A felismerésre bemutatás hatályos szabályainak vizsgálata a kodifikáció tükrében

E dolgozat a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda, az Új Jogtár és az Ars Boni által meghirdetett 2015. évi cikkíró pályázat keretében született. Szerző: Kollár Balázs Elgondolkodtató és talán feloldhatatlan ellentmondás húzódik meg a felismerésre bemutatás kettős természete mögött. Egyrészt maga a cselekmény a nyomozási szakba tartozik és ebből adódóan elsősorban a nyomozóknak kell elvégezniük. Az ő szemszögükből nézve ez egy teszt, ami nem is annyira a szemtanú memóriáját, mint inkább a saját verziójukat ellenőrzi és dönti el hogy jó irányba haladnak-e vagy sem. Másrészt azonban, attól a pillanattól kezdve, hogy a bemutatás sikeres – és megtörténik az azonosítás – az egész egy bizonyítási cselekménnyé változik, és mint ilyen, a jogérzetünk azt súgja, hogy a tárgyalási szakban, a bíróság előtt lenne a helye. Ha nem ott végzik el és a bíróság nem saját észleléssel, közvetlen forrásból szerzi az információt és vonja le a következtetéseit, az aggályos. A felismerésre bemutatás azonban – természeténél fogva – megismételhetetlen, ahhoz pedig, hogy a terhelt a tárgyalási szakig eljusson, túl kell esni a vádemelésen, ehhez meg – egy ponton bizonyára – a felismerésre bemutatáson. Itt is egy sajátos bizalmi elv érvényesül tehát, mint oly sokszor a büntető eljárásban. Ezt a bizalmat ugyanakkor nem lehet adottnak tekinteni, azt újra és újra meg kell szolgálni. Jól értsük: itt nem a tisztességes és szakmailag korrekt munkavégzésről beszélek, ez annál jóval bonyolultabb kérdés .

Hazánkban ismét elérkezett a csavarok tervszerű meghúzásának ideje – mindkét nagy eljárásjogi törvényünk kodifikációja zajlik – ezért indokolt megvizsgálni, hogy a jelenlegi szabályozás mellett mennyire szolgálható meg az imént említett bizalom és szükséges-e bármit is változtatni rajta. Látszólagos ellentmondás, hogy míg a hatályos eljárásjogi törvényt meglehetősen sok kritika éri addig a váderedményességi ráták és a bűnözési statisztikák országos átlagban pozitív képet festenek a bűnüldözés jelenlegi helyzetéről. Az ellentmondás csak látszólagos, mert a magas váderedményességi mutatók nemcsak ügyészeink munkáját dicsérhetik, hanem betegség jelei is lehetnek és felvethetik a kérdést, hogy kell-e igazítani a fékek és ellensúlyok rendszerén. Ne értsük félre: ezzel pusztán arra célzok, hogy a jogalkotó felelőssége annak időközönkénti felülvizsgálata, hogy a kiugróan pozitív mutatók valóban a bűnüldözés hatékonyságát jelentik vagy esetleg porszem került a gépezetbe. Erre van lehetőség most is, az új törvény megalkotásával. Kérdéses ugyanakkor, hogy a törvényhozás élni fog-e vele, tekintettel arra, hogy abból, amit tudni lehet, a hangsúly elsősorban az ügyek arányos elosztásával, illetve az eljárás gyorsításával kapcsolatos megoldásokon van.

Mindeközben a tengerentúlon a kétezres évek elején lendületet kapó reformkísérletek a legcsekélyebb mértékben sem csökkentek, sőt. Ennek okát kizárólag az utólagosan felmentett elítéltek száma adja, ami időközben 330-ra emelkedett, akik átlagosan 14 évet töltöttek börtönben, és akik helyett azóta 140 esetben fogták el a valódi elkövetőt . A korábbi megállapításaim most is helytállóak: ez a szám a jéghegy csúcsa és a közeljövőben előreláthatólag csak emelkedni fog. A New York Times egy nem rég megjelent cikkét ajánlom az olvasó figyelmébe, amelyből látható, hogy az emlék rekollekciót, vagyis a szemtanú és a gyanúsított által elmondottakat, kezdik úgy kezelni, mint egy hagyományos, fizikai bizonyíték fajtát, amely könnyen „beszennyezhető” és aminek „begyűjtését” hasonló körültekintéssel és szakértelemmel kell elvégezni. Ez a korábbiakhoz képest nagyon komoly személet váltást jelez, amely számos dologra kihatással lesz. Minden jel arra utal, hogy az amerikaiak nem veszik félvállról ezt a problémát és komoly erőfeszítéseket tesznek a felismerésre bemutatás jogalkotói és jogalkalmazói oldaláról történő javítására. Ez az írás, azonban a hazai szabályozással foglalkozik, ezért kezdjük is mindjárt a meglévő szabályok vizsgálatával. A jogalkotó érdemben két szinten rendelkezik a felismerésre bemutatásról: a Büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvényben [Be.], valamint a 23/2003. (VI. 24.) IM-BM együttes rendeletben [Nyor.].

