A reklámban nem ennyibe kerül! Kérem a panaszkönyvet!

A kereskedelmi forgalomban egyre több terméken, de leginkább a vény nélkül kapható gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök valamint vitaminok esetében gyakran látható, hogy a csomagoláson a gyártó, vagy forgalmazó feltüntette az ajánlott fogyasztói árat. A kasszához érve azonban meglepetésként érheti a vásárlót, hogy a gyógyszertár a feltüntetett árnál drágábban kínálja eladásra a készítményt. Hogyan lehetséges az eltérés? Megteheti ezt akár a gyógyszertár, akár más viszonteladó?

A válasz a gyártó, vagy forgalmazó és a viszonteladó üzlet kapcsolatában keresendő. Amennyiben közöttük tulajdonosi kapcsolat van, azaz például a gyógyszergyártó cég tulajdonosa a gyógyszertárként üzemelő vállalkozásnak, ez utóbbi köteles alkalmazni az anyavállalat árszabását.

Abban az esetben, ha a gyártó és a viszonteladó között nincs ilyen kapcsolat, az ajánlott fogyasztói ár és a ténylegesen érvényesülő kiskereskedelmi ár eltérhet, és az eltérés nem jogellenes. A gyártó által ajánlott ár ugyanis – ahogyan azt a neve is jelzi – kizárólag ajánlás, annak alkalmazására a termék viszonteladói semmiféle eszközzel nem kötelezhetők. Sőt, amennyiben bármilyen eszközzel erre kényszerítené kereskedelmi partnereit a gyártó, az versenykorlátozó magatartásnak minősülne.

Az ajánlott fogyasztói ár célja, hogy a termék gyártója vagy forgalmazója jelezze a fogyasztók részére a termék várható árszínvonalát, a viszonteladóknak pedig azt, hogy álláspontja szerint milyen áron célszerű értékesíteni a forgalomban az adott terméket.

A gyártó az ajánlott árról akár közvetlenül e-mail, vagy körlevél útján, akár közvetve – például reklám útján, vagy a terméken feltüntetve – tájékoztatja kereskedelmi partnereit, akik meghatározzák a termék kiskereskedelmi árát. Mivel az ajánlás nem kötelező, a viszonteladó attól eltérően állapíthatja meg a termék kiskereskedelmi árát, így lehetséges az, hogy ugyanaz a termék különböző üzletekben más-más árakon kerül értékesítésre.

Azzal, hogy a gyártó reklámokban vagy a termék csomagolásán jelzi az ajánlott fogyasztói árat, tájékoztatni tudja a fogyasztókat, hogy az értékesítés helyén alkalmazott árszabás mennyiben tér el a gyártó ajánlásától. Az ajánlott fogyasztói ár ismeretében a fogyasztónak lehetősége van mérlegelni vásárláskor.

Összességében tehát az ajánlott fogyasztói ár a fogyasztók és a piaci verseny szempontjából is fontos, tájékoztató jellegű információ, melynek ismeretében a fogyasztó mérlegelhet, hogy hol veszi meg az adott terméket. Az ajánlott árnál magasabb, vagy alacsonyabb áron történő értékesítés nem jogszabályellenes, emiatt panasznak helye nincs.

Ecovis Hungary logo Az Üzlet & Jog rovat az Ecovis Hungary Legal és az Arsboni szakmai együttműködésében megjelenő állandó melléklet

***

Ha nem szeretnél lemaradni a további írásainkról, kövesd az Arsbonit a Facebookon. Videós tartalmainkért pedig látogass el a Youtube csatornánkra.