Veszélyes általánosítás

Adrenalin, photoshop, jet ski, mirelit. Első ránézésre ezen szavak között nincs semmilyen összefüggés. Ha viszont a védjegyoltalom szemszögéből tekintünk rájuk, máris értelmet nyer ez az első olvasásra összefüggéstelen felsorolás. Lássuk, mi is bennük a közös!

A védjegy fogalma és jelentősége

A könnyebb megértés érdekében először tekintsük át, mi a védjegy fogalma, funkciója és jelentősége napjainkban. A védjegy egyfajta megkülönböztetésre alkalmas megjelölés, ami arra szolgál, hogy ne tévesszünk össze bizonyos árukat vagy szolgáltatásokat. De miért van erre szükség?

Először is, megkönnyíti számunkra a különféle termékek közötti tájékozódást,[1] és elősegíti a termékek közötti választást, illetve az adott árura vagy szolgáltatásra való emlékezést. A védjegyek hordozzák az adott termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódó tekintélyt, vállalkozói jóhírnevet – ezek segítségével tud kialakulni a gyártó kapcsolata velünk, fogyasztókkal, ezért bírnak nagy jelentőséggel a reklámozás során. Emellett a védjegyeknek köszönhetően egyfajta minőségbiztosítást is kapunk a termékkel vagy a szolgáltatással kapcsolatban. Habár a minőségre jogi garanciát nem jelent egy védjegy, a vállalatok érdekét képezi, hogy egy adott színvonalat folyamatosan fenntartsanak minden termékük vagy szolgáltatásuk esetében, hiszen egy rossz minőségű áru miatt könnyen elveszíthetik vásárlóik bizalmát.[2]

Szokásos névvé vált védjegyek

Mint egyéb jogoknál, úgy a védjegyoltalom esetében is előfordulhat, hogy az bizonyos okból megszűnik. Ilyen eset például, ha a védjegyjogosult cselekménye vagy mulasztása következtében a megjelölés a forgalomban azoknak az áruknak vagy szolgáltatásoknak a szokásos nevévé válik, amelyekre lajstromozták. [3] Ennek megelőzése az adott védjegyet birtokló vállalat feladata, amennyiben viszont ez nem sikerül neki, a megszüntetés ellen nem hivatkozhat a megelőzésre irányuló sikertelen próbálkozásaira.[4] Fontos kiemelni, hogy a megszűnés megállapítása nem automatikus, hanem azt a védjegyhivataltól kérelmezni kell, vagy védjegybitorlási perben viszontkeresetet előterjeszteni. [5] Jellemzően a versenytárs érdeke lehet a védjegy megszűnésének megállapítása a megjelölés általánossága, fajtanévvé válása miatt. Ez viszont nem feltétlen fordul elő sűrűn, így ennek eredményeképpen napi szinten számos olyan szót használunk – például termékmegjelölés céljából –, mely még jelenleg is oltalom alatt álló védjegy. A továbbiakban ilyen általános használatú szavakból hoztam példákat.

Adrenalin

Adrenalinbomba, adrenalin-löket, adrenalinfüggő. Szavak, amiket számtalanszor hallunk vagy használunk. Gondoltad volna, hogy az adrenalin szó is védjegyoltalom alatt áll?