Az első megvizsgálandó rendelkezés – a védő köztelező részvétele – valójában hiányzik a hatályos törvényből, ami különösen annak fényében érdekes, hogy a Be. 123.§ (4) szerint „E kötelezettségek teljesítésére a terhelt kényszeríthető, a sértett és más személy pedig rendbírsággal sújtható.” Jól értsük: a bemutatásban való részvételre a terhelt kényszeríthető, de védőjének jelenléte már nem kötelező. Itt igen erősen egy irányba billent a mérleg nyelve, aminek pedig még akkor is zavarnia kell a jogérzetünket, ha a gyakorlatban ez a kényszerítés egyébként kivitelezhetetlen és a védőket is többnyire értesítik, ha felismertetésre kerül sor. Eltekintve most az imént idézett bekezdés esetleges önvádra kötelezés tilalmába ütközésével kapcsolatos elméleti vitáktól, célszerűnek tartom ezt a mondatot kivenni a törvény szövegéből (természetesen csak a terhelt és a felismerésre bemutatásra vonatkozóan) egész egyszerűen a gyakorlatban való alkalmazhatatlansága miatt. A védő részvételének nélkülözése azonban elfogadhatatlan és semmilyen elméleti vagy gyakorlati érvvel nem igazolható. Ha már a bíró nincs jelen a bemutatáskor, legalább a védő legyen ott. Ezt nem lehet a nyomozó hatóságok jóindulatára bízni, ennek elmulasztása eljárási szabálysértésként kell, hogy hasson.

A fent említett intézmény mellett talán legnagyobb erővel bíró biztosíték – és rendszeren belüli változó – a vak adminisztráció, mint befolyásolást kizáró módszer. Számos a témával foglalkozó cikk és tanulmány kiemeli, hogy a Be. a felismerésre bemutatás befolyásolástól mentes lefolytatását írja elő. Ez valójában nem így van. A hatályos szabályok csak sugalmazzák azt (pl. „A kérdéses személynek vagy tárgynak a csoporton belüli elhelyezkedése a többitől jelentősen nem térhet el, és nem lehet feltűnő.”) expressis verbis azonban csak a Nyor-ban található meg. Erre ugyan lehet legyinteni de én nem tenném, hiszen e mondatnak a törvénybe való beemelése azt jelentené hogy ha a védelemnek sikerül valamiféle befolyásolást bizonyítani, az súlyos eljárási szabálysértést eredményezne, amelyet a bíróság mérlegelési jogkörében sem ignorálhat. A vak adminisztrációnak azonban megvan az a – kissé eltúlzott – gyakorlati akadálya, hogy nem minden esetben áll a nyomozó hatóság rendelkezésére olyan személy, aki nincs tisztában a gyanúsított kilétével. Ezt áthidalandó alkalmazzák egyre több helyen az Egyesült Államokban az ún. borítékos módszert. A természeténél fogva csak fényképes bemutatás során alkalmazható megoldásnál – és a gyakorlatban az esetek túlnyomó többségében erre kerül sor – a felismertetést végző nyomozó pontosan tudja, hogy ki a gyanúsított, csak azt nem látja, hogy a szemtanú éppen melyik fényképet nézi. Ezt valahogy úgy kell elképzelni, mint a tételhúzást a vizsgán. A megszámozott fényképeket borítékokba vagy – jellemzően az A4-es papírlapokra szabott – fóliába teszik, összekeverik, egyesével bemutatják a szemtanúnak és így a nyomozó nem fogja tudni, hogy a szemtanú éppen melyik képet nézegeti. Így pedig akaratlan nonverbális jeleket sem tud közvetíteni felé (pl. fejbiccentés, elégedett tekintet, halk hümmögés, stb. Ami egy „esetleg ő” reakciót képes pozitív azonosítássá erősíteni). A borítékolásnál üres borítékokat is tesznek a sor végére, hogy a szemtanú ne tudja, hogy mennyi kép van még hátra. A számozást természetesen olyan kollégának kell végeznie, aki nem lesz jelen a felismerésre bemutatáskor és nem közölheti a lefolytatást ténylegesen végző nyomozóval, hogy a gyanúsított képének – ha az benne volt a sorfalban – melyik számot adta. Ezzel a megoldással gyakorlatilag elfogynak a vak adminisztrációval szembeni „kifogások”, ezért egy rendeleti szintű jogi szabályozottság indokoltnak látszik, de a törvényi szintet sem tartom elrugaszkodottnak. Hangsúlyozom, a védő jelenlétének kötelezővé tétele mellett, ez a legnagyobb erővel bíró biztosíték.

