Digitális jogász születik- avagy hogyan fogjunk hozzá a digitális törekvésekhez

 

Ez a Magyar Telekom jogi csapatának állandó rovata az Arsbonin. A rovat célja, hogy tartalmas és érdekes, hol komolyabb, hol könnyedebb írásokkal engedjen bepillantást a Telekom progresszív gondolkodású, szakmailag felkészült, összetartó jogi csapatának a munkájába, gondolkodásába. Ha a rovattal kapcsolatban kérdés, javaslat merül fel, az alábbi címre várjuk az észrevételeket: arsboni@arsboni.hu

Jogászként már hozzászoktunk, hogy hivatásunk velejárója a tudásunk folyamatos naprakészen tartása, fejlesztése és gyors adaptálása a változó jogszabályi környezethez. Ehhez társul a technológia fejlődésének nyomon követése, amely az elmúlt években a mesterséges intelligencia berobbanásával hatványozottan a középpontba került. Nem lenne meglepő, ha a technológiai innovációk kapcsán a kezdeti lelkesedést, érdeklődést mostanra sokakban felváltotta volna a frusztráltság, aggodalom és tanácstalanság. Érezhetjük úgy a mindennapi elvárások kereszttüzében, hogy egy újabb tétel került a „to do” listánkra, amelyhez azt sem tudjuk, hogyan fogjunk hozzá. Nincs egy jogszabálygyűjtemény vagy törvénykönyv, amelyet, ha lelkiismeretesen végig olvasunk, a nap végén elmondhatjuk, hogy digitális jogászok lettünk, ettől kezdve otthonosan fogunk mozogni a technológia világban. Mindeközben röpködnek a szalagcímek, miszerint „Aki lemarad az kimarad”, „A versenyképesség kulcsa a digitalizáció”, „A mesterséges intelligencia elveszi a munkánkat”, „Az AI átalakítja a jogászi hivatásrendeket” és ezek számtalan variációi.

Ezek a kihívások kisebb-nagyobb mértékben mindannyiunkat érintenek. Magyarország vezető távközlési nagyvállalatának jogászai számára kiemelten fontos, hogy a digitalizáció iránt elkötelezettek legyenek és lépést tartsanak a technológiai fejlődés legújabb vívmányaival. Éppen ezért a Telekom jogi csapata nagy hangsúlyt fektet arra, hogy jogászai számára minden segítséget megadjon tudásuk fejlesztéséhez és digitális jogásszá válásukhoz közös képzések, önképzés, digitális munkaeszközök aktív használatának és saját fejlesztésű alkalmazások készítésének támogatása által. Az alábbiakban ennek örömeiről és kihívásairól szeretnék beszámolni.

Hogyan kezdjünk hozzá?

Mindig az első lépések megtétele a legnehezebb feladat. Hogyan is kezdjünk hozzá, miként igazodjunk el az információáradatban? A napi határidős munkák mellett kinek marad ideje foglalkozni vele? Az elmúlt évek során jogi csapatunknak sikerült kialakítania egy olyan struktúrát, amely a mindennapi jogi feladatok ellátása mellett lehetővé teszi digitális tudásunk folyamatos mélyítését és az új digitális munkaeszközök gördülékeny bevezetését.

Amikor jogi csapatunkon belül közel három évvel ezelőtt megalakult a digitalizációs célkitűzéseink megvalósításában fontos szerepet játszó Legal Service Evolution Squad, még nem volt ennyire kiemelt, népszerű, mondhatni divatos téma a technológiai fejlődés és a jog kapcsolata. Akinek akkoriban meséltem róla, kérdőn nézett rám, hogy jogászként miért foglalkozunk informatikával, különböző technológiai megoldásokkal. Ma már egyre kevesebben lepődnek meg rajta, egyre kevesebb magyarázatot igényel létjogosultsága. Ezen időszak alatt a Squad tagjaként mélyebb betekintést nyerhettem abba, hogy miként érdemes a digitális törekvésekhez hozzáfogni.

Csapatunk munkaidejének meghatározott százalékát dedikáltan innovációs témákkal, digitalizációs feladatokkal töltheti. Jól strukturált munkaszervezés mellett az erre fordítható munkaórák száma elegendő ahhoz, hogy érdemben elősegítsük digitális célkitűzéseinket, ugyanakkor marad időnk a klasszikus vállalati jogászi munkakörünk ellátására is.