Az 1800-as évek végén több kutató is dolgozott azzal a hormonnal, amit a szervezetben a mellékvese állít elő: az adrenalinnal. Ennek a hormonnak több felhasználási módja is van, például izomlazítóként és érzéstelentőként is használják. A Nobel-díjas Henry Dale akkori kutatásait az adrenalin szóval szerette volna publikálni 1906-ban, de nem tehette, ugyanis az amerikai Parke, Davis, & Co. vállalat gyógyászati felhasználás céljából 1905-ben levédette az Adrenalin nevet. Ezt követően tudományos szócsata alakult ki az adrenalin elnevezést illetően arról, hogy mennyire használható az tudományos kutatásokban. A vállalat arra hivatkozott, hogy az epinefrin kifejezés ugyanazt jelenti, a vegyészek is azt alkalmazzák általános elnevezésként az adrenalinra, ráadásul egyéb kutatási területek is e formában hivatkoznak rá. Ezzel szemben Dale azzal érvelt, hogy egyéb tudományos munkákban már ezt megelőzően is az adrenalin szót használták. Az ügy kimenetele az lett, hogy Dale megkapta az engedélyt az adrenalin szó használatára, függetlenül attól, hogy az a mai napig védjegyoltalom alatt áll.[6] Az évek folyamán a szónak változtak a jogosultjai – az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegy Hivatal nyilvántartása szerint az adrenalin szó védjegyjogosultja jelenleg a Par Pharmaceutical, Inc.[7]

Jet Ski

A Jet Ski az egyik legismertebb név a személyi vízi járművek között. Annak ellenére, hogy egy védjegyoltalom alatt álló márkanév, teljesen a hétköznapi beszéd részévé vált. Manapság elmondható, hogy a „jet ski” annyira általános kifejezés, hogy leírja az összes személyi vízijárművet.

A Jet Ski története Dél-Kaliforniában vette kezdetét. Clayton Jacobson céljául tűzte ki, hogy létrehozzon egy olyan vízi járművet, ami megkönnyíti a személyi közlekedést a víz felszínén. 1971-ben találmányát szabadalmaztatta, majd szerződést kötött a Kawasakival az álló Jet Ski gyártása és forgalmazása céljából. Az elkövetkezendő évtizedekben a Kawasaki cég ülő modelleket hozott forgalomba, melyek a szórakozni vágyó alkalmi felhasználók körében váltak igazán népszerűvé, hiszen ezek a modellek már jóval biztonságosabbak voltak elődjeiknél. A jármű széles körben ismertté vált, az elnevezés pedig ezzel a közbeszédbe került.[8] A Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala nyilvántartása szerint a Jet Ski védjegy jogosultja a Kawasaki Jukogyo Kabushiki Kaisha (Kawasaki Heavy Industries, LTD.)[9]

Photoshop

A többség „photoshoppolt” fényképeket tesz közzé a social média felületeken, néhányan viszont már „túlphotoshoppolják” a képeiket. Egy ilyen vagy ehhez hasonló mondat kimondása senkitől sem áll távol. Az Adobe Inc. amerikai szoftverfejlesztő cég viszont pont azért küzd, hogy az ilyen mondatok létrejöttét megakadályozza.

Az Adobe Inc. 1990 februárjában adta ki az Adobe® Photoshop® szoftvert, ezzel átformálva a képszerkesztés és grafika világát.[10] Egyre többen beszéltek a Photoshop®-ról, míg ez a képszerkesztés fogalmával össze nem mosódott. Annak érdekében, hogy ezt megakadályozza az Adobe, írt a honlapjára egy számos pontból álló listát és konkrét példákat, hogyan ne használd a Photoshop® szót. Többek között: „A védjegyek nem igék. Helyes: A kép javítása Adobe® Photoshop® szoftver használatával készült. Hibás: A kép photoshoppolt.”[11] A kezdeményezés tehát létezik, sikeressége azonban kérdéses. Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala nyilvántartása szerint a Photoshop védjegy jogosultja az Adobe Inc.[12]

Mirelite

Mirelit pizza, mirelit borsó, mirelit hal. Ezeket olvasva, nyilván mindenkinek a gyorsfagyasztott élelmiszerek jutnak eszükbe, melyekből oly sok fajta márka található a boltok fagyasztóiban. Viszont ez nem volt mindig így.

