“A döntőben pedig egy nehezebben fogható pozíciót kaptam, mégis sikerült meggyőzni a zsűrit…”

A Nagy László Magánjogi Érvelési Verseny tavalyi győztesét, Verebélyi Viktóriát, a Széchenyi István Egyetem Deák Ferenc Állam- és Jogtudományi Karának hallgatóját kérdeztük tapasztalatairól. 

Miért jelentkeztél annak idején a jogi egyetemre?

Nincsen a családomban jogász végzettségű, így érdeklődésemet nem otthonról hozom. Ehelyett, amellett, hogy mindig is humán beállítottságú voltam, a gimnázium vége felé nagyon megtetszett, hogy a jog egy viszonylag kötött rendszerben való gondolkodást feltételez, de magában hordozza az érvelési kreativitást, illetve általában a kreativitást is, hiszen ugyanahhoz a megoldáshoz sokféleképpen el lehet jutni, és ugyanannak a problémának több megoldását is megtalálhatjuk, ugyanazokkal a kötött szabályokkal. Összességében tehát ezt mondanám, ez keltette fel az érdeklődésemet.

Picit ugrunk az időben, hogyan döntötted el, hogy jelentkezel a 2022-es Nagy László Magánjogi Érvelési Versenyre?

Nagyon jó volt a versenyről szóló kommunikáció, az egyetemtől és a szakkollégiumtól is értesültem róla. Emellett nagyon tetszett a beugró feladat, ami egy friss problémákra reagáló munkajogi feladat volt, figyelembe véve a koronavírust, a távmunka kihívásait. Illetve az is megtetszett, hogy a klasszikus perbeszédversenyek jellemzőit túllépve nagyon gondolkodásközpontúnak és a kreativitásra is hangsúlyt fektető kihívásnak tűnt a verseny.

Mesélnél arról, hogyan épül fel a verseny? Milyen feladatokat kellett megoldanod?

A versen egy írásbeli beugró feladattal kezdődött, amit minden jelentkező otthon oldott meg, a jelentkezési határidő lejártáig. Ezt követően a legjobb 16 írásbeli munkát készítő hallgatót hívták be a verseny személyes részére, amely 2 napot ölelt fel. Az első napon került sor a megelőző fordulókra, a második napon pedig a döntőre, és az elődöntőkre. Maga a személyes részvételi része úgy néz ki, hogy párokba sorsolják a versenyzőket, és különböző érvelési pozíciót vesznek fel ugyanazon jogesetet illetően („A”, vagy „B” pozíció). Amikor pedig előadják érveiket, egy párbeszéd alakul ki, válasz-viszontválasz módon reflektálnak egymásra a versenyzők megadott időkereten belül. Tehát többfajta készséget is próbára tesz, például azt, hogy hogyan lehet kiszakadni a saját érvrendszerünkből attól függően, hogy a másik hogyan reagál az elmondottakra.

Említetted a készségeket. Mely készségek szükségesek a versenyhez? Hányad évtől érdemes jelentkezni?

Alapvetően a verseny felépítése és a szabályzat is lehetőséget ad arra, hogy a vonatkozó joganyagot áttekinthessük, tehát felkészítési időt biztosítanak, kaptunk például Jogtár hozzáférést a verseny időtartamára, szinte bármit felhasználhatunk, ami a laptopon elérhető. Emiatt szerintem nehéz lenne ezt életkorhoz, avagy évfolyamhoz kötni, voltak a döntőben olyanok is, akik még nem a tanulmányaik végéhez közeledtek. Én viszont negyedévesként vettem részt a versenyen, ez pedig előnyt jelentett, hiszen komplexebben át tudtam látni a feladatokban rejlő jogi problémákat. Összességében nem határolnám be, mindenkinek őszintén ajánlom a részvételt.

A versenynek a komolysága mennyire volt tetten érhető? Mennyire érezted nehéznek?

