E cikk a Bird & Bird és az Arsboni által meghirdetett 2019. évi Cikkíró Pályázat keretében született.
Szerző: Fekete Krisztina
Bíróságok a digitalizáció útján, avagy hogyan pereskedünk „okosan”?
A cikksorozat 1. részében láthattuk, hogy a digitalizáció, az elektronikus rendszerek, eszközök, és a különböző smart megoldások átszövik életünk minden szegmensét. Miért lenne ez másképp az igazságszolgáltatásban?
„Nem pereskedek. Nincs értelme, mert sokba kerül, időigényes, nincs időm erre”– halljuk a hétköznapokban.
A bíróságok előtt megindított ügyek az ügyfelek, de sokszor a szakma megítélése szerint is valóban hosszan tartó, költséges eljárások. A bírósági ügymenet hatékonyabbá, ügyfél barátabbá tétele érdekében azonban már különböző „okos” megoldások születtek.
Nézzük meg, hogyan működnek ezek a megoldások a gyakorlatban, ha például egy házassági bontóper felpereseként, jogi képviselő nélkül veszünk részt az eljárásban. (Jogi képviselet a járásbíróság hatáskörébe tartozó perben nem kötelező.)
Személyesen eljáró természetes személyként egyébként nem kötelező igénybe vennünk az elektronikus utat, de lássuk miért lesz ez mégis célszerű.
- Ahhoz, hogy az elektronikus kapcsolattartást választhassuk Ügyfélkapuval kell rendelkeznünk. A keresetlevelet a jogszabályban meghatározott, erre rendszeresített nyomtatványon kell előterjeszteni. Az elektronikus űrlap a www.birosag.hu oldalon érhető el. Az űrlapot letöltjük, majd az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) programmal kitöltjük, és ezt követően, az Ügyfélkapun keresztül nyújtjuk be. A kitöltés megkönnyítése érdekében kitöltési útmutató is rendelkezésre áll az ügyfelek részére.
- A bíróság részére megküldött beadvánnyal kapcsolatban az Ügyfélkapunkon keresztül érkezik értesítés. Az értesítéseket egyrészt maga a Központi rendszer küldi (feladási igazolást, ha megfelelt az informatikai követelményeknek, és letöltési igazolást, ha az Országos Bírósági Hivatal letöltötte a beadványt a tárhelyről), másrészt pedig maga a bíróság (automatikus választ,ha a beadvány informatikailag nem megfelelő, megjelölve a hiba okát is, érkeztetési igazolást, melyen szerepel az ÜKM érkeztetési azonosító, és a beadvány lajstromozását igazoló értesítést mely tartalmazza a keletkezett ügyszámot kezdőirat esetén, utóirat esetén pedig az ügyszám alatt keletkezett alszámot.
Mindezek megújítását szolgálja hasonló de korszerűbb, egyszerűbb funkciókkal az e-Akta szolgáltatás kialakítása, ahol nemcsak az ügyfelek, de bírák is a nap minden percében hozzáférhetnek az ügy iratanyagához.
- Az elektronikus megoldások az illetékfizetést is érintik. Az illetékfizetés történhet többféle módon, de az EFER (Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer) használata a legügyfélbarátabb megoldás.
A formanyomtatványon a „fizetendő illeték” rovat kitöltése szükséges a megfelelő összeggel, majd a beküldést követően, a 3. pont szerinti érkeztetési igazolásban szereplő ÜKM értesítésben megjelölt linkre kattintva lehet eleget tenni az illetékfizetési kötelezettségnek az EFER-en) keresztül. Az EFER használatával a fizetést egy úgynevezett „házi bank” felületről lehet megtenni, mely költséghatékony, azonnali fizetési lehetőséget biztosító, ügyfélbarát megoldás. A felület használatáról a bíróság honlapján oktatóvideó is található.
- Hogyan értesíti az ügyfelet a bíróság? Természetesen elektronikusan, az Ügyfélkapunkon keresztül, értesítési tárhelyünkre, ahonnan a kiadmányra történő kattintással a Központi rendszer hozza létre a tértivevényt, mely igazolja az átvételt. A kiadmány tartalmazza az eljáró bíróságot, az alperes, felperes nevét, az ügy tárgyát, a bírósági irat kézbesítési időpontját, valamint az ügyszámot. A Központi rendszer egyébként jelzi az ügyfelek részére az átvételi lehetőséget, az át nem vett dokumentumot, valamint letöltési igazolást és meghiúsulási igazolást is küld adott esetben.
