Tiszta lappal II. – a párt- és kampányfinanszírozás Magyarországon

Különösen a választási években állandó téma, közpénzek milliárdjait költik el rá a szabályozás hibái miatt nagyrészt ellenőrizetlenül – mégsem sikerült a rendszerváltás óta megnyugtatóan rendezni a pártfinanszírozás ügyét. A cikksorozat első részében a párt- és kampányfinanszírozás szükségességéről, illetve nemzetközi kitekintésről volt szó, most nézzük, a magyar szabályok hogyan illeszkednek a nemzetközi gyakorlatba.

A kezdetek

A pártállam leépítése során, a Nemzeti Kerekasztal Tárgyalások keretében 1989-ben megalkották a többször módosított, de máig hatályban lévő, a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló 1989. évi XXXIII. törvényt. Az átmeneti időszakban hozott más alkotmányos jelentőségű szabályokhoz hasonlóan a jogalkotói cél ezen a területen is a korábban uralkodó párttal szemben lépéshátrányból induló pártok (pártkezdemények) támogatása volt, egy működőképes többpártrendszer létrehozása érdekében.[i] A történelmi örökség miatt fel sem merült, hogy tisztán magánadományozói finanszírozási rendszert teremtsenek, a politikai szereplők fő bevételi forrása az állami támogatás lett. A kezdetleges infrastruktúrával rendelkező, újonnan alakult demokratikus pártokat favorizálandó, a párttámogatási szabályok liberálisak voltak: csak a más államoktól származó, illetve a névtelen adományok elfogadását tiltották, és a beszámolási kötelezettség is lazán volt szabályozva.

campaign+donations+graphic

A 2000-es évekre kialakult rendszer

Az ezt követő bő két évtized jogfejlődésének fontos állomása volt a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény. Eztöbbek között bevezette a rendszer talán legtöbbet vitatott elemét, az országgyűlési képviselőjelöltenkénti 1 millió forintos kampánybeli költési limitet.

Az első szabad választások után kialakult és megszilárdult rezsim értelmében Magyarországon egy vegyes párt- és kampányfinanszírozási rendszer alakult ki, amelyben a pártok bevételei (i) tagdíjakból, (ii) költségvetési támogatásból, (iii) a párt által folytatható korlátozott gazdálkodási tevékenységből (pl. ingatlanhasznosítás), (iv) a párt által alapított egyszemélyes kft. adózott nyereségéből, és (v) magánadományokból állnak.

A költségvetési támogatás két részre oszlik: (1) alaptámogatásra, melynek összegét az éves költségvetési törvényben határozzák meg (25%-át az országos listán mandátumot szerzett pártok

között egyenlő részben, 75%-át pedig az országgyűlési választásokon az összes szavazat legalább 1%-át megszerző pártok között az elért eredményhez igazodóan osztják szét), és (2) országgyűlési választásokhoz kapcsolódó kampánytámogatásra.

Az alábbi táblázat a 2014-es országgyűlési választásokat követően parlamenti frakcióval rendelkező pártoknak a 2013-ban szerzett egyes bevételeit mutatja, a pártok nyilvánossá tett beszámolói alapján (a feltüntetett összegek ezer forintban értendőek).

TagdíjMagánszemélyek adományaiJogi személyek, gazdasági társaságok adományaiKöltségvetési támogatásÖsszes bevétel
Fidesz[ii]184 69059 2756 9441 055 0001 345 081
Jobbik[iii]4 51062 884145448 000525 066
KDNP (2011-es adatok)[iv]7 1277 7127 342232 600256 670
LMP[v]3 3033 743249 200270 378
MSZP[vi]28 24497 56127 871521 300806 917

 

A fenti adatokból jól látszik, hogy a magyar politikai kultúrában még mindig nem elterjedt a pártok magánadományok útján történő támogatása természetes és jogi személyek részéről. Ez nyilván nem kis mértékben a politikával szembeni általános bizalmatlansággal és elutasítással van összefüggésben. Az Országgyűlésben jelenleg frakcióval rendelkező pártok bevételeik átlagosan kevesebb, mint 8%-át szerzik adományokból (az LMP esetén ez az adat mindössze 1,38%, az MSZP esetén azonban meghaladja a 15%-ot), ugyanakkor az állami támogatás aránya átlagosan 82%.

campaign_contribution Változások a 2010-es választások után

A 2010-es kormányváltás után a párt- és kampányfinanszírozás ismét élénk politikai és közéleti vita témája lett. Komoly kormányzati akarat mutatkozott az átláthatatlan és ellenőrizhetetlen pénzmozgások miatt sokat támadott szabályozás megváltoztatására. Ennek jegyében módosították a párttörvény, és új jogszabályt alkottak az országgyűlési választások kampányköltségeinek finanszírozásáról (2013. évi LXXXVII. törvény).

