Alkalmas jogi eszköze lehet a Párizsi Megállapodás a klímaváltozás elleni harcnak?

A Párizsi Megállapodás az elmúlt hónapokban ismét felbukkant a közpolitikában, miután Joe Biden a beiktatása után bejelentette, hogy az Egyesült Államok újra részese lesz. A Megállapodás a környezetvédelem jogi szabályozásának történelmi mérföldköveként lépett hatályba 2016-ban, az ENSZ éghajlatváltozási konferencia tárgyalásainak eredményeként. Felmerül a kérdés, hogy megoldást jelenthet-e vagy inkább egyfajta jelképes politikai lépés, amely alkalmatlan valódi változás előidézésére?

A Kiotói Jegyzőkönyv 2005-ös hatályba lépése után tíz évvel elfogadott Párizsi Megállapodás (továbbiakban: Megállapodás) az első olyan nemzetközi környezetvédelmi egyezmény, amelynek részesei olyan országok is, ahol a szén-dioxid kibocsátás kiemelkedően magas, mint például Kína vagy az Egyesült Államok. A részes országok célként tűzték ki a légköri felmelegedés mérséklését, egész pontosan azt, hogy az átlaghőmérséklet a század végére se haladja meg 2 °C-nál többel az iparosodás előtti mértéket. Mindezt az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésével érnék el.

A Megállapodás 3. cikke alapján a felek kötelesek a célok elérése érdekében „jelentős erőfeszítéseket” tenni és ezeket bejelenteni. Azonban a teljesíteni kívánt nemzeti hozzájárulás részleteinek kidolgozása már állami döntés. A megállapodásban használt szavakból is érzékelhető a rugalmasságra törekvés. A jelentős erőfeszítés eléggé absztrakt, a teljesíteni „kívánt” hozzájárulásból is arra következtethetünk, hogy ezek tulajdonképpen nem valódi kötelezettségvállalások.

Ezek a szabályok keretet adnak a feleknek a regulációhoz, konkrét támpontokat azonban kevésbé határoznak meg, inkább csupán célokat.

A rugalmasság okai

A Megállapodás puszta léte sokszor nem elég valódi változás eléréséhez, szükség lehet kikényszerítő mechanizmusokra. A végrehajthatóság és a szankciók hiánya meglehetősen csökkenti a megállapodás effektivitását, a nemzetközi egyezményekben ugyanakkor ritkán alkalmaznak ilyen rendelkezéseket, mivel ettől csökken a szerződéskötési kedv az államok részéről. Ennek több – leginkább jogpolitikai megfontolásokra visszavezethető – oka is van. Egy nemzetközi megállapodás létrejöttének fő akadályát a kötelezettségektől és szankcióktól való tartás képezi, ezekkel a rugalmas feltételekkel tudták elérni, hogy olyan országok, mint az Egyesült Államok, részes felekké váljanak.

Tehát addig kényelmes egy államnak egy nemzetközi megállapodás, amíg az ígéreteik a részükre kellő mozgásteret biztosítanak.

Ettől függetlenül a Megállapodás kétség kívül jogi kötő erővel bíró nemzetközi szerződés, csupán rugalmas. Jelentős mértékben tartalmaz diszpozitív szabályokat, amelyekből az államok válogathatnak, vagy a teljesítés módját választhatják meg. Ilyen megállapodásokban valódi szankciók helyett a jól ismert „politikai nyomás gyakorlás” lehet eszköz a kikényszerítésre, kérdés, hogy ez mennyire bizonyul majd hatékonynak, ha a másik oldalon az adott állam gazdasági érdekei állnak.

Mennyire hatékony a nemzeti hozzájárulás?

Az ezzel foglalkozó tudósok szerint szinte semennyire. Többek között az éghajlatváltozással foglalkozó kormányközi testület, az IPPC jelentése emeli ki, hogy a Megállapodásban rögzített célok elérése egy átfogó analízis alapján valószínűtlennek tűnik, a tendenciák alapján nem sikerül 2 fok alatt tartani a melegedés mértéket. Az IPPC jelentése kihangsúlyozza, hogy a megállapodás keretében született klímavédelmi ígéretek önkéntessége és átláthatatlansága alkalmatlan eszköze a klímaváltozás elleni küzdelemnek.

Akkor mit köszönhetünk a Megállapodásnak?

A klímaváltozás elleni harcnak fontos lépése a Megállapodás létrejötte, bár leginkább a fokozott veszély nemzetközi felismeréséről és a közös ügy érdekében egy széleskörű együttműködés és összefogásról kialakulásáról tesz tanúságot.

Megalapozhatja a jövőbeli környezetvédelmi szabályozást, de túl absztrakt ahhoz, hogy valódi eredményeket érjünk el.

Alapként és keretként szolgálhat a környezetvédelmi reguláció szempontjából, leginkább meghatározza az államok által kitűzött célokat és egy közös irányt. Kérdéses, hogy a hatékonyság és az állami hajlandóság kontrasztja megakadályozhatja a célok kikényszeríthetőségét? A kitűzött környezetvédelmi célokhoz elegendő vagy szükséges lenne a módosítása, vagy akár egy új egyezmény?

Az írás az Arsboni Gyakornoki Programjának keretében készült,
melyet a Baker McKenzie és a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda támogatott.
A cikk megírásához az Arsboni a Jogtár adatbázisát használta.

Irodalomjegyzék

A képek forrása itt és itt.

  1. 2016. évi L. törvény az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezményben Részes Feleinek 21. Konferenciáján elfogadott Párizsi Megállapodás kihirdetéséről
  2. 2007. évi IV. törvény az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezményben Részes Felek Konferenciájának 1997. évi harmadik ülésszakán elfogadott Kiotói Jegyzőkönyv kihirdetéséről
  3. https://feu-us.org/behind-the-climate-pledges/ Utolsó letöltés: 2021.03.15

 

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.