A csapat létrehozása nagy lendületet adott a digitalizációs törekvések megvalósításának. Nem csak keressük és fejlesztjük a jogi innovációkat, jogi digitalizációs megoldásokat, hanem mindezek bevezetése és utánkövetése is a feladatainkat képezik, továbbá támogatjuk a kollégákat az új folyamatok és megoldások elsajátításában.[1]

AI fókuszú képzések

Az új technológiákkal szembeni ellenállás egyik fő oka a technológiai tudás, ismeret és készségek hiánya.[2] Fontosnak tartjuk, hogy ne csak a Squad tagjai rendelkezzenek kellő ismertekkel, hanem a teljes jogi csapatot felvértezzük és minden kollégának legyen egy azonos szintű alaptudása. Jelenleg például a mesterséges intelligenciát állítottuk fókuszba, így a közös képzéseinket is ezen téma köré szerveztük. A képzések kettős célt szolgálnak. Egyrészt az AI alapú irodai megoldások bevezetésének megkezdése előtt szerettük volna, hogy a kollégák értsék a mesterséges intelligencia működését, hiszen a sikeres implementáláshoz elengedhetetlen, hogy mindenki szívesen és magabiztosan használja őket. Ahhoz, hogy az AI adta lehetőségeket ki tudjuk aknázni, ismerni kell, mit jelent, mi a működésének alapja.

Másrészt pedig ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia jogi szabályozásáról, valamint a mesterséges intelligencia által előhívott jogi kérdésekről önálló szakmai véleményt tudjunk formálni szintén hasznos, ha tisztában vagyunk a technológiai részével. Éppen ezért a Squaddal tudatosan építettük fel a képzés tanagyagát. Több alkalmat is szántunk az AI működésének informatikai szempontból való megismerésére. Bátran nyúltunk a témához és a technológia működésének mélyére ástunk, részletesen átvettünk olyan fogalmakat, mint például a gépi tanulás, neurális hálók, nagy nyelvi modellek. Szándékosan nem hívtunk informatikus szakértőt előadónak, ehelyett a Squad tagjaiként vállalkoztunk rá, hogy önállóan elsajátítsuk és továbbadjuk az ismereteket kollégáinknak. Ezzel az volt a célunk, hogy bátorítsuk a többieket, példaként szolgáljunk számukra: hogyha mi is meg tudtuk tanulni előképzettség nélkül, akkor nekik is sikerülni fog. Előadóként kihívást jelentett megtalálni azt a szintet, amely szakmailag kellően mély és részletes, ugyanakkor nem megy az érthetőség rovására, nem veszi el a hallgatóság kedvét. Kezdetben éreztünk némi kétkedést a kollégák részéről, magyarázatot igényelt, hogy jogászként miért is van szükségük mindezekre. A kételyeket hamar eloszlattuk. Példaként hoztunk olyan ágazatokat, ahol már előrehaladott az AI felhasználása. Sorra vettük, hogyan tudná megkönnyíteni a munkánkat, valamint milyen jogi kérdéseket kaphatunk, így  a témához semlegesen vagy esetleg negatívan viszonyulók érdeklődését is sikerült felkelteni már a képzés legelején. Egy motivált társasággal könnyű volt a nehezebben fogyasztható témaköröket is átvenni. Szeptembertől már megfelelő technológiai ismeretekkel felvértezve vágunk neki a már komplexebb AI-al összefüggő témáknak.

AI alapú irodai megoldások bevezetése

Nem könnyű lépést tartani a napi szinten megjelenő újabb és újabb megoldásokkal, frissítésekkel. Minden csapatban vannak olyan kollégák, akik személyes érdeklődésük révén kérés nélkül, maguktól is keresnek munkájukat megkönnyítő technológiai megoldásokat, azonban egy 35-40 fős osztályon nem lenne reális elvárás, hogy mindenki egyformán figyelje és alkalmazza ezeket. Éppen ezért a Squad feladatkörébe került az AI alapú irodai megoldások feltérképezése és implementálása. Képtelenség lenne valamennyit megismerni, így egy prioritási lista mentén kezdtünk el haladni. Egy adott tevékenységtípust támogató megoldásból a legígéretesebbnek tűnő 3-4 fajta különböző programot tesztelünk, majd kiválasztjuk közülük az igényeinknek leginkább megfelelőt. A következő lépés ennek bemutatása, használatának megismertetése a többiekkel. Elvetettük az emailen, egyéb fórumon keresztül történő írásbeli tájékoztatást, mivel az ilyen típusú üzenetek könnyen a „majd, ha lesz időm elolvasom” mappában találják magukat. Hatékony módszernek bizonyult a workshopok rendezése, amelyen valamennyi kolléga részt vett kis létszámú csoportokba osztva. Az erre dedikált idő alatt bemutattuk a program működését, megmutattuk, hogyan tudják használni és feladatokon keresztül mindenki ki is próbálhatta azt. Előfordult egy-egy terheltebb időszakban, hogy a workshop elején azt éreztem a kollégákon, gondolatban máshol járnak, inkább szívesebben haladnának más feladatukkal, azonban a workshop végén mindenki lelkesen távozott és úgy érezték, hogy a munkájukat megkönnyítő, hatékonyságot növelő eszközt kaptak, amelynek használata sem lesz már idegen számukra.

