Hamar eltelt ez az idő és már találkozunk is. A témánk első részét itt találjátok. A mai alkalommal már szakmaibb vizekre evezünk, mivel megismerkedünk az amerikai törvénnyel, illetve a szereplők is bemutatkoznak az amerikai szabályozás oldaláról. Valamelyest olyan ez, mint egy seregszemle, ahol a szembenálló felek vonulnak fel, de valahol mégis tudjuk a csata kimenetelét. A fanatikusabb Christopher Nolan rajongók már kitalálták, hogy a fenti idézet A sötét lovag – Felemelkedés c. filmből való és Macskanő mondja.
Még mielőtt tovább mennénk, jöjjön egy kis szokásos sztorizgatás. Ezeket azért szeretem megosztani, mert így az idősebb Kollégák, Oktatók is láthatják, hogy egy-egy jelentéktelennek tűnő találkozás, esemény mekkora értékkel bír egy hallgató életében. Már említést tettem a korrupciós fakultációról, melynek kiváló oktatója a témavezetőm volt a TDK, OTDK dolgozatok megírása során. Néhány év távlatából látja csak az ember, hogy milyen mérhetetlen segítséget jelent egy lelkiismeretes oktató. Emlékszem, mikor a CEU-n voltam vendéghallgató, akkor egy egyeztetést a CEU-ban beszéltünk meg az OTDK dolgozattal kapcsolatban. Mostanáig is azért maradt meg bennem, mert egy színvonalas beszélgetés volt, a javítások alátámasztva szakmai érvekkel és az akkori habitusomat sikerült lehűteni annyira, hogy a témát tálalni lehessen a nyilvánosság előtt is. A másik élményem egy másik kiváló oktatóhoz társul, aki a szakdolgozat megírása során a külsős konzulensem volt. A mai napig látom magam előtt, ahogy mászok fel valamerre (másod-, harmadéven, vidéki legényként még annyira nem voltam ismerős Budapesten) és már a lépem leszakadt, de felérve szembe találtam magam a Mátyás-templommal és a Szentháromság térrel, ráadásul gyönyörű idő volt. Már-már Disney filmekbe illő jelenet, ahogyan egy hallgató lelki békére lel a jog oltárán. A lényeg, hogy a Magyar Tudományos Akadémia egyik épületében volt a megbeszélés egy ezen a területen elismert szakemberrel, ami hallgatóként ugyancsak felemelő élmény volt. Önöknek volt hasonlóan szép és emlékezetes élménye a joghallgatói pályafutásuk alatt egy-egy Oktatóval? Örömmel várjuk kommentben.
A külföldi korrupciós gyakorlatról szóló törvény és az intézmények
Az amerikai Kongresszus 1977-ben léptette életbe az U.S. Foreign Corrupt Practices Act-et (FCPA vagy az Act), amely válasz volt az amerikai vállalatok általi, külföldi hivatalnokok körében elterjedt megvesztegetésekre. Az Act-től azt várták, hogy majd megállítja, vagy legalábbis visszaszorítja a korrupt tevékenységeket, magatartásokat. Sok reményt fűztek még ahhoz, hogy létrehoz majd egy olyan teret, ahol becsületes vállalkozások vannak, ezzel összefüggésben a nyilvánosságnak visszaadja a bizalmat, valamint integrálja a piacot. Az FCPA mind korrupcióellenes, mind számviteli rendelkezéseket is tartalmaz. A megvesztegetés ellenes rendelkezések tilalmakat tartalmaznak mind az amerikai személyeknek és vállalkozásoknak, mind a külföldi vállalatoknak, ha az Egyesült Államok tőzsdéin jegyzett értékpapírjaik vannak. Az utóbbi mondatrészt nagyon fontos kiemelni, hiszen ezáltal válik érthetővé, hogy miért vizsgálódhatott és járhatott el az amerikai Igazságügyminisztérium (DOJ – Department of Justice), valamint az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet (SEC – Securities and Exchange Commission) több államon keresztülívelő korrupciós bűncselekménnyel kapcsolatban.
A számviteli rendelkezések megkövetelik a pontos, folyamatos könyvelést és nyilvántartást, valamint előírják, hogy legyenek kidolgozva a megfelelő belső számviteli ellenőrzések. A számviteli szabályok tiltják az egyéneknek és a vállalkozásoknak, hogy tudatosan meghamisítsák a jegyzőkönyveket és nyilvántartásokat vagy tudatosan megkerüljék a belső kontrollrendszert. Az Igazságügyi Minisztérium és az Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet is osztja azt, hogy az FCPA végrehajtóható jogszabály és elkötelezettek amellett, hogy harcoljanak a külföldi vesztegetési cselekmények ellen. Ezen erőfeszítés egyik legfontosabb összetevője az emberek oktatása a DOJ és a SEC személyzete által készített „idegenvezető” segítségével, annak érdekében, hogy a vállalkozások és a magánszemélyek megkaphassák a szükséges információkat, továbbá, hogy segítsen nekik betartani a törvényt, végül pedig, hogy felderítsék és megelőzzék az FCPA megsértését.