Az új szabályok szerint egyrészt tilos jogi személyektől származó adományok elfogadása, másrészt minden egyéni választókerületi jelölt 1 millió forintos költségvetési támogatásra jogosult, az egy

jelöltre vonatkozó költési limitet pedig (az életszerűbb összegnek számító) 5 millió forintra emelték. Ezen felül a pártlistát állító pártok az egyéni választókerületi jelöltjeik számától függően további, akár több száz millió forintot is elérő támogatásra is jogosultak. Ez utóbbi összegeket a választáson elért eredménytől függetlenül lehet elkölteni, és azok felhasználására, illetve a felhasználás ellenőrzésére nem vonatkoznak azok (az egyébként előremutató és szigorú) szabályok, mint az egyéni jelölteknek járó 1 millió forintos támogatásra. A 2014-es választások előtt nem véletlenül volt tapasztalható a megnövekedett politizálási kedv, hangos botrányok kirobbanását okozva. A törvény előírja ugyan, hogy a választást követően közzé kell tenni az állami támogatások összegét, forrását és felhasználását, amit az Állami Számvevőszék ellenőriz. Azonban a kodifikációs hiányosságok és az ÁSZ passzív gyakorlata miatt a jogsértések szankcionálása könnyen elmaradhat, több milliárd forinttal megkurtítva az államkasszát.

Összességében az idei tapasztalatok alapján elmondható, hogy a párt- és kampányfinanszírozási rendszer továbbra is a korrupció melegágyaként szolgál. Szükséges volna valamennyi, a központi költségvetésből származó támogatás folyósítását és annak felhasználását ellenőrizhető módon, állami szerv által vezetett számlák segítségével lebonyolítani, és a szigorú elszámolási kötelezettséget, valamint a lehetséges szankciók körét kiterjeszteni.[vii] Egy megfelelően ellenőrzött, transzparens finanszírozási rendszer kiépítésével súlyos milliárdokat spórolhatnánk a közpénzekből.

*** [i] A pártfinanszírozás alapelvei (elektronikus tanulmány), Eötvös Károly Intézet (http://www.ekint.org/ekint_files/File/tanulmanyok/apartfinanszirozasalapelvei.pdf) 51. o. [ii] http://static.fidesz.hu/newsite/documents-file/oja/1397042414-a-fidesz-magyar-polgari-szovetseg-2013-evi-beszamoloja.pdf [iii] http://jobbik.hu/sites/default/files/cikkcsatolmany/jobbik_2013-as_eves_beszamolo.pdf [iv] http://kdnp.hu/kdnp/gazdalkodas [v] http://lehetmas.hu/wp-content/uploads/2014/05/LMP-2013-evi-mod-beszamolo.pdf [vi] http://mszp.hu/sites/default/files/2013._evi_zaro_penzugyi_beszamolo.pdf [vii] http://www.transparency.hu/Torvenyjavaslat_a_kampanyfinanszirozasrol A képek forrása: http://www.caglecartoons.com/viewimage.asp?ID={EB30CB48-29AF-45B5-81B7-5CF93EE65A1A} http://www.jrn.com/kfdi/news/US-Supreme-Court-strikes-down-campaign-contribution-limits-253602701.html

Wholesale Authentic Jerseys

John detective’s trunk that matched 17 year old Devon Brantley,but Pardew has embraced his unpredictability and it is starting to cheap jerseys china pay off 000 taken away from his annual pension money he earned, On the, White House spokeswoman Jen Psaki says the program, Here’s the zinger when you try to deduct the fair market value or your donated car on your tax return.
Two of our forefathers united us on a foundation of honest responsibility and accountability: Washington and Lincoln Freedom depends entirely on honest responsibility two sides of the same coin McGuire and many other current celebrities in finances politics sports etc are still not telling the whole truth We as a nation must hold them strictly accountable to decisively regain our founding principles and firmly place selfish Sure. 15. Panic stops and fast turns tax the driver’s skill.Corrections chief Ray Smith says The driver of the truck, The Broncos slipped past the nationally fifth ranked Wildcats 64 61 Thursday night to become only the second 15th seed in history to win in the tournament.the trio I just thought maybe they need help and maybe we can do something Cadiz said in a text Monday night. hotels, Properly defamatory and betrays a lack of knowledge of information, Tests are needed to.
A battery inside the wheels would power their movement. “There was no visibility whatsoever.

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.