Másfélmillió letöltés az Európai Unióban – az adót ki fizeti meg?

A digitális vállalkozások hatására a videókölcsönzőket fokozatosan felváltották a streamingszolgáltatások, a Spotify lejátszási lista lett az új Önök kérték, a Google pedig a személyes könyvtárunkká vált, ahol a cipőfűzéstől a kvantumfizikáig bármire rákereshetünk. De a politikai döntéshozók jelenleg nehezen találnak olyan megoldásokat, amelyek a gazdaság ilyen nagymértékű digitális átalakulásával lépést tartva, hatékony adóztatást biztosítanának. Vajon milyen választ adott erre a kihívásra az Európai Unió?

Ha jogtörténeti szempontból vizsgáljuk, láthatjuk, hogy a jelenlegi adózási modellek az angol szakirodalomban használt „tégla és habarcs” vállalkozásokra, [1] azaz a fizikai jelenléttel rendelkező vállalatokra lettek tervezve. Ezen rendszerek nem tudják hatékonyan megadóztatni a nagyrészt fogyasztói adatokból profitáló tech-cégeket, amelyek, bár az adott országban szolgáltatást nyújtanak, de fizikailag valójában nincsenek jelen.

A különbséget a számadatok szemléletesen bemutatják: a digitális nemzetközi vállalkozásokat átlagosan csak 8,9%-os adókulcs terheli, a hagyományos nemzetközi üzleti modelleket pedig 23,2 %-os.

Ezt az aránytalanságot az Európai Bizottság is felismerte, és kidolgozott egy ideiglenes megoldást a problémára. Vegyük most górcső alá a Bizottság javaslatát az alábbi logika mentén: 1. ki az adóalany; 2. milyen tevékenység kerül megadóztatásra; 3. mekkora adókulccsal.

A javaslat alapján az adóalany megállapítása kettős feltétel alapján történne: azokra a vállalatokra kell majd alkalmazni, amelyeknek a világszintű éves összbevétele legalább 750 millió EUR, uniós bevételük pedig legalább 50 millió EUR. Ez a rendelkezés azért is szerencsés mert így az ún. „start-up” cégeket vagy a növekedési szakaszban lévő kisebb vállalkozásokat nem sújtaná túl nagy adóteher és nem válna az adó az innováció gátjává.

Az adót az olyan tevékenységekből származó bevételekre kell majd alkalmazni, amelyek esetében a felhasználók nagyobb szerepet játszanak a szolgáltatás nyújtásában (például a keresési előzményeik megosztása által), és amely bevételeket a legnehezebb a jelenlegi adószabályok hatálya alá vonni. Ilyenek például azok, amelyek online hirdetőfelületekből vagy a felhasználók által nyújtott információkból előállított adatok értékesítéséből származnak.

Az adó mértékét a Bizottság mindössze 3%-ban határozta meg. Ezen adótípus jelentőségét mutatja, hogy még ilyen csekély adókulcs mellett is a tagállamok államháztartásában – becslések szerint – 5 milliárd EUR bevétel keletkezne.

Az adó lényeges tulajdonsága az egységesség, hiszen a tagállamok által egyénileg hozott, nem összehangolt intézkedések az egységes piac széttöredezettséget okozhatják.

A Tanács végül nem tudott megállapodni a javaslatról. Bár a tagállamok jelentős része támogatta a megoldást, néhány delegáció alapjaiban kifogásolta a szabályozást. Ezek között volt Svédország, amely saját digitális cégeit védte, és Írország is, ahol kedvező társasági adókulcsának köszönhetően számos tech óriás nemzetközi részlegének központja van. Ez persze nem jelenti azt, hogy a probléma lekerült volna az EU napirendjéről. 2021 elején is folynak az egyeztetések a digitális gazdaság adóztatásáról, és reméljük, már nem sokat kell várni egy valamennyi tagállam által támogatott, egységes szabályozásra.

Az írás az Arsboni Gyakornoki Programjának keretében készült,
melyet a Baker McKenzie és a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda támogatott.
A cikk megírásához az Arsboni a Jogtár adatbázisát használta.

Irodalomjegyzék

  1. [1] A „brick and mortar businesses” kifejezés a XIX. századi Anglia jellegzetes építészeti stílusára utal, ahol a gyárak, raktárok, üzletek zömét vörös téglából építették fel.
  2. COM(2018) 148 final A bizottság javaslata az egyes digitális szolgáltatások nyújtásából származó bevételek után fizetendő digitális szolgáltatási adó közös rendszeréről Brüsszel, 2018.03.21

https://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2018:0148:FIN:HU:PDF

  1. European Commission: Fair Taxation for the Digital Economy https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/factsheet_digital_taxation_21032018_en.pdf (letöltés dáruma: 2021. 02. 22.)
  2. Demnet Összefoglalók: Az uniós szintűn digitális adó lehetőségei 2019. április https://demnet.hu/wp-content/uploads/2019/12/demnet_digital_tax_briefing.pdf (letöltés dátuma: 2021. 02. 22. )
  3. Európai Bizottság Magyarországi Képviselete: A Bizottság megoldásokat javasol a digitális gazdaság méltányos adóztatására https://ec.europa.eu/hungary/news/20180322_digitax_hu (letöltés dátuma: 2021. 02. 22.)
  4. Európai Bizottság: A digitális gazdaság adóztatása: A Bizottság új intézkedéseket javasol annak érdekében, hogy minden vállalkozás méltányos adót fizessen az EU-ban https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/IP_18_2041 (letöltés dátuma: 2021. 02. 22.)
  5. European Commission: Questions and Answers on a Fair and Efficient Tax System in the EU for the Digital Single Market https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/MEMO_18_2141 (letöltés dátuma: 2021. 02. 22. )
  6. European Commission: Fair Taxation of the Digital Economy https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/company-tax/fair-taxation-digital-economy_en (letöltés dátuma: 2021. 02. 22.)
  7. Állami Számvevőszék elemzése: A digitális gazdaság megadóztatásának aktuális kérdéseiről, a modern gazdasághoz illeszkedő új uniós adószabályokról értékelő elemzés figyelemmel a terület ellenőrizhetőségére 2020. március https://www.asz.hu/storage/files/files/elemzesek/2020/a_digitalis_gazdasag_megadoztatasa_20200313.pdf?download=true (letöltés dátuma: 2021. 02. 22.)

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.