, de sokszor a szakma megítélése szerint is valóban hosszan tartó, költséges eljárások. A bírósági ügymenet hatékonyabbá, ügyfél barátabbá tétele érdekében azonban már különböző „okos” megoldások születtek.

Nézzük meg, hogyan működnek ezek a megoldások a gyakorlatban, ha például egy házassági bontóper felpereseként, jogi képviselő nélkül veszünk részt az eljárásban. (Jogi képviselet a járásbíróság hatáskörébe tartozó perben nem kötelező.)

Személyesen eljáró természetes személyként egyébként nem kötelező igénybe vennünk az elektronikus utat, de lássuk miért lesz ez mégis célszerű.

  1. Ahhoz, hogy az elektronikus kapcsolattartást választhassuk Ügyfélkapuval kell rendelkeznünk. A keresetlevelet a jogszabályban meghatározott, erre rendszeresített nyomtatványon kell előterjeszteni. Az elektronikus űrlap a www.birosag.hu oldalon érhető el. Az űrlapot letöltjük, majd az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) programmal kitöltjük, és ezt követően, az Ügyfélkapun keresztül nyújtjuk be. A kitöltés megkönnyítése érdekében kitöltési útmutató is rendelkezésre áll az ügyfelek részére.
  2. A bíróság részére megküldött beadvánnyal kapcsolatban az Ügyfélkapunkon keresztül érkezik értesítés. Az értesítéseket egyrészt maga a Központi rendszer küldi (feladási igazolást, ha megfelelt az informatikai követelményeknek, és letöltési igazolást, ha az Országos Bírósági Hivatal letöltötte a beadványt a tárhelyről), másrészt pedig maga a bíróság (automatikus választ,ha a beadvány informatikailag nem megfelelő, megjelölve a hiba okát is, érkeztetési igazolást, melyen szerepel az ÜKM érkeztetési azonosító, és a beadvány lajstromozását igazoló értesítést mely tartalmazza a keletkezett ügyszámot kezdőirat esetén, utóirat esetén pedig az ügyszám alatt keletkezett alszámot.

Mindezek megújítását szolgálja hasonló de korszerűbb, egyszerűbb funkciókkal az e-Akta szolgáltatás kialakítása, ahol nemcsak az ügyfelek, de bírák is a nap minden percében hozzáférhetnek az ügy iratanyagához.

  1. Az elektronikus megoldások az illetékfizetést is érintik. Az illetékfizetés történhet többféle módon, de az EFER (Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer) használata a legügyfélbarátabb megoldás.

A formanyomtatványon a „fizetendő illeték” rovat kitöltése szükséges a megfelelő összeggel, majd a beküldést követően, a 3. pont szerinti érkeztetési igazolásban szereplő ÜKM értesítésben megjelölt linkre kattintva lehet eleget tenni az illetékfizetési kötelezettségnek az EFER-en) keresztül. Az EFER használatával a fizetést egy úgynevezett „házi bank” felületről lehet megtenni, mely költséghatékony, azonnali fizetési lehetőséget biztosító, ügyfélbarát megoldás. A felület használatáról a bíróság honlapján oktatóvideó is található.

  1. Hogyan értesíti az ügyfelet a bíróság? Természetesen elektronikusan, az Ügyfélkapunkon keresztül, értesítési tárhelyünkre, ahonnan a kiadmányra történő kattintással a Központi rendszer hozza létre a tértivevényt, mely igazolja az átvételt. A kiadmány tartalmazza az eljáró bíróságot, az alperes, felperes nevét, az ügy tárgyát, a bírósági irat kézbesítési időpontját, valamint az ügyszámot. A Központi rendszer egyébként jelzi az ügyfelek részére az átvételi lehetőséget, az át nem vett dokumentumot, valamint letöltési igazolást és meghiúsulási igazolást is küld adott esetben.
  2. Az Elektronikus Tájékoztatási Rendszer szintén az ügyfeleket segíti. Regisztrációt és kérelem kitöltését követően betekinthetünk az üggyel kapcsolatos adatokba, úgymint a felek neve, elérhetősége, ellenkérelem érkezése, tárgyalás helye, ideje, tárgyalás elhalasztása, szakértői vélemény beérkezése, jegyzőkönyv elkészülte, jogorvoslati kérelem előterjesztése.

