Jogászok közt üzletember, üzletemberek közt jogász – élet a Telekom in-house csapatában

 

Ez a Magyar Telekom jogi csapatának állandó rovata az Arsbonin. A rovat célja, hogy tartalmas és érdekes, hol komolyabb, hol könnyedebb írásokkal engedjen bepillantást a Telekom progresszív gondolkodású, szakmailag felkészült, összetartó jogi csapatának a munkájába, gondolkodásába. Ha a rovattal kapcsolatban kérdés, javaslat merül fel, az alábbi címre várjuk az észrevételeket: arsboni@arsboni.hu

Amikor 8 évvel ezelőtt a Magyar Telekomnál kezdtem dolgozni, és meséltem erről ismerősöknek, kollégáknak, az egyik reakció az volt, hogy „nem lehet ilyen fiatalon visszavonulni”.

Bevallom, kezdetben ez ébresztett bennem némi bizonytalanságot. Ez az érzet aztán hamar szertefoszlott, a Telekomban ugyanis a hivatásukat profizmussal, szenvedéllyel és alázattal gyakorló jogi szakemberek közössége fogadott, akik összetett, izgalmas szakmai kihívásokon dolgoznak.

A mindennapi munkánkon túl a szakmai nyilvánosság fórumain is igyekszünk tenni azért, hogy a jogtanácsosi, jogi előadói munkával kapcsolatos felületes ismereteket bővítsük, az ebből eredő előítéleteket árnyaljuk. Részben ezért vágtunk bele nagy lelkesedéssel az arsbonival közös rovat elindításába: szeretnénk megmutatni, hogy milyen szakmai témák mozgatnak minket egy olyan innovatív, jövőbemutató iparágban, mint a hírközlés.

A szakmai témákat kollégáimnak meghagyva egy könnyed rovatindító cikkben a jogtanácsosi, jogi előadói munkával kapcsolatos három közhelyet vesézek ki. Spoiler alert: mint minden közhely, ezeknek is van valóságtartalmuk. Megosztom, hogy tapasztalataim alapján miben tévednek a közhelyek és hogy én hogyan látom a közhellyel kapargatott felszín alatt a valóságot.

  1. Az in-house munka az ügyvédekkel való kapcsolattartásból áll

A közhely szerint a nagy/izgalmas/fontos ügyeket a cégek kiszervezik ügyvédi irodáknak, így a jogtanácsos dolga kimerül abban, hogy közvetítsen a cégen belüli üzletemberek és a külső ügyvédek között.

Ahol a közhely téved: nem jogban jártas „forward menedzserek” vagyunk. Amikor ügyvédi támogatással dolgozunk, az adott feladatért házon belül, a belső ügyfeleinkkel (a cégcsoport kollégái) felé mi vagyunk az elsőszámú felelősök.

A valóság: Sokszor dolgozunk együtt nagy/izgalmas/fontos ügyeken ügyvédekkel, főleg a számunkra kevésbe vagy egyáltalán nem ismert specifikus szakterületeken, vagy behatárolható időtávon nagy erőforrást igénylő témákon. Jellemzően ilyenkor egy ügyvédekből és telekomos jogászokból álló vegyes csapat alakul, sok közös gondolkozással, közös iratszerkesztéssel, aminek során sokat tanulunk egymástól. Az in-house jogász címbeli kettős szerepe ilyenkor látványos: dolgunk az üzleti szempontok hatékony érvényesítése a jogi munkában, és feladatunk a jogi szempontok megfelelő láttatása a belső ügyfeleink számára.

2. Az in-house jogász lógatja a lábát: kávézgat, hosszan ebédel

A közhely píszí megfogalmazása, hogy az in-house szférában könnyebb a munka-magánélet egyensúlyát optimalizálni.

Ahol a közhely téved: Sajnos mi sem tudunk munkaidőben nyáron egész nap a parkban fagyizni, télen pedig hóembert építeni.

A valóság: Profitorientált vállalkozásként ügyfelünk/munkáltatónk igyekszik a leghatékonyabban felhasználni azt az erőforrást, amit az időnk és a szakértelmünk jelent számára. Ez időről-időre jelenthet fokozott terhelést vagy időnyomást. Ha „helyzet van”, azonnal rendelkezésre kell állnunk.

Az is igaz, hogy a munkánk feladat- és eredményorientált, ezeket szem előtt tartva az időnket viszonylag kötetlenül osztjuk be. Egy nagy csapat tagjaként több lehetőségünk van segítséget kérni, helyettesítést szervezni, kisebb csapatokban dolgozókhoz képest könnyebben tudunk zavartalan nyári szabadságot tervezni. Minden élethelyzetben segítség a távmunka, ami a Telekomnál már a pandémia előtt is bevett gyakorlat volt. Mindezek az adottságok sokat segítenek abban, hogy a privát életünket is jól tudjuk szervezni/tervezni.

3. Az in-house jogász nem tudja mi az, hogy ügyfélkiszolgálás

Ahol a közhely téved: a megbízó-megbízott viszony sajátosságai a belső ügyfél-in-house jogász viszonyban is megvannak, legalább olyan elvárásoknak és standardoknak kell megfelelnünk, mint egy külső szolgáltatónak.

A valóság: belső ügyfelünk a mindenünk. Arra törekszünk, hogy „termékünk”, a jogi tanács/irat a lehető legjobban megfeleljen az ő igényeiknek. Ehhez folyamatosan képezzük magunkat, a jogon kívüli területeken is, pl. a hírközlési technológia, az üzleti, szervezeti folyamatok, reklám terén is. Innovatív megoldásokat is alkalmazunk az ügyfélkiszolgálásban, büszkék vagyunk, hogy Legal Magic Book megoldásunkkal 2023-ban elnyertük a Wolters Kluwer Hungary Kft. Jogászdíját digitális szakértői megoldások kategóriában.

A belső ügyfelektől rendszeresen kérünk visszajelzést (közvetlenül és kérdőíves adatgyűjtéssel is), amelyet beépítünk a működésünkbe. Évről-évre megrendezett ügyféltalálkozónk a Love Your Lawyer Day apropóján már hagyomány, ilyenkor könnyedebb szakmai tartalom mellett szórakoztatni is próbálunk, játékkal, kávé, tea melletti süteménnyel várjuk kollégáinkat.

Telekom A Jogtanácsosok a digitális világban rovat a Telekom jogi csapatának állandó rovata az Arsbonin.

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.