- Az Elektronikus Tájékoztatási Rendszer szintén az ügyfeleket segíti. Regisztrációt és kérelem kitöltését követően betekinthetünk az üggyel kapcsolatos adatokba, úgymint a felek neve, elérhetősége, ellenkérelem érkezése, tárgyalás helye, ideje, tárgyalás elhalasztása, szakértői vélemény beérkezése, jegyzőkönyv elkészülte, jogorvoslati kérelem előterjesztése.
Bizonyos cselekményekről történő gyorsabb értesülés érdekében sms vagy e-mail értesítést is be lehet állítani (például betekintési jogosultság megadása, tárgyalás elhalasztása esetén a rendszer jelzést küld a megadott kapcsolattartási pontra).
- Annak érdekében, hogy az ügyféltől minél kevesebb adat bekérésére legyen szükséges folyamatban van a bírósági szakrendszerek, és az elektronikus közhiteles nyilvántartások online összekapcsolása. Ez az ügyfelek számára szintén költséghatékonyságot eredményez.
- Annak érdekében, hogy az eljárás időtartamáról is tájékozódhassunk, Eljárás időtartam kalkulátor áll rendelkezésünkre. A kalkulátor statisztikai átlagot mutat, tájékoztató jelleggel. A számítás alapja az adott ügytárgyban az előző naptári évben legalább 6 db ítélettel befejezett ügy átlagos befejezési időtartama.
Fontos, hogy a rendszer által kért adatok megadása pontosan történjen.
- És mi történik, ha valamelyik fél nem tud jelen lenni a tárgyaláson? A bíróság egyre szélesebb körben alkalmaz távmeghallgatási rendszert (Via Video). A rendszer célja, hogy a személyes megjelenéssel járó nehézségeket, valamint idő és költség ráfordítást csökkentse, a bírósági eljárás hatékonyságát pedig növelje. Ha például a volt házastársunk, vagy a tanú nem tud megjelenni az ügyben eljáró, illetékes bíróság előtt, mert az tőle 200 km-re van, lehetőség van arra, hogy a hozzá legközelebb eső bíróságon távmeghallgatási rendszer segítségével hallgassák meg. A tárgyalóteremben elhelyezett kép-és hangrögzítő eszközök megteremtik az egyszerűbb kommunikációt, illetve így a tárgyalás történései is pontosan dokumentálhatóak, visszakereshetőek.
- A tárgyalóteremben alkalmazott beszédfelismerő és leíró rendszer szintén az eljárás hatékonyságát fokozza. Ez a gyakorlatban úgy működik, hogy a rendszer képes a diktálás során egyből átalakítani a beszédet írott szöveggé, illetve alkalmas a mozaikszavak, rövidítések felismerésére is. Az így rögzített szöveg szövegszerkesztő programmal szerkeszthető válik, mely jelentős időt spórol a jegyzőkönyvek elkészítéséhez.
- A per zárultával fontos, hogy a bírósági határozatok kereshetőek legyenek. Ez egyrészt segíti az egységes jogalkalmazást, másrészt pedig az ügyfelek részére biztosít gyors, egyszerű elérést. A bírósági határozatok közzététele anonimizálva történhet. Mindezek érdekében a Digitális Bíróság Projekt keretében megújul a határozatkereső, és egy korszerű, egységes elven felépülő határozattár jön létre.
Mint látható egy digitalizált bírósági rendszer kialakítása többlépcsős folyamat, és a peres eljárás minden részére kihat. A fejlesztések, az elektronikus ügyintézés, a szoftverek azonban lehetővé teszik, hogy az ügyfelek idő- és térbeli korlátok, személyes megjelenés nélkül, akadálymentesen, gyorsan, és költségkímélő módon, elektronikusan, a nap minden percében hozzáférjenek a számukra lényeges információkhoz.
És mindez hogyan befolyásolja a bíróságok működését? Minimálisra csökkenhet az ügyféltől bekérendő adatok köre, a bírósági eljárások időtartama rövidül, a bírák is könnyebben hozzáférhetnek a perek irataihoz, így a felkészülés hatékonyabb valamint a bíróságok is pontosabb, megbízhatóbb adatokkal dolgozhatnak.
Természetesen fentiekhez kapcsolódóan a vonatkozó jogszabályi környezet átalakítása, megújítása, létrehozása is szükséges, de a Digitális Bíróság pozitív hatásai mind szakmai, mind társadalmi szempontból érezhetőek.
Források
https://birosag.hu/digitalis-birosag
https://birosag.hu/birosagi-hatarozatok-gyujtemenye
***
Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.