Hibák az üzleti modellben – jogász szemmel

Április 17-én, a Startup Safari Legal útvonalának első napján az érdeklődő startupperek megtudhatták, hogy mire kell figyelniük első vállalkozásuk kiépítésekor. Miként kerülhető el, hogy az ötletek ne csak az íróasztal fiókjában porosodjanak, a megvalósítás pedig ne okozzon nagyobb problémákat a kelleténél? Beszámoló dr. Havas-Sághy Gábor előadásáról.

Három órától a Muse Közösségi Irodában a Havas-Sághy és Társai Ügyvédi Iroda névadó partnere, dr. Havas-Sághy Gábor mutatta be az előadás résztvevőinek a startup-építés művészetét – az első téglától kezdve.

Az ügyvéd előadását az egyik leggyakoribb tévhit tisztázásával kezdte:

nem minden KKV startup, de minden startup KKV.

A kulcs az innovációban, valamint abban van, hogy a piacot minél szélesebb körben, nemzetközi szinten szólítsák meg. A kezdet itt is nehéz, de az előadásban elhangzott iránymutatás sokat segíthet a bonyodalmak elkerülésében.

Az első teendő az üzlettársaink megválasztása. Gyakori buktató, hogy valaki egyedül akar belevágni egy startup kiépítésébe. Ha viszont már megvannak az üzlettársaink, szabályozni kell a velük való viszonyt a cég működtetésében. Ettől függ végső soron a cég típusa is, ami a későbbiekben meghatározó lesz például az egyéni felelősségvállalás szempontjából. Figyelembe kell venni, hogy egy startupban a gyors fejlődéssel lehet maximalizálni a profitot, hiszen ez a lényegi eleme az ilyen típusú cégeknek.

A továbbiakban a kezdőtőkéről volt szó, amit a legtöbb új vállalkozónak nehéz magától összeszedni, hacsak nem áll rendelkezésére a 3F (family, friends, fools), akik támogatják az álmainkat, terveinket. Havas-Sághy Gábor nyomatékosan felhívta a figyelmet arra, amit előre tisztázni kell minden adakozó szellemű emberrel: amennyiben bedől a vállalkozás, akkor nagy eséllyel nem látják viszont a kölcsönadott összeget. A startupoknál rengeteg a rizikófaktor, bukás esetén a beleinvesztált pénz elvész és ez alól mások milliói sem képeznek kivételt. A pályázatok megoldást jelenthetnek erre a problémára, nyitva kell tartanunk a szemünket. Szó volt még a felelősség különböző fajtáiról: nem csak büntető- és polgári jogi, de anyagi, sőt érzelmi felelősséggel is egyaránt számolni kell a startupper-aspiránsoknak.

A prezentációban lehetősége volt a közönségnek arra, hogy megválassza az előadás további menetét: a konzervatív vagy kockázatos üzleti modellel foglalkozzon az előadó a továbbiakban? A kézfeltartásos szavazásból a kockázatos üzleti modell került ki győztesen, erre voltunk a legtöbben kíváncsiak.

A startupok világa alapvetően a kockázatokról szól.

A kockázatvállalás érzelmi vetülete pedig nagyon magas tud lenni, ezt az előadó többször is kihangsúlyozta. Külön kitért az úgynevezett adaptív kockázatvállalásra, amely a profitmaximalizálás érdekében vállalt kockázatot jelenti. Ez a gyakorlatban az új innovációkkal és az ismeretlen helyzetekkel szembeni nyitottságban jelenik meg. Szóba kerültek az egyes rizikófaktorok, mint például a konkurencia, a működési költségek, és a marketing. Jól meg kell választani, hogy mibe fektetünk időt és pénzt.

A jogi oldalról az egyes védjegyeket emelte ki Havas-Sághy Gábor, amik lehetnek minták, színkombinációk, dallamok és külön kitért olyan fontos brand elemekre, mint a vállalkozás domainje. Ezek levédése nagyon fontos, így tudjuk megelőzni a visszaéléseket és tudunk fellépni az esetleges jogsértések ellen. Az előadásból kiderült még az is, hogy a szerződésállományok egyes elemeire különösen figyelniük kell a kezdő cégtulajdonosoknak. Ilyenek például a titoktartás és a versenytilalom, amelyek megsértését nehéz bizonyítani. A szerződésen kívüli jogok és kötelezettségek közé a gazdasági környezet hatásai, az adójogi kötelezettségek és a már említett pályázatok tartoznak. Nélkülözhetetlen eleme a sikeres vállalkozásoknak a vállalkozó személyes brandjének kiépítése is.

Az előadás után a kérdéseké volt a főszerep, és sokan ottmaradtunk még előadás után is beszélgetni a témáról.  Hasznos, gyakorlatias és hiánypótló útmutatás volt ez az összes jelenlévő és leendő startuppernek, hogy mindenki stabilan fel tudja építeni a saját ötleteinek birodalmát.

Molnár Bálint

*** Wulters Kluwer logo A Jog és Innováció rovat támogatója a Wolters Kluwer

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Ars Bonit a facebookon.