Pályakezdő jogászként cégvezetők stratégiai döntéseit alakítanád?

A „tanácsadó” szót meghallva sokféle figura villanhat fel lelki szemeink előtt, a kockairodában számítógép előtt görnyedő, Excel-fájlokat böngésző szakembertől kezdve a tökéletesre szabott öltönyében reptéri kávét kortyolgató és feltűnően telefonáló nagymenőig bezárólag. Könnyen megeshet, hogy ez a két kép ugyanannak az éremnek a két oldala, attól függően, hogy az adott illetőt a nap melyik szakában látjuk. Mivel foglalkozik ténylegesen egy menedzsment tanácsadó? Honnan indult a tanácsadói ágazat? Milyen képességek szükségesek ahhoz, hogy valakiből sikeres tanácsadó váljon? Cikkünkben ezekre a kérdésekre keressük a választ.

 

A BCG budapesti irodája
Forrás: http://duplart.com/irodahaz-piarista-koz/

Egy kis szakmatörténet

A menedzsment tanácsadás műfaja a 20. század elején alakult ki, az első tanácsadói iroda – az Arthur D. Little – megalapítása pedig nem közgazdászokhoz vagy jogászokhoz, hanem egy vegyészhez köthető. Arthur Little felismerte a vállalatok azon igényét, hogy a működésük során felmerülő problémákat az „egyméretű” megoldások helyett tudományos módszerekkel végzett elemzéseken alapuló, egyénre szabott módon kezeljék. Ebből a gondolatból aztán egy teljesen új ágazat nőtte ki magát: tanácsadócégek ezrei jelentek és jelennek meg mai napig is a piacon, hogy a vállalatok legkülönfélébb kihívásaira hatékony megoldásokat keressenek.

Mint a területek többségén, idővel a tanácsadói szférában is kialakultak a legjobb és legnevesebb játékosok. Az olyan cégek, mint a Boston Consulting Group, a McKinsey vagy a Bain & Company a hetvenes-nyolcvanas évek óta vezetői szerepet töltenek be a piacon; országok tucatjaiban rendelkeznek nemzetközi irodákkal, több ezer munkatársuk megannyi klienssel foglalkozik világszerte.

Munkahely. Lehetőségek. Szakmaiság. Inspiráló környezet. Ez a Sárhegyi és Társai Ügyvédi Iroda.

A Boston Consulting Groupot Bruce D. Henderson alapította 1963-ban. A BCG a világ ötven országában, több mint kilencven irodával rendelkezik; a budapesti irodát 1997-ben alapították. A tanácsadói „Big Three” tagjaként az egyik legnagyobb presztízsű vállalat már évtizedek óta, a Fortune 100’s listáján pedig sokadik alkalommal dobogós helyet ér el a világ legjobb munkahelyeinek rangsorában.


A középpontban a problémamegoldás

A menedzsment tanácsadás – hasonlóan a hivatások többségéhez – ernyőfogalom, ami alá több tevékenységtípus is tartozik. Általános definíciót nehéz alkotni, a lényeg viszont így foglalható össze: a menedzsment tanácsadók különböző szervezeteknek segítenek az üzleti vagy szervezeti problémáik megoldásában, illetve fejlődésük megtervezésében. Ezek a problémák az elképzelhető legszélesebb skálán mozognak: egy HR stratégia megalkotásától kezdve a rosszul működő felelősségi rendszerek optimalizálásán vagy Big Data-alapú adatelemzéseken át a piacon megjelenő új versenytárs indukálta veszély elhárításáig ide tartozik gyakorlatilag minden, amit az „üzleti/szervezeti működés” jelenthet. A leggyakoribb tevékenységek a stratégiai tanácsadás körébe tartoznak: ez a szervezet nagyvolumenű, stratégiai döntéseit érintő tanácsadást jelent. A stratégiai tanácsadással is gyakran összefügg az IT/innovációs tanácsadás, amelynek fókuszában a technológiai fejlesztések, a digitalizáció, új szoftverek alkalmazása és ezek révén a hatékonyság/biztonság növelése található. Más jellegű, jellemzően tisztán pénzügyi tudást igényelnek a könyvvizsgálói vagy audit tevékenységek, ahol a számok, adatok és értékek dominálják a munkavégzést. Utóbbi tevékenységgel a fent említett tanácsadócégek nem foglalkoznak, ők inkább stratégiai és innovációs tanácsadásra specializálódtak.