A SEC kiderítette, hogy több mint 400 amerikai vállalat fizetett több százmillió dolláros kenőpénzt a külföldi kormányzati tisztviselőknek, hogy a tengerentúlon üzleteket biztosítsanak a számukra. A SEC arról is beszámolt, hogy a vállalatok titkos, ún. „megvesztegetési alapokat (slush funds)” használtak annak érdekében, hogy abból illegálisan kampányokat finanszírozzanak az Egyesült Államokban, valamint korrupt kifizetéseket teljesítsenek külföldi tisztviselőknek. Ezek mellett meghamisították a vállalati pénzügyi nyilvántartásukat, hogy ezeket a kifizetéseket elrejtsék. A Kongresszus úgy tekintett az FCPA-ra, mint ami majd leállítja a kritikussá vált vállalati megvesztegetéseket, és amely majd patinás képet tud létrehozni az amerikai vállalatokról, csökkenti a közvélemény bizalmatlanságát az amerikai cégek pénzügyeit illetően és lehetővé teszi a piac hatékony működését. Ahogyan a Kongresszus korábban felismerte, miután elfogadta az FCPA-t, a korrupció hatalmas költségekkel jár mind itthon, mind külföldön, ami piaci hiányosságokhoz vezet és növeli a bizonytalanságot, elősegíti a gyenge minőségű termékek és a tisztességtelen versenyfeltételek erősödését. Egy erős külföldi korrupcióellenes vesztegetési törvény életbe léptetésével, a Kongresszus megpróbálta minimalizálni ezeket a romboló hatásokat és segítségével – a remények szerint – a vállalatok ellen tudnak majd állni a korrupt igényeknek, emellett pedig megcélozza a korrupció okozta, pusztító külpolitikai következményei orvoslását is.
1988-ban a Kongresszus arra kérte az amerikai elnököt, hogy tárgyaljon egy nemzetközi szerződésről a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (Organisation for Economic Cooperation and Development – OECD) tagjaival, hogy megtiltsák a vesztegetéseket a nemzetközi üzleti tranzakciók során azokkal az országokkal, melyek az Egyesült Államok főbb kereskedelmi partnerei. A további tárgyalások eredményeként született meg a „Convention on Combating Bribery of Foreign Officials in International Business Transactions” (Egyezmény a külföldi hivatalos személyek megvesztegetése elleni küzdelemről a nemzetközi kereskedelmi ügyletekbe) [1] amely többek között kötelezi a feleket, hogy nyilvánítsák bűncselekménynek a külföldi tisztviselők megvesztegetését.
1998-ban módosították az FCPA-t, hogy megfeleljen a megvesztegetés elleni egyezmény követelményeinek. Az FCPA a következő, jelentősebb módosításokkal bővült: (1) „illetéktelen előny” szerzésének visszafizetése, (2) a törvény kiterjed a nemzetközi szervezetekben lévő „külföldi” hivatalnokokra. A korrupcióellenes egyezmény 1999. február 15-én lépett hatályba az Egyesült Államokban. Az alábbiakban a SEC és a DOJ szervezeti felépítését és tevékenységi körét ismertetem.
Igazságügyi Minisztérium (Department Of Justice)
A DOJ büntetőjogi szempontból vizsgálja a kibocsátó tisztségviselőjét, igazgatóját, alkalmazottját vagy képviselőjét, illetve az ilyen kibocsátó nevében rendelkező bármely részvényest. A DOJ – az FCPA megvesztegetés-ellenes rendelkezéseinek megsértése esetén – a büntetőjogi felelősségre vonás mellett ismeri a polgári jogi felelősségre vonást is. A DOJ-on belül a Fraud Section of the Criminal Division-nak (melynek főbb profilja az értékpapír és tőkepiaci csalás, lényegében a gazdasági típusú bűncselekmények) van elsődleges hatásköre minden FCPA vonatkozású ügyben. Az FCPA-hoz kapcsolódó kérdéseket elsősorban az FCPA Unit kezeli a Fraud Section of the Criminal Division-on belül, rendszeresen együtt dolgozva a szövetségi ügyészekkel (U.S. Attorneys’s Offices) szerte az országban.
Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet (Securities And Exchange Commission)A SEC felelős a polgári jogi felelősségre vonásért. A SEC’s Division of Enforcement azért tevékenykedik, hogy felderítése és üldözze az FCPA-t megsértő magatartásokat, cselekményeket. 2010-ben, a SEC’s Division of Enforcement Washingtonban és a regionális irodákban létrehozott egy speciális, ügyészekből álló FCPA Unitot [3], hogy kifejezetten az FCPA végrehajtására összpontosítsanak. Az FCPA Unit vizsgálja az FCPA potenciális megsértését, könnyíti a koordinációt a DOJ FCPA tevékenysége és más szövetségi, nemzetközi bűnüldözési partnerek között: szakértői véleményeket bocsát ki, az FCPA következetes érvényesítésének támogatására tesz erőfeszítéseket, panaszokat elemez, és az állítólagos külföldi vesztegetési ügyekre hívják fel a figyelmet. Továbbá folyamatosan tájékoztatja a közvéleményt annak érdekében, hogy felhívják a figyelmet a korrupció elleni erőfeszítésekre és reklámozzak a jó vállalatirányítási programokat.
A mai cikkben egyelőre eddig jutottunk. Azt gondolom ez is igen sok új információ lehet azon kedves Olvasóknak, akik ezzel a területtel nem foglalkoznak. A következő, egyben záró cikkben a jogesetben szereplő jogi személyeket és a mi szempontunkból fontos eseményeket ismertetem.A cikk dr. Hancz Patrik Arsbonin indult rovatának hetedik része. Az eddigieket itt találod.
A szerző jogász-közgazdász, az Arsboni Közösség tagja.
Források Források, felhasznált irodalom:
***
Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.