Az 1900-as évek közepétől a Csepel Hűtő Mezőgazdasági és Ipari Rt. uralta a gyorsfagyasztott élelmiszerek piacát. A vállalat védjegyoltalom alatt álló márkaneve a MIRELITE volt, mely szót a Csepel Hűtő Mezőgazdasági és Ipari Rt. és az elite szó összevonásából képezték. A cég gyorsfagyasztott termékek gyártásába elsőként kezdett Magyarországon 1945-től. Ennek eredményeként monopolisztikus helyzetbe került; a piac MIRELITE márkájú termékekkel volt tele, ami miatt a védjegy bekerült a köznyelvbe.[13] Ettől függetlenül a szó a mai napig lajstromozott védjegy, amelynek jogosultja a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala Elektronikus Nyilvántartása szerint a MIRELITE IP Korlátolt Felelősségű Társaság.[14]

Összegzés

A fenti példákból jól látható, hogy a leghétköznapibb szavak között is bujkálhatnak védjegyek. A sort még hosszan lehetne folytatni, a fenti felsorolásba számos szó – mint a termosz, frizbi, teflon, celofán, jakuzzi – beleillene még. Egy vállalat részéről nagy dicsőség, ha termékeivel uralja az egész piacot, ennek a monopol helyzetnek viszont megvannak a maga hátulütői is. Amennyiben a közbeszédbe valami bekerül – alkalmazzon az adott vállalat bármilyen jogi vagy nem jogi eszközt – nagyon nehéz lesz ezt az általánosítást kiírtani a köztudatból. Ezzel viszont az adott védjegy elveszítheti megkülönböztető képességét és kevésbé lesz alkalmas a cikk elején bemutatott funkcióinak beteljesítésére, így csak idő kérdése, és a vállalat is elveszítheti azokat az oltalmi eszközöket, melyek segítségével hatékonyan felléphetett a védjegybitorlások és egyéb nem megfelelő védjegyhasználat ellen.

Ez a cikk az Arsboni 2022 tavaszi Gyakornoki Programjának keretében készült.

Források

[1] Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala: Védjegyhttps://www.sztnh.gov.hu/hu/vedjegy

[2] dr. Vastagh Pál – dr. Szarka Ernő: Előterjesztés a Kormány részére a védjegyjogi szabályozás reformjának koncepciójáról és az iparjogvédelemmel kapcsolatos egyéb kérdésekről. In: Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle. 1996. 101. évfolyam különszám 2.2.https://www.sztnh.gov.hu/hu/kiadv/ipsz/199603/feloterj.html#4y

[3] 207/2009 tanácsi rendelet, 51. cikk, (1) bekezdés, b) pont

[4] JUSTIA: Generic Terms Excluded From Trademark Protection https://www.justia.com/intellectual-property/trademarks/strength-of-marks/generic-terms/

[5] 207/2009 tanácsi rendelet, 51. cikk, (1) bekezdés, b) pont

[6] Aronson, J. K. (2000). „Where name and image meet” – the argument for “adrenaline”. BMJ (Clinical Research Ed.). 320 (7233): 506–509.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1127537/

[7] TMview: Adrenalin, Internetes cím: https://www.tmdn.org/tmview/#/tmview/detail/US500000071011909

[8] Xavier Morales: Common Word Trademarks: Jet Ski.https://secureyourtrademark.com/blog/common-word-trademarks-jet-ski/

[9] TMview: Jet Ski. https://www.tmdn.org/tmview/#/tmview/detail/EM500000000202424

[10] Adobe: Adobe fast facts. https://www.adobe.com/about-adobe/fast-facts.html

[11] Adobe: General trademark guidelines. https://www.adobe.com/legal/permissions/trademarks.html

[12] TMview: Photoshop. https://www.tmdn.org/tmview/#/tmview/detail/EM500000014588123

[13] Szalai Péter: A védjegy megkülönböztetőképességének elvesztése, In: Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle 5. (115.) évfolyam 5. szám, 2010. október, p 14-15.https://www.sztnh.gov.hu/kiadv/ipsz/201010-pdf/02.pdf

[14] Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala: MIRELITE. http://epub.hpo.hu/e-nyilvantartas/?lang=HU

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.

MEGOSZTÁS