Az előbbivel némiképp rokon megoldás az úgynevezett vakpróba, amely azonban már egy sajátos dilemmát is felvet. Vakpróbáról akkor beszélünk, ha a tényleges felismerésre bemutatás előtt, egy olyan sorfalat mutatunk a szemtanúnak, amelyben csak indifferens személyek szerepelnek és szándékosan hiányzik belőle a gyanúsított, annak tesztelésére, hogy a szemtanú valóban tudja-e hogy mit beszél, vagy esetleg bármilyen hasonló külsejű embert képes megjelölni. E mögött egy elég komoly jogpolitikai dilemma húzódik meg, ezért érdemes egy kicsit elgondolkodni rajta, hogy mi lenne, ha ezt kötelezővé tenné az eljárásjogi törvény? Prima facie a védelem üdvözölné, a vád pedig hallani sem szeretne egy ilyen megoldásról. A büntetőpolitikai kockázat itt az, hogy ha a bűncselekménynek csak egy szemtanúja van, és azzal vakpróbát végzünk, akkor a rendőrség mindent kockára tesz úgy, hogy közben semmit sem nyerhet. A legjobb esetben a szemtanú átmegy a vakpróbán és következhet a valódi felismerésre bemutatás, de ha nem, akkor a gyanúsított akár úgy is kisétálhat az őrizetből, hogy a nyomozóknak esélyük sem volt rá, hogy meghallgassák, mit mond róla a szemtanú. Ugyanakkor itt egy nagyon komoly garanciáról van szó, amit nem lehet élből elutasítani ezért én egy középutas megoldást javasolok. E szerint vagy néhány kiemelt bűncselekménynél válik kötelezővé vakpróba alkalmazása, vagy főszabályként nem kötelező, de a terhelt kérheti, és ha kéri, akkor már kötelező. Nyilván ez a megoldás sem tetszene túlzottan a vádló szemléletű kollégáknak, de ne legyünk olyan biztosak benne, hogy minden esetben élnének is ezzel a terheltek. Elképzelhetőnek tartom, hogy sok védő lebeszélné róla az ügyfelét tekintettel arra, hogy egy vakpróba nélküli hagyományos felismerésre bemutatásba elég sok helyen „bele lehet kötni” – ami aztán vagy meggyőzi a bírót vagy nem – míg egy vakpróbát követő sikeres kiválasztás elég nehéz helyzetbe hozná a védelmet. Kérdés továbbá az is, hogy bánkódni kell-e egy olyan szemtanú elvesztése miatt, aki nem volt képes átmenni egy vakpróbán? Még akkor is, ha csak ő volt az egyetlen szemtanú az ügyben, mennyire lehetett volna komolyan venni az általa végzett azonosítást? Egy ilyen intézmény jelentősen erősítené a bevezetőben említett bizalmi elvet, további indoka a valamilyen formában történő kötelezővé tételnek pedig az a korábban is kifejtett tény, hogy a rendőrségnek magától ezt nem áll érdekében megtenni ezért egyfajta kriminalisztikai ajánlásnak vagy mérlegelési jogkörbe helyezésnek nincs értelme. Ez egy tökéletes kétélű kard, amivel a vád és a védelem is egyformán jól és rosszul járhat, megfelel a fegyverek egyenlőségének, az ítélkezés pedig üdvözölheti, hiszen a szemtanú szavahihetőségét erősíti és a bíró dolgát könnyíti.

122.§ (1) „A terheltnek vagy a tanúnak felismerésre legalább három személyt vagy tárgyat kell bemutatni.” Ezzel az egyszerű kis mondattal több probléma is van. Egyrészt pontatlan, mert nyelvtani értelmezéssel nem egyértelmű, hogy ebbe a „legalább három” személybe beleértjük-e a gyanúsítottat vagy sem, ami azért lényeges, mert ez utóbbi esetben a sorfal midig legalább négyfős. A Nyor már pontosan fogalmaz: 44.§ (1) „Fénykép bemutatása esetén a bemutatásra kerülő személy vagy tárgy fényképét legalább három, hozzá hasonló külsejű személy vagy tárgy fényképe között kell elhelyezni.” A sorfal tehát mindig minimum négyfős kell, hogy legyen. A másik probléma pedig maga az előírt szám, ami – ismerve a tengerentúlon immár huszonöt éves a sorfal tényleges méretéhez képest mért ún. funkcionális vagy effektív mérettel kapcsolatos kutatásokat – ijesztően alacsony. Ez pedig még akkor is korrekcióra szorul, ha a gyakorlatban egyébként többnyire nagyobb méretű sorfalakat állítanak össze a nyomozók.