Bizonyos cselekményekről történő gyorsabb értesülés érdekében sms vagy e-mail értesítést is be lehet állítani (például betekintési jogosultság megadása, tárgyalás elhalasztása esetén a rendszer jelzést küld a megadott kapcsolattartási pontra).

  1. Annak érdekében, hogy az ügyféltől minél kevesebb adat bekérésére legyen szükséges folyamatban van a bírósági szakrendszerek, és az elektronikus közhiteles nyilvántartások online összekapcsolása. Ez az ügyfelek számára szintén költséghatékonyságot eredményez.
  2. Annak érdekében, hogy az eljárás időtartamáról is tájékozódhassunk, Eljárás időtartam kalkulátor áll rendelkezésünkre. A kalkulátor statisztikai átlagot mutat, tájékoztató jelleggel. A számítás alapja az adott ügytárgyban az előző naptári évben legalább 6 db ítélettel befejezett ügy átlagos befejezési időtartama.

Fontos, hogy a rendszer által kért adatok megadása pontosan történjen.

  1. És mi történik, ha valamelyik fél nem tud jelen lenni a tárgyaláson? A bíróság egyre szélesebb körben alkalmaz távmeghallgatási rendszert (Via Video).  A rendszer célja, hogy a személyes megjelenéssel járó nehézségeket, valamint idő és költség ráfordítást csökkentse, a bírósági eljárás hatékonyságát pedig növelje. Ha például a volt házastársunk, vagy a tanú nem tud megjelenni az ügyben eljáró, illetékes bíróság előtt, mert az tőle 200 km-re van, lehetőség van arra, hogy a hozzá legközelebb eső bíróságon távmeghallgatási rendszer segítségével hallgassák meg. A  tárgyalóteremben elhelyezett kép-és hangrögzítő eszközök megteremtik az egyszerűbb kommunikációt, illetve így a tárgyalás történései is pontosan dokumentálhatóak, visszakereshetőek.
  2. A tárgyalóteremben alkalmazott beszédfelismerő és leíró rendszer szintén az eljárás hatékonyságát fokozza. Ez a gyakorlatban úgy működik, hogy a rendszer képes a diktálás során egyből átalakítani a beszédet írott szöveggé, illetve alkalmas a mozaikszavak, rövidítések felismerésére is. Az így rögzített szöveg szövegszerkesztő programmal szerkeszthető válik, mely jelentős időt spórol a jegyzőkönyvek elkészítéséhez.
  3. A per zárultával fontos, hogy a bírósági határozatok kereshetőek legyenek. Ez egyrészt segíti az egységes jogalkalmazást, másrészt pedig az ügyfelek részére biztosít gyors, egyszerű elérést. A bírósági határozatok közzététele anonimizálva történhet. Mindezek érdekében a Digitális Bíróság Projekt keretében megújul a határozatkereső, és egy korszerű, egységes elven felépülő határozattár jön létre.

Mint látható egy digitalizált bírósági rendszer kialakítása többlépcsős folyamat, és a peres eljárás minden részére kihat. A fejlesztések, az elektronikus ügyintézés, a szoftverek azonban lehetővé teszik, hogy az ügyfelek  idő- és térbeli korlátok, személyes megjelenés nélkül, akadálymentesen, gyorsan, és költségkímélő módon, elektronikusan, a nap minden percében hozzáférjenek a számukra lényeges információkhoz.

És mindez hogyan befolyásolja a bíróságok működését? Minimálisra csökkenhet az ügyféltől bekérendő adatok köre, a bírósági eljárások időtartama rövidül, a bírák is könnyebben hozzáférhetnek a perek irataihoz, így a felkészülés hatékonyabb valamint a bíróságok is pontosabb, megbízhatóbb adatokkal dolgozhatnak.

Természetesen fentiekhez kapcsolódóan a vonatkozó jogszabályi környezet átalakítása, megújítása, létrehozása is szükséges, de a Digitális Bíróság pozitív hatásai mind szakmai, mind társadalmi szempontból érezhetőek.

Források

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.

MEGOSZTÁS