A versenynek otthont adó iroda nagyon sokat oldott a feszültségen, nagyon kedvesek voltak a szervezők. A verseny pedig egy nagyon szép megemlékezésnek ad keretet, önmagában ez is meghatározó jelentőségű, bár ezt inkább mi jobbára az eredményhirdetésnél élhettük át, hiszen a verseny közben a feladatokra koncentráltunk. A feladatok pedig nagyon elgondolkodtatóak voltak, de a jó hangulat és hozzáállás oldotta ezt a feszültséget. Minden feladat olyan volt, ami jóval meghaladta az egyetemi tananyag mélységét, tehát ebből a szempontból nehezek voltak a feladatok, volt, ami tananyagon túli ismeretet kért, avagy kreatív szemléletmódot. Emellett a feladatok több szempontból összetettek voltak, és nagyon nagy munkát kívánhatott a feladatok összeállítása is.

Viccesek is voltak, de mindeközben életszerűek, látni lehetett, hogy hatalmas tapasztalattal rendelkező szakemberek állították össze őket.

Milyen érzés volt megtudni, hogy I. helyezést értél el a versenyen?

Ami a pillanatot illeti, akkor nem is tudtam realizálni, hogy mi történt, sőt, igazából a döntő jelentősége sem tűnt fel a verseny közben, amikor pedig már felfogtam, természetesen nagyon örültem. A döntőben pedig egy nehezebben fogható pozíciót kaptam, mégis sikerült meggyőzni a zsűrit, ami még szebbé tette a pillanatot.

Mely területeken fejlődtél a versenynek köszönhetően?

Hatalmas előnye a versenynek, hogy minden vita után kapunk visszajelzést, a zsűri megindokolja döntését az arra kíváncsi versenyzőknek, ami alapján megtudhatják, hogy mik a fejlesztendő területek. Amit maga a verseny fejleszt, az a logikus gondolkodás, kezdeményező készség, az érvekre való reagálás, a spontán reakció készségét. Hiába próbáltam azt kitalálni, hogy az érveimre várhatóan mit mond a másik, az esetek nagy részében meglepetések értek. Ez később a hivatás gyakorlása során is perdöntő lehet, hogy az ember fel tudja-e mérni, hogy mi az a dolog, ami az utolsó pillanatban mégis a saját malmára hajtja a vizet.

Kiknek, és miért ajánlanád a részvételt a versenyben?

Nagyon általános azt mondani, hogy mindenkinek, de tényleg mindenkinek. Lehet, hogy azoknak még jobban, akik úgy gondolják, hogy nekik ez nem menne. Méghozzá azért, mert amellett, hogy „teher alatt nő a pálma”, olyan gyakorlási lehetőséget jelent, amelyet az egyetem falai között hallgatóként nem igazán tapasztalhatunk meg. Illetve, szinte minden klasszikus jogászi hivatásrend szempontjából hasznos lehet az ilyen jellegű gondolkodás, már csak azért is, hogy egy picit a másik fejével is megtanulunk gondolkodni.

Milyen tanácsokat adnál azoknak, akik most akarnak indulni a versenyen?

A beugró feladat szerintem mindenképpen egy szuper próbatétel arra, hogy az embernek egy kis mankót nyújtson, rávezesse arra, hogy nagyjából mire is lehet számítani. Figyelmesen is olvassák el a feladatot, én többször is elolvastam, időt hagyva az olvasások között, így pedig mindig más-más gondolatok jutottak eszembe, és elképzelhetőnek tartottam az igen-nem közötti ugrálást is adott kérdés kapcsán. Természetesen a vonatkozó joganyagnak az átnézése is hasznos lehet, de erre lehetőség van a felkészülési idő keretei között is. Leginkább pedig sok bátorságot, hiszen ez egy komfortzónán kívüli helyzet, végső soron pedig sok sikert!

Felkeltette érdeklődésedet a verseny?
Szeretnéd magadat igazi kihívások elé állítani?
Jelentkezz az idei Nagy László Magánjogi Érvelési Versenyre április 5. éjfélig!

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.