123.§ (4) „A bemutatást több felismerő személy esetében is külön-külön, egymás távollétében kell végezni.” Ez – az egyébként helytálló szabály – kiegészítésre szorul. Fontos beiktatni, hogy minden szemtanú esetében új sorfalat állítson össze a nyomozó hatóság, új indifferens személyekkel. Ezt két dolog teszi indokolttá. Tudományos szempontból a sorfalak jellemzően alacsony funkcionális méretével és az úgynevezett ekfórikus hasonlósággal van kapcsolatban. Mindkettőről részletesebben tájékozódhat az olvasó az alább megjelölt forrásokban, itt elég annyit kiemelni, hogy azok a véletlenszerű tényezők, amelyek egy ártatlan gyanúsítottat a többi indifferens személyhez képest az elkövetőhöz hasonlóbbá teszik, valószínűleg fel fognak tűnni a többi szemtanúnak is. Ezért egy büntetőeljárásban megengedhetetlen könnyelműség azt feltételezni, hogy ha két-három szemtanú is kiválasztotta a gyanúsítottat, akkor bizonyára ő követte el a bűncselekményt. A másik indoka a jogi szabályozottságának az, hogy a rendőrség ezt magától soha nem fogja megtenni, mert élőszereplős sorfalak esetén ez egy logisztikai rémálom, fényképes felismertetésnél pedig – a szemtanúk számától függően – kisebb vagy nagyobb mértékben növeli az amúgy sem csekély adminisztrációs terheiket. Ezeket a kényelmetlenségeket ugyanakkor vállalni kell, mert jelentős mértékben hozzájárulnak a zsinórmértékként szolgáló bizalmi elv erősítéséhez.

Összegzés

A felismerésre bemutatás helytelen lefolytatása következtében létrejövő téves azonosítás a justizmordok legfőbb forrása. A tengerentúlon utólagosan felmentett 330 elítélt kétharmada bizonyítottan ennek esett áldozatul és hazákban is egyre több aggasztó esetről hallani. Ezért a mindenkor alkalmazott módszert folyamatos kritikai vizsgálat tárgyává kell tenni. Terjedelmi korlátok miatt csak a legkirívóbb problémákra hívtam fel a figyelmet azonban mind a jogszabályok mind pedig az alkalmazott gyakorlat számos egyéb ponton is javítható. Garantálnunk kell, hogy a bűnösök nem az ártatlanok rovására kerülik el az igazságszolgáltatást és emlékeztetnünk kell magunkat, hogy jogászként olyan szabályok megalkotása a feladatunk, melyek képesek felnőni az igazságos társadalom eszményéhez, ahol az ártatlanokat védelmezi a jog, a bűnösökre pedig lesújt.

Források, felhasznált irodalom: 1. Kollár B.: A felismerésre bemutatás elmélete és gyakorlata Amerikában. Belügyi Szemle, 2013/10. pp. 94-109. 2. http://www.innocenceproject.org/ (Letöltés ideje: 2015.09.24.) 3. http://www.nytimes.com/2015/06/03/nyregion/a-plan-to-combat-mistaken-identifications-and-false-confessions.html?_r=1 (Letöltés ideje: 2015.07.01.) 4. Wells, G. L – Leippe, M. R – Ostrom, T. M.: Guidelines for empirically assessing the fairness of a lineup. Law and Human Behavior, 1981/3 (4), pp 285-293. 5. Kollár B.: A felismerésre bemutatás elmélete és gyakorlata az Amerikai Egyesült Államokban. Szakdolgozat. 2013. p. 42.

Wholesale Soccer Jerseys Free Shipping

I have emailed a couple of companies and they have both said the minimum age is 21, But I think that lust for extra money through IPL has deprived India’s first class cricket of its charm and competitiveness. That’s what keeps life interesting and that’s why RVing is so popular in this country. a specialist paediatrician at Starship Hospital.
Shirley wouldn’t have known if it was 5/4 or 10/4 but it didn’t matter as she was somebody who could feel an arrangement and knew when to come in. “One hands down” means one out, If you are a new immigrant and want to obtain a car loan, Hollioake had dated student Janaya Scholten, although troopers still do not know what caused Woods’ SUV to hit the hydrant and the tree. Police said they found that the driver did have a stolen credit card,” But some symptoms such as congestion and sinus pressure can be harder to pin down. The Celtics pushed their lead to 20 on Luigi Datome’s 3 pointer with just cheap nfl jerseys over a minute left. Paul,some of these opportunities is that the manufacturing workforce in general is aging”It may have been different actors but it was wonderful to be doing an exchange with Captain Mainwaring and Godfrey The World Health Organization says Zika is rapidly spreading in the Americas because it is new to the region.
” he said. Utterback acknowledged in any announcements launching. Involving current fashions meaning turns into converted for any willing to wear demand, Bacala said.

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.

MEGOSZTÁS