Jogi területet, belső ügyfeleket támogató megoldások fejlesztése

Hiába nő gomba módra a tech vállalatok által fejlesztett programok, alkalmazások száma, mindig lesznek olyan egyedi esetkörök, amelyekre nem fogunk tudni kész megoldást találni. Általában a saját fejlesztés elkészítése a legidőigényesebb feladat, azonban megéri ráfordítani az energiát. A konkrét megoldás elkészítését egy alapos előkészítő fázis előzi meg, amely során feltárjuk azokat a pontokat, ahol hatékonyabbá, könnyebbé tudjuk tenni az eddigi folyamatokat. A kollégák általában szívesen vesznek részt ebben a fázisban, innovációs kezdeményezések során talán ebben a szakaszban érzékelhető a legkézenfekvőbb módon, hogy megvalósítása nem egy újabb feladatot, vagy terhet fog jelenteni, hanem valóban a munka megkönnyítését fogja eredményezni. Az előkészítés során a felhasználásban érintett kollégák becsatornázzák, milyen fejlesztésekere lenne szükségük, milyen problémára keressünk digitális megoldást. Egy új megoldás implementálásakor előfordulhat, hogy alábbhagy a lelkesedés, hiszen egy új megoldásra való átállás, bármilyen új dolog használata kezdetben diszkomfortos a már megszokotthoz képest és többlet energiát igényel kezelésének elsajátítása. A Squaddal figyelünk arra, hogy a kollégák sikeresen túljussanak az implementálás ezen kezdeti fázisán, valamint ténylegesen és szívesen használják a fejlesztést. Az új megoldásra való átállást igyekszünk megkönnyíteni workshopokkal, használati útmutatókkal, Q&A-kel és folyamatos segítségnyújtással. A belső ügyfeleinknek készített megoldások is hozzájárulnak közvetett módon a kollégák munkájának kényelmesebbé, hatékonyabbá tételéhez mindamellett, hogy növelik ügyfeleink elégedettségét és rombolják a megrögzött analóg jogász sztereotípiáját.

Az innovációk támogatása

Legyen szó képzésről, workshopról, új innovációs megoldás implementálásáról vagy fejlesztéséről, közös pont, hogy sikerükhöz elengedhetetlen a vezetői támogatás. A jogi csapat vezetői már a digitalizációs törekvések kezdetekor hangsúlyozták, hogy fontosnak tartják ezen célkitűzések megvalósítását és bátran kezeljük egyenrangúként klasszikus jogi feladatainkkal, így egyikünk sem érzi úgy, hogy amíg ezzel foglalkozik, esetleg fontosabb jogi feladatok elől veszi el az időt.

Még korai lenne kijelenteni, hogy a felértünk a „digitális jogász” ideáljához, azonban elért sikereink és ügyfeleink visszajelzései alapján úgy látjuk, hogy jó úton haladunk és napról napra egyre jobban közelítünk ezen ideál eléréséhez. Reméljük, hogy példánkkal másokat is arra ösztönzünk, hogy bátran merjenek elindulni az innováció és digitalizáció ösvényén.

Források

[1]  Az alábbi linken elérhető interjúban bővebben is olvashatsz a Squad működéséről és sikereiről:  https://arsboni.hu/kiserletek-magia-es-ai-tuning-a-telekom-jogi-csapataban/

[2] A jövő jogásza, a jogi szakma globális jövője, Wolters Kluwer Hungary Kft. A jogi szektor jelenlegi átalakulásával a technológia kulcsfontosságú lesz a jövő jogásza számára | Wolters Kluwer Letöltés ideje: 2024. 07.22.

Telekom A Jogtanácsosok a digitális világban rovat a Telekom jogi csapatának állandó rovata az Arsbonin.

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.