A lényeg, hogy

a tanácsadó megértse az ügyfél problémáját,

átlássa annak komplexitását, ugyanakkor ne vesszen el a részletekben sem. A szervezettel, vezetőséggel és a csapattal való folyamatos konzultációt követően pedig megoldási javaslatot prezentáljon az ügyfél számára. A tanácsadás során egyaránt fontos a problémák lehető legpontosabb feltárása és megértése – a jó kérdések feltevésének képessége –, az adatelemzés, a prezentációk készítése, az ügyféllel való rendszeres és hatékony kommunikáció valamint a csapatjátékos attitűd.

Nincs két egyforma ügy, nincs két egyforma módszer

Egy nagy és neves menedzsment tanácsadócég munkatársaként elsősorban a privátszféra szereplőivel találkozhatsz, úgy hazai közép-, mint nemzetközi nagyvállalatokkal; az sem ritka azonban, hogy nonprofit szervezeteknek, esetleg a közszféra szerveinek van szüksége egy pragmatikus üzleti szemléletre valamely kihívás leküzdéséhez. Az ügyfélkörhöz hasonlóan az ügyek jellege is esetről esetre eltérhet. Egy közszolgáltató talán abban érdekelt, hogy az általa nyújtott szolgáltatást miként tudja költséghatékonyabbá tenni az új módszerek és vívmányok integrálásával; egy nagyvállalat esetleg egy új, az eddigi portfóliójától eltérő piacra kíván belépni, és az ehhez szükséges stratégiai tervezést kívánja elvégeztetni; míg egy kisebb cégnél fontos szempont lehet a költségcsökkentés és a már meglévő erőforrások minél jobb kihasználása vagy éppen a növekedés. A menedzsment tanácsadó minden esetben egy egyedi problémával áll szemben, és

ez adja a szakma szépségét is: ahány ügy, annyi ügyfél,

akinek beleláthatsz a szervezeti működésébe, és akinek megismerheted, majd megoldhatod az aktuális kihívásait.

Tekintve, hogy projektről projektre változnak az ügyfelek, a megoldandó probléma, a projektcsapat, sőt: akár az ország, ahol dolgoznod kell, a menedzsment tanácsadásba nem igazán lehet belefásulni. Az esetmegoldás-központú munkavégzés során rendszeres visszacsatolást kapsz az általad végzett munkáról (akár az ügyfél, akár a tanácsadó cég részéről), és érdemi változásokat hozhatsz valóban fontos, akár százmillió forintokban mérhető ügyekben. A másokkal való csapatmunka folyamatos tanulási folyamatot és intellektuális stimulációt jelent, ahogy új emberekkel és perspektívákkal találkozol a különböző projektek során.

Bárki megtalálhatja a számítását

Ahogy a szakma alapítója is egy vegyész volt, úgy manapság sem szükséges (habár előny) a közgazdász-diploma: jogászok, mérnökök, pszichológusok vagy történészek mellett szinte bármilyen előképzettséget megtalálhatunk a menedzsment tanácsadók között. A legfontosabb értékek nem kötődnek diplomához: a kreativitás, a rendszerszintű szemlélet, az analitikus gondolkodás és a nyitott, megoldás-központú gondolkodás elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki sikeres legyen a szakmájában. Egy ideális tanácsadó az interperszonális kapcsolatokban is jeleskedik, így jó csapatjátékos és képes az ügyfelek igényeinek megértésére. A jogászi szakmában is hasznos készségek itt is lényegesek. Egy igazán jó tanácsadó képes az ügy lényegének kiszűrésére, fel tudja tenni a megfelelő kérdéseket, valamint megfelelően prezentálni tudja gondolatait és javaslatait a hallgatóság előtt. Emellett ugyanakkor könnyedén megtalálja a hangot a szervezet különböző szintjén lévőkkel, képes ötletelni, inspirálni de közben szintetizálni a javaslatokat. A jó tanácsadó nem tud mindent jobban, de segít a legjobbat összerakni az ügyféllel együtt.

Próbáld ki magad a Strategy Cupon!

Ha megtetszett a menedzsment tanácsadói szakma, most Te is kipróbálhatod magad a Boston Consulting Group által szervezett Strategy Cup 2018 verseny keretein belül. A verseny során egy egész hétvéget tölthetsz el csapatoddal a BCG budapesti főhadiszállásán, ahol valós eseteken dolgozhatsz a legaktuálisabb témák kapcsán a BCG-s csapat segítségével. A győztes csapat a

800 000 forintos fődíjat

is hazaviheti a verseny végén. A versenyre bármely szakon Magyarországon vagy Romániában tanuló, legalább harmadéves bachelor vagy első-másodéves master hallgatókat várnak.

A verseny jelentkezési határideje 2018. április 4.

Jelentkezz te is: http://on.bcg.com/StrategyCup2018

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Ars Bonit a facebookon.