A kiszabott büntetés: LinkedIn-profil frissítés

Egy Dél-afrikai fellebbviteli bíróság 2017. március 8-án a határozatában arra kötelezett egy volt ingatlanügynököt, hogy öt napon belül javítsa ki a munkáltatójára vonatkozó információt a LinkedIn profilján.

Három évvel azután, hogy felmondott Mr. van der Schyff profilja még mindig azt tükrözte, hogy a Danie Crous Auctioneers a munkáltatója. A volt munkaadó két éven keresztül kérte, hogy változtasson, végül Mr. van der Schyff az ügyvédi felszólítás ellenére is megtagadta a profiljának módosítását. Az ingatlancég ezt követően fordult a bírósághoz keresetében kérve, hogy kötelezze volt alkalmazottjukat profiljának megváltoztatására.

A bíróság határozatában helyt adott a kérelemnek tekintettel arra, hogy az alperes profilja félrevezető volt. A volt munkaadó sikeresen érvelt amellett, hogy nem szeretné, ha korábbi munkatárása hozzájuk kötődne, mivel ez a LinkedIn-en történő félretájékoztatás komoly károkat okozhat a vállalkozásuk megítélésének. Bár még nem élt vele, a vállalkozás fenntartotta magának a jogot, hogy kérelmezze azoknak a károknak a megtérítését, amelyet a volt alkalmazotthoz fűződő nyilvános kötelék miatt szenvedtek el.

 Mi lehet egy idejét múlt profil kockázata?

Mr. Van der Schyff nem érvelt (és nem is érvelhetett volna) azzal ,hogy egyszerűen elfelejtette frissíteni profilját, hiszen miután felmondott több alkalommal is felszólították rá. Sok felhasználó, azonban – különösen a kevésbé aktívak – valóban elfelejthetik vagy nem tarthatják fontosnak, hogy frissen tartsák a profiljukat.

Érdemes azonban néhány dolgot figyelembe venni, hogy miért is fontos a profil frissítése:

  1. Mint Mr. van der Schyff esetében a hamis munkáltatói adatok megtévesztőek lehetnek, ha valaki ebből következően károkat szenved el, akkor akár kártérítésért perelheti a frissítés elmulasztóját.
  2. A védjegy jogok megsértése lehet egy korábbi munkáltató nevének és logojának használata.
  3. Egy pontatlan vagy idejét múlt profil a felhasználó saját márkájának is rosszat tesz. Bár sokan a Facebook-on vagy a Twitteren reklámozzák vállalkozásukat, a LinkedIn az az oldal, melyet kifejezetten a szakmai kapcsolatok fenntartására hoztak létre. A hibás vagy pontatlan profil információ a felhasználó professzionalizmusáról is kialakít egy képet, amely akár üzleti kapcsolatoktól vagy potenciális ügyfelektől való eleséshez is vezethet.

 Mit mond a LinkedIn a profilok tartalmáról?

Amikor egy felhasználó létrehozza a LinkedIn profilját, akkor az általános szerződési feltételek részeként abba is beleegyezik, hogy a profilján valós információkat fog közzé tenni. Sőt, minden egyes felhasználó beleegyezik a következőkbe is:

  • Nem cselekszik szakszerűtlenül vagy tisztességtelenül, értve ezalatt a pontatlan tartalom közzétételének tilalmát is;
  • Nem tünteti fel hamisan a jelenlegi vagy a volt munkahelyeit és a végzettségeit; továbbá
  • Nem tünteti fel hamisan a kapcsolatát egy személlyel vagy entitással sem a jelenre, sem pedig a múltra vonatkozóan.

Természetesen a maga a LinkedIn is kidolgozott már eljárást arra vonatkozóan, hogy hogyan kezelje a pontatlan, törvénytelen vagy harmadik fél jogait sértő tartalomra vonatkozó panaszokat. A pontatlan profil információkat itt lehet jelenteni. Ha a LinkedIn igazolni tudja a panaszban megfogalmazottakat, akkor a kérdéses információt eltávolíthatják vagy felfüggeszthetik, sőt meg is szüntethetik a szabálysértő felhasználó fiókját.

A Dél-afrikai bíróság döntése egy új folyamatot indíthat el, arra motiválhatja a munkáltatókat, hogy jogi lépéseket tegyenek a volt alkalmazottjaik pontatlan nyilvános közösségi média profiljaival kapcsolatban.

A cikk eredeti, fordítás előtti formájában ezen a linken olvasható.

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Ars Bonit a facebookon.

Jegyzetek

A kép forrása: itt.

*** Wulters Kluwer logo A Jog és Innováció rovat támogatója a Wolters